Westinghouse el-lok i 0m

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Inlägg: 935
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Mallet skrev: sön 26 nov 2023, 14:26 Enastående!
Jag gissar att det är kört i en CNC-fräs kanske med CAM-beredning i Fusion 360 som fortfarande är fritt för hobbyändamål.
Väldigt roligt att följa!

Mvh LH
Takker for interessen!
Det eneste som er CNC-frest på denne boggisiden er stagholderne til fjäderpaketet. Selve akselboksen/fjäderpaketet er støpt av Korea Brass fra en egenprodusert messingmaster bygd opp av etsedeler, kosmetiske seksantbolter i messing fra GrandtLine og en håndfilt akselboks.

Resten er etset messing, dreide messingnagler, 0,6 og 0,8mm rakdragen nysølvtråd fra Rimbo Grande.

Etsefilmer og fresebaner er tegnet i 2D med VectorWorks. "Lowtech Hitech" kan man kanskje kalle konseptet!

Planen er å lære seg Fusion360, men det tar så himla mye tid.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Anders Östlund
Inlägg: 645
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Anders Östlund »

Om man ska rita etsplåtar så är jag inte säker på att Fusion är rätt verktyg...
Inte gratisversionen i alla fall, de har begränsat exporten av DXF, det går men man har inte alla funktioner.

Jag har ritat lite som jag ev. tänkt etsa i Fusion, med "plåtutlägg" så kan man få till rätt bra delar som kan etsas men jag har lyft över dom i DraftSight och sen exporterat som DXF in i Corel Draw... Har ännu inte "lärt" mig att göra etsförlagor i 2D CAD men det fungerar ju bevisligen...

Får se om inspirationen räcker till att komma loss med nästa etsprojekt inom kort. Hittade en låda med prylar från Slaters som jag nästan hade glömt bort att jag hade köpt. Innan jag glömde bort det så hade jag tydligen kommit ganska långt med det projektet, ska leta upp trådänden och se om jag kan nysta upp något... ;)

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Hauk
Inlägg: 935
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

I helga fikk jeg frest noen deler til boggiene på Westinghouseloket:
IMG_2967.jpeg
IMG_2967.jpeg (780.38 KiB) Visad 1542 gånger
Dette er kosmetiske deler som ikke synes til vanlig, så de ble ikke med på etseplatene. Men siden denne utgaven av loket skal stilles ut demontert ble det behov for dem.

De er frest ut i 1,6mm gravørmessing. Kjører svært forsiktig. 3mm fres på 2-3mm/s (0,2mm dype kutt), 1mm fres på 1mm/s (0,1mm dype kutt). Boring med 0,6mm bor, 2mm/s (0,2mm «peck drilling).

Emnet ble loddet til en messingstang som så ble spent fast i skrustikken.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 935
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Fullførte en av de «kosmetiske» boggiene i kveld. Selv om jeg trenger disse til dioramaet er det definitivt et element av «skalaøvelser» i arbeidet med disse. Men det er hyggelig arbeid å jobbe i metall, så egentlig trenger jeg ikke noen unnskyldninger for de utallige timene i verkstedet som har gått med til disse messingdelene!
IMG_3012.jpeg
IMG_3012.jpeg (610.66 KiB) Visad 1479 gånger
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 935
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Selv om det ikke skjer så mye, holder man på.
Arbeidet med de kosmetiske boggiene fortsetter. Forbildetro tannhjul er designet fra foto og printet på en ANycubic resinprinter:
boggier_verksted_w.jpg
boggier_verksted_w.jpg (380.67 KiB) Visad 1056 gånger

Ja, det vår nå alt for denne gang.

-H
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 935
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Litt mer arbeid på utstillingsboggiene har blitt gjort. Banemotorer er 3D-printed og fått installert strømkabler av 0,5mm kobbertråd.
Banemotorer_boggie_w.jpg
Banemotorer_boggie_w.jpg (649.88 KiB) Visad 330 gånger
Banemotorer_06_w.jpg
Banemotorer_06_w.jpg (684.43 KiB) Visad 330 gånger
Begynner å venne meg til 3D-printede deler, men det skulle nå helst vært messingstøp, da.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
d680ae
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av d680ae »

Hauk skrev: ons 07 feb 2024, 12:07 Litt mer arbeid på utstillingsboggiene har blitt gjort. Banemotorer er 3D-printed og fått installert strømkabler av 0,5mm kobbertråd.

...
Begynner å venne meg til 3D-printede deler, men det skulle nå helst vært messingstøp, da.
När man börjat bli varse hur 3D-printningen utmanar med begränsningar i hållfasthet och potentiell livslängd dämpas begeistringen över dess möjligheter åtskilligt. Men för dekorativa statiska ändamål som ovan är ju resultatet enastående attraktivt.

Var det de facto så att utväxlingen från motor till hjulaxel var utförd som en helt öppen kuggväxel utan drevkåpor? Med tanke på hur liknande tasslagrade transmissioner av yngre datum brukar se ut verkar det väldigt primitivt.
Hauk
Inlägg: 935
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Westinghouse el-lok i 0m

Inlägg av Hauk »

Jeg har også begynt å bekymre meg litt for levetiden på 3D printede deler. Noen som har litt mere håndfast informasjon?

Når det gjelder drivverket på lokene var disse tildekket under drift. Men planen er å vise lokene under revisjon, og disse dekslene ble fjernet før motorene ble løftet ut.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar