DONJ på spåret.
Re: DONJ på spåret.
Imponerande!
Gott nytt år Lars och alla andra
Olof
Gott nytt år Lars och alla andra
Olof
Re: DONJ på spåret.
Godt nytt år til deg også!
Takk for masse inspirerende innlegg i året som gikk!
Takk for masse inspirerende innlegg i året som gikk!
Re: DONJ på spåret.
Vidare äventyr
Eftersom DONJ 7 i stort är lika som DONJ 13 fd ROJ 2 så var det inte så svårt att rita om den.
Det blev nog lite hastigt och lustigt för en del, dock små, missar har smugit sig in. En lärdom är ju att med dubbelhäftande tejp fixera bygget mens man bygger.
En löd jigg är också bra att ha, i denna kan man hjälpligt fixera koppelstänger, gejdrar, glidstycken och flera delar till excenter och slidstyrning. Ett annat problem om bygget sker efter mitt koncept är att få hjulen att sitta fast på axeln.
Bortsett från att hjulaxeln numera har 3 mm hål vilket innebär en ny uppsättning svarvfixturer så har väl inte epoxi helt levt upp till förväntningarna.
Kom då att tänka på en gammal ide med snabblim och bakpulver och några procedurprov senare landade jag i detta system. Till min gamla och pålitliga kvartningsjigg tillverkades en pinne som gör det möjligt att skjuta in hjulet snabbt och exakt vid limning.
Första hjulet limmas för hand och monteras i jiggen.
Efter att ha penslat bakpulver på axeln och CA lim i axelhålet så skjuts allt snabbt på plats. Limmet /bakpulvret har en nästan explosiv reaktion och verkar bli bergfast på bråkdelar av en sekund. Verkar funka skapligt men vi får se.
Känns bra i alla fall.
Mvh LH
Eftersom DONJ 7 i stort är lika som DONJ 13 fd ROJ 2 så var det inte så svårt att rita om den.
Det blev nog lite hastigt och lustigt för en del, dock små, missar har smugit sig in. En lärdom är ju att med dubbelhäftande tejp fixera bygget mens man bygger.
En löd jigg är också bra att ha, i denna kan man hjälpligt fixera koppelstänger, gejdrar, glidstycken och flera delar till excenter och slidstyrning. Ett annat problem om bygget sker efter mitt koncept är att få hjulen att sitta fast på axeln.
Bortsett från att hjulaxeln numera har 3 mm hål vilket innebär en ny uppsättning svarvfixturer så har väl inte epoxi helt levt upp till förväntningarna.
Kom då att tänka på en gammal ide med snabblim och bakpulver och några procedurprov senare landade jag i detta system. Till min gamla och pålitliga kvartningsjigg tillverkades en pinne som gör det möjligt att skjuta in hjulet snabbt och exakt vid limning.
Första hjulet limmas för hand och monteras i jiggen.
Efter att ha penslat bakpulver på axeln och CA lim i axelhålet så skjuts allt snabbt på plats. Limmet /bakpulvret har en nästan explosiv reaktion och verkar bli bergfast på bråkdelar av en sekund. Verkar funka skapligt men vi får se.
Känns bra i alla fall.
Mvh LH
Re: DONJ på spåret.
Så det kan bli....
Som alla har sett och förstått så är intresset för detta forum i avtagande.
Det är ju jättesynd egentligen för nog är vi väl överens om att detta forum är det bästa???
Ett forum blir väl inte bättre än dess användare antar jag och här har ju presenterats en hel del godsaker.
Mycket verkstad och inte alls nåt svammel.
Undrar vad som är orsaken till det fallande intresset????
Hursom!
Ett nytt projekt har dykt upp sen i vintras i normalspår, hujeda mig.
Ett problem som har varit och som jag beskrivit är att få hjulen att sitta på axelen.
Senaste iden med CA-lim och bakpulver funka väl sådär ingevidare.
Så på årsmötet fick jag ett tips om att svarva en central plastbussning.
Sagt och gjort,har experimenterat en del med utförandet och det blev såhär: En bild säger så mycket och hjulen är väl inte helt färdigbearbetade.
Det är som sagt normalspårshjul, hjulcentra är 3D-printade och hjulringen svarvad.
Plutten i centrum är gjord i delrin med 4 mm axelhål brotchade och ca 0,12 mm övergrov axel. Hålet i hjulcentrat är brotchat till 5 mm och bussningen har ca 0.06 mm övermått.
