BLJ 8, tredje gången gillt
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43
BLJ 8, tredje gången gillt
År 2007/2008 så byggde jag detta lok i nollan, nämligen BLJ nr 8.
Loket byggdes med hjälp av Erik Waldes trevliga etsplåt Lidan där även gjutdetaljer ingick.
BLJ 8 är längre än Lidan plus hyttsidan ser annorlunda ut så nya sidor gjordes, chassit fick förlängas plus lite annat.
Loket byggdes för On30 dvs. skala 1:45 spårvidd 16,5 mm, det var det som gällde då.
Sedan lyftes ribban och jag skulle bygga allt med 19.8 mm spårvidd, de flesta fordonen lät sig omspåras utan alltför djupa ingrepp.
Dock, BLJ 8 loket krävde ett helt nytt chassi och så fick det bli, nya drivhjul fick det också bli för ursprungshjulen Romford 20 mm med varannan eker bortsågad med färdigkvartade axlar för H0 passar inte som ni förstår.
Nya hjul köptes från KB scale i Polen och det är nu problemen börjar.
Hjulen såg väl bra ut men funkade inte i praktiken, hjulisoleringen var som på en vagn, mellan axel och hjul vilket gjorde att koppelstång blev ledande med intressanta kortslutningar lite då och då, tog ett tag innan jag hittade felet.
Metallen i hjulen hade en otrolig förmåga att samla smuts på löpbanan med dåliga gångegenskaper som följd, nä inge kul lok alls tyckte jag.
Lokets stora insats var när det var med på filmen ”Edensky såg” och drog ett persontåg där, minns att det krävdes flera tagningar innan regissören var nöjd, loket gick som en kratta.
Länk här ( https://www.youtube.com/watch?v=C6rDNUgIHPk ), spola fram 7 minuter.
Efter detta så rullade loket aldrig mer, plockade till och med ut drivningen som användes till annat projekt.
Men historien slutar inte här, jag tänker ge loket en ny chans att åter komma på banan så att säga.
Storrevision är påbörjad och tänkte visa lite hur jag gör här.
Forsättning följer.
Tobbe H
Loket byggdes med hjälp av Erik Waldes trevliga etsplåt Lidan där även gjutdetaljer ingick.
BLJ 8 är längre än Lidan plus hyttsidan ser annorlunda ut så nya sidor gjordes, chassit fick förlängas plus lite annat.
Loket byggdes för On30 dvs. skala 1:45 spårvidd 16,5 mm, det var det som gällde då.
Sedan lyftes ribban och jag skulle bygga allt med 19.8 mm spårvidd, de flesta fordonen lät sig omspåras utan alltför djupa ingrepp.
Dock, BLJ 8 loket krävde ett helt nytt chassi och så fick det bli, nya drivhjul fick det också bli för ursprungshjulen Romford 20 mm med varannan eker bortsågad med färdigkvartade axlar för H0 passar inte som ni förstår.
Nya hjul köptes från KB scale i Polen och det är nu problemen börjar.
Hjulen såg väl bra ut men funkade inte i praktiken, hjulisoleringen var som på en vagn, mellan axel och hjul vilket gjorde att koppelstång blev ledande med intressanta kortslutningar lite då och då, tog ett tag innan jag hittade felet.
Metallen i hjulen hade en otrolig förmåga att samla smuts på löpbanan med dåliga gångegenskaper som följd, nä inge kul lok alls tyckte jag.
Lokets stora insats var när det var med på filmen ”Edensky såg” och drog ett persontåg där, minns att det krävdes flera tagningar innan regissören var nöjd, loket gick som en kratta.
Länk här ( https://www.youtube.com/watch?v=C6rDNUgIHPk ), spola fram 7 minuter.
Efter detta så rullade loket aldrig mer, plockade till och med ut drivningen som användes till annat projekt.
Men historien slutar inte här, jag tänker ge loket en ny chans att åter komma på banan så att säga.
Storrevision är påbörjad och tänkte visa lite hur jag gör här.
Forsättning följer.
Tobbe H
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43
Re: BLJ 8, tredje gången gillt
Ännu ett hjulbyte, H0 hjul med 20mm diameter och 20 ekrar från
Skultorps Vagn & LokVerkstad fick det bli.
Till dessa hjul så levereras det färdigkvartade axlar för spårvidd 19,8 mm vilket gör gör livet mycket enklare, baksidan är väl att man måste såga 60 st ekrar innan hjulet funkar i nollan, kanske inte det roligaste som finns men vad gör man inte för sin hobby.
Tobbe H
Skultorps Vagn & LokVerkstad fick det bli.
Till dessa hjul så levereras det färdigkvartade axlar för spårvidd 19,8 mm vilket gör gör livet mycket enklare, baksidan är väl att man måste såga 60 st ekrar innan hjulet funkar i nollan, kanske inte det roligaste som finns men vad gör man inte för sin hobby.
Tobbe H
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43
Re: BLJ 8, tredje gången gillt
Några bilder från Digitalt museum. BLJ 8 på hemmaplan det vill säga Långshyttan.
Tobbe H
Tobbe H
-
- Inlägg: 79
- Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42
Re: BLJ 8, tredje gången gillt
Imponerande!
Jag är framförallt imponerad över din ihärdighet att få till ett fungerande chassi för den "nya" spårvidden.
Ruskig massa ekrar att såga bort och putsa rent efter.
Blir säkert mycket snygg efter renoveringen.
Intressant det där med "snigeldynamit". Har jag aldrig sett tidigare.
/Mats
Jag är framförallt imponerad över din ihärdighet att få till ett fungerande chassi för den "nya" spårvidden.
Ruskig massa ekrar att såga bort och putsa rent efter.
Blir säkert mycket snygg efter renoveringen.
Intressant det där med "snigeldynamit". Har jag aldrig sett tidigare.
/Mats
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43
Re: BLJ 8, tredje gången gillt
Ombyggnationen går långsamt för tillfället, BLJ 9 har fått all min uppmärksamhet sista tiden, se en annan tråd.
Dock har chassit provkörts i skarpt läge på linjen och fått godkänt, så då är det bara att fortsätta.
Tobbe H
Dock har chassit provkörts i skarpt läge på linjen och fått godkänt, så då är det bara att fortsätta.
Tobbe H
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43
Re: BLJ 8, tredje gången gillt
Kanske dags att slutföra denna tråd.
Loket färdigt och har blivit degraderat till reservlok för BLJ 9, Wilseleda bruk har endast behov av ett växellok så åttan står numera kall vid lokstallet. Här utdraget på vändskivan för fotografering.
Här står loket för närvarande, reserv för nian.
Ett foto från deras hemmastation, Långshyttan.
Tobbe H
Loket färdigt och har blivit degraderat till reservlok för BLJ 9, Wilseleda bruk har endast behov av ett växellok så åttan står numera kall vid lokstallet. Här utdraget på vändskivan för fotografering.
Här står loket för närvarande, reserv för nian.
Ett foto från deras hemmastation, Långshyttan.
Tobbe H
Re: BLJ 8, tredje gången gillt
Den svart-vita bilden ger mig WNJ och KBran vibbar.
Snygga byggen
Olof
Snygga byggen
Olof
- Micke Brane
- Inlägg: 657
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35
Re: BLJ 8, tredje gången gillt
Tjusigta bilder och byggen Tobbe.
Står med två underreden i mässing som behöver målas.
Vad använder du för grund och färg när du målar dina lok?
Står med två underreden i mässing som behöver målas.
Vad använder du för grund och färg när du målar dina lok?
En förvirrad återfalls rallare
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43
Re: BLJ 8, tredje gången gillt
Tackar så mycket för den positiva responsen.
Angående målning av lok finns det många teorier, själv gör jag så här, bra eller dåligt vet jag inte men det funkar för mig.
Först och främst blästring och rengöring av modellen, plana ytor funkar en glasfiberpenna antar jag, rengöring med vim eller liknande.