Efter påpressning så sitter det ganska skapligt men ändå justerbart.
Har prövat att låsa ytterligare med Loctite med lite påströd, använd, blästersand. Kan nog funka!
Mvh LH
Som alla har sett och förstått så är intresset för detta forum i avtagande.
Det är ju jättesynd egentligen för nog är vi väl överens om att detta forum är det bästa???
Ett forum blir väl inte bättre än dess användare antar jag och här har ju presenterats en hel del godsaker.
Mycket verkstad och inte alls nåt svammel.
Undrar vad som är orsaken till det fallande intresset????
Hursom!
Ett nytt projekt har dykt upp sen i vintras i normalspår, hujeda mig.
Ett problem som har varit och som jag beskrivit är att få hjulen att sitta på axelen.
Senaste iden med CA-lim och bakpulver funka väl sådär ingevidare.
Så på årsmötet fick jag ett tips om att svarva en central plastbussning.
Sagt och gjort,har experimenterat en del med utförandet och det blev såhär: En bild säger så mycket och hjulen är väl inte helt färdigbearbetade.
Det är som sagt normalspårshjul, hjulcentra är 3D-printade och hjulringen svarvad.
Plutten i centrum är gjord i delrin med 4 mm axelhål brotchade och ca 0,12 mm övergrov axel. Hålet i hjulcentrat är brotchat till 5 mm och bussningen har ca 0.06 mm övermått.
Efter påpressning så sitter det ganska skapligt men ändå justerbart.
Har prövat att låsa ytterligare med Loctite med lite påströd, använd, blästersand. Kan nog funka!
Mvh LH
Re: DONJ på spåret.
Hei,
Du må for all del ikke slutte å poste!
Jeg leser alt du legger ut med stor interesse.
Har vanskelig for å forstå hvorfor folk forlater forumet, her er det jo mulig å finne igjen gamle innlegg og lese ting organisert i tråder.
Har sagt det før, og sier det igjen; Face Book er ubrukelig i sammenligning.
Og vil vi virkelig gjøre oss enda mer avhengige av Meta/Facebook?
Vil vi mate deres umettelig behov for treningsdata til AI-modellene?
OK, det var litt off-topic, men oppsummert:
Takk for at du fortsatt poster her, og oppfordrer alle til å følge ditt eksempel!
Lover også at jeg skal bli flinkere til å poste selv.
Du må for all del ikke slutte å poste!
Jeg leser alt du legger ut med stor interesse.
Har vanskelig for å forstå hvorfor folk forlater forumet, her er det jo mulig å finne igjen gamle innlegg og lese ting organisert i tråder.
Har sagt det før, og sier det igjen; Face Book er ubrukelig i sammenligning.
Og vil vi virkelig gjøre oss enda mer avhengige av Meta/Facebook?
Vil vi mate deres umettelig behov for treningsdata til AI-modellene?
OK, det var litt off-topic, men oppsummert:
Takk for at du fortsatt poster her, og oppfordrer alle til å følge ditt eksempel!
Lover også at jeg skal bli flinkere til å poste selv.
Re: DONJ på spåret.
Interessant eksperiment!
Har du målt kast på hjulet?
Re: DONJ på spåret.
Ser ju spännande ut. Alltid lika imponerande med tålamodet och klurigheten att få till "pryttlarna" som tänkt.
Mvh
zikkan
Mvh
zikkan
Re: DONJ på spåret.
Nu är det om hjul igen...
Att få 3D-printade hjulcentra att sitta fast på en stålaxel har inte varit lätt.
Många ideer och metoder har prövats med högst blandade resultat.
Mycket tid har lagts på tålamodsprövande försök.
Så med ens, ett mail från PO där det nämndes lite vid sidan av om ett starkare epoxi.
Och så blev det. UHU Plus Endfest 300, ett epoxi med så mycket varningstext att det helt enkelt måste vara bra.
På bilden ses att ekrarna brister före det släpper från axeln.
Köpt på Ebay från en tysk firma vid namn Big Difference.
Så det kan gå.
Om kast.
Både radiella och axiella kast på hjulen är nog svårt att undvika.
Det gäller att vara noggrann i alla moment och vara ganska kritisk.
Och ändå så går det att mäta.
Det är ungefär som svensktoppsmusik, man måste va tolerant.
Radiella kast på nån eller några hundradelar får man acceptera och axiella kast kan nog gå mot +/- 0,15 mm på varvet utan att man ska känna sig helt uppgiven, det är bara en själv som kommer att se det i de flesta fall. Funktionellt så har det väl inte så stor betydelse.