Målar med en primer, för tillfället fabrikat Motip, har använt Hagmans "Etching primer" men upplever att deras munstycken är opålitliga,
sprider alldeles för mycket färg.
Låt alla lager torka minst ett dygn.
Ånglok svartmålar jag med Chaos black, låt torka.
Nu har man ett kolsvart blankt lok framför sig, inte snyggt.
Loket ska nu vädras och det görs enligt Tim Shackeltons tips från boken "Weathering Locomotves".
Han använder Humbrol färger som nu tyvärr verkar försvinna från marknaden.
Svart 33, läder 62, vit 34 och "gunmetal"
Spruta är nog ett måste med denna metod.
Boken är mycket bra när man ska vädra lok, ånglok som dieslar, rekommenderas!
Tobbe H
Angående målning av lok finns det många teorier, själv gör jag så här, bra eller dåligt vet jag inte men det funkar för mig.
Först och främst blästring och rengöring av modellen, plana ytor funkar en glasfiberpenna antar jag, rengöring med vim eller liknande.
Målar med en primer, för tillfället fabrikat Motip, har använt Hagmans "Etching primer" men upplever att deras munstycken är opålitliga,
sprider alldeles för mycket färg.
Låt alla lager torka minst ett dygn.
Ånglok svartmålar jag med Chaos black, låt torka.
Nu har man ett kolsvart blankt lok framför sig, inte snyggt.
Loket ska nu vädras och det görs enligt Tim Shackeltons tips från boken "Weathering Locomotves".
Han använder Humbrol färger som nu tyvärr verkar försvinna från marknaden.
Svart 33, läder 62, vit 34 och "gunmetal"
Spruta är nog ett måste med denna metod.
Boken är mycket bra när man ska vädra lok, ånglok som dieslar, rekommenderas!
Tobbe H
Re: BLJ 8, tredje gången gillt
Jag har inte varit sådär jätteaktiv i hobbyn på en del år men nu har intresset vaknat igen.
Nu har jag inte varit helt borta men det har mest blivit lite trevande försök att fixa lite avstannade projekt.
Jag har en del ånglok liggande och först på byggbordet har Waldes Lidan hamnat.
Nu blir det inte Lidan utan LCJ 4 av denna byggsats.
Jag har börjat med drivningen och tänkte använda samma hjul som du hade till detta lok, de Polska hjulen.
Jag har isolerat även hålen för koppelstängerna med plastbussningar så det ska nog inte vara något problem,
men det där med smutsen på hjulringarna låter ju inte kul. Får väl göra samma operation som dig och byta hjul om det blir för jobbigt.
Jag gillar ju drivningar med kugghjul så det har blivit en sån till detta lok med och den fungerar mycket bra.
Alla axlarna är drivande men de 2 axlarna bak är som en 3 punkts upphängd boggi och det främre hjulet blir som ett löphjul.
/Thomas
Nu har jag inte varit helt borta men det har mest blivit lite trevande försök att fixa lite avstannade projekt.
Jag har en del ånglok liggande och först på byggbordet har Waldes Lidan hamnat.
Nu blir det inte Lidan utan LCJ 4 av denna byggsats.
Jag har börjat med drivningen och tänkte använda samma hjul som du hade till detta lok, de Polska hjulen.
Jag har isolerat även hålen för koppelstängerna med plastbussningar så det ska nog inte vara något problem,
men det där med smutsen på hjulringarna låter ju inte kul. Får väl göra samma operation som dig och byta hjul om det blir för jobbigt.
Jag gillar ju drivningar med kugghjul så det har blivit en sån till detta lok med och den fungerar mycket bra.
Alla axlarna är drivande men de 2 axlarna bak är som en 3 punkts upphängd boggi och det främre hjulet blir som ett löphjul.
/Thomas
- Bilagor
-
- driv 1.jpg (211.79 KiB) Visad 4850 gånger
-
- driv 2.jpg (278.68 KiB) Visad 4850 gånger
-
- driv 3.jpg (235.91 KiB) Visad 4850 gånger