Det ska sägas att i många fall så blir det ganska bra i alla fall.
Vet inte om det blir så mkt bättre med helmetallhjul, det är nog sammansättningen som är det svåra och som kräver mest noggrannhet.
Men grader, limrester och skräp ställer till det.
Och övning ger färdighet som det är sagt. Resultatet blir ju hart när exactscale i O:an.
Mvh LH
Att få 3D-printade hjulcentra att sitta fast på en stålaxel har inte varit lätt.
Många ideer och metoder har prövats med högst blandade resultat.
Mycket tid har lagts på tålamodsprövande försök.
Så med ens, ett mail från PO där det nämndes lite vid sidan av om ett starkare epoxi.
Och så blev det. UHU Plus Endfest 300, ett epoxi med så mycket varningstext att det helt enkelt måste vara bra.
På bilden ses att ekrarna brister före det släpper från axeln.
Köpt på Ebay från en tysk firma vid namn Big Difference.
Så det kan gå.
Om kast.
Både radiella och axiella kast på hjulen är nog svårt att undvika.
Det gäller att vara noggrann i alla moment och vara ganska kritisk.
Och ändå så går det att mäta.
Det är ungefär som svensktoppsmusik, man måste va tolerant.
Radiella kast på nån eller några hundradelar får man acceptera och axiella kast kan nog gå mot +/- 0,15 mm på varvet utan att man ska känna sig helt uppgiven, det är bara en själv som kommer att se det i de flesta fall. Funktionellt så har det väl inte så stor betydelse.
Det ska sägas att i många fall så blir det ganska bra i alla fall.
Vet inte om det blir så mkt bättre med helmetallhjul, det är nog sammansättningen som är det svåra och som kräver mest noggrannhet.
Men grader, limrester och skräp ställer till det.
Och övning ger färdighet som det är sagt. Resultatet blir ju hart när exactscale i O:an.
Mvh LH
Re: DONJ på spåret.
Et interessant og pragmatisk konsept for hjulbygging!
Men en ting er jeg litt usikker på: I hvilken rekkefølge bygger du hjulene? Det kan se ut som at du monterer hjulbanen før akslingen. I såfall, har du vurdert å lime hjulbanen først, og deretter bore/brotsje hull til akslingen? Hvis man bruker nysvarvade myke bakker (soft jaws) i chucken burde det være mulig å redusere kast både aksialt og radialt.
Men er her jeg mer teoretiker enn praktiker...
Hyggelig og inspirerende å se at noen er aktiv i verkstedet!
Men en ting er jeg litt usikker på: I hvilken rekkefølge bygger du hjulene? Det kan se ut som at du monterer hjulbanen før akslingen. I såfall, har du vurdert å lime hjulbanen først, og deretter bore/brotsje hull til akslingen? Hvis man bruker nysvarvade myke bakker (soft jaws) i chucken burde det være mulig å redusere kast både aksialt og radialt.
Men er her jeg mer teoretiker enn praktiker...
Hyggelig og inspirerende å se at noen er aktiv i verkstedet!
Re: DONJ på spåret.
Hjulcentra , CAD-ade efter ritning och printade, svarvas till tjocklek i mitt fall i en stegchuck. Axelhålet borras och brotschas samtidigt.
Radien svarvas med hjälp av en speciell fixtur unik för var diameter. Hjulringen ska lätt glida över med glidpassning. Hjulringar och centra limmas sen liggandes på en delrinskiva med bra yta. Här är det viktigt att ytan är så plan som möjligt då även små förhöjningar av ex limrester kan förstöra och skeva till det. Anänder ett sparskärstål som sickel för att ta bort sånt. Sen limmas hjulen på sin axel i en kvartningsgigg.
Klart.
Lätt som en plätt.
Men så noggrant som möjligt.
Mvh LH
Radien svarvas med hjälp av en speciell fixtur unik för var diameter. Hjulringen ska lätt glida över med glidpassning. Hjulringar och centra limmas sen liggandes på en delrinskiva med bra yta. Här är det viktigt att ytan är så plan som möjligt då även små förhöjningar av ex limrester kan förstöra och skeva till det. Anänder ett sparskärstål som sickel för att ta bort sånt. Sen limmas hjulen på sin axel i en kvartningsgigg.
Klart.
Lätt som en plätt.
Men så noggrant som möjligt.
Mvh LH