BLJ 8, tredje gången gillt

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 215
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

År 2007/2008 så byggde jag detta lok i nollan, nämligen BLJ nr 8.
Loket byggdes med hjälp av Erik Waldes trevliga etsplåt Lidan där även gjutdetaljer ingick.
BLJ 8 är längre än Lidan plus hyttsidan ser annorlunda ut så nya sidor gjordes, chassit fick förlängas plus lite annat.

Loket under byggnad 2007, spårvidd 16,5 mm.
Loket under byggnad 2007, spårvidd 16,5 mm.
9.jpg (145.35 KiB) Visad 10511 gånger

Loket byggdes för On30 dvs. skala 1:45 spårvidd 16,5 mm, det var det som gällde då.
Sedan lyftes ribban och jag skulle bygga allt med 19.8 mm spårvidd, de flesta fordonen lät sig omspåras utan alltför djupa ingrepp.
Dock, BLJ 8 loket krävde ett helt nytt chassi och så fick det bli, nya drivhjul fick det också bli för ursprungshjulen Romford 20 mm med varannan eker bortsågad med färdigkvartade axlar för H0 passar inte som ni förstår.

Nya hjul köptes från KB scale i Polen och det är nu problemen börjar.
Hjulen såg väl bra ut men funkade inte i praktiken, hjulisoleringen var som på en vagn, mellan axel och hjul vilket gjorde att koppelstång blev ledande med intressanta kortslutningar lite då och då, tog ett tag innan jag hittade felet.
Metallen i hjulen hade en otrolig förmåga att samla smuts på löpbanan med dåliga gångegenskaper som följd, nä inge kul lok alls tyckte jag.

Lokets stora insats var när det var med på filmen ”Edensky såg” och drog ett persontåg där, minns att det krävdes flera tagningar innan regissören var nöjd, loket gick som en kratta.
Länk här ( https://www.youtube.com/watch?v=C6rDNUgIHPk ), spola fram 7 minuter.
Efter detta så rullade loket aldrig mer, plockade till och med ut drivningen som användes till annat projekt.

Men historien slutar inte här, jag tänker ge loket en ny chans att åter komma på banan så att säga.
Storrevision är påbörjad och tänkte visa lite hur jag gör här.

Så här ser det ut januari 2021.
Så här ser det ut januari 2021.
1.jpg (126.7 KiB) Visad 10511 gånger

Här ser man hur sotskåpsluckan har &quot;sprängts&quot; bort mer eller mindre. En blandning av vitlim, vatten och blykulor <br />bildar någon sorts &quot;snigeldynamit&quot;, intressant!
Här ser man hur sotskåpsluckan har "sprängts" bort mer eller mindre. En blandning av vitlim, vatten och blykulor
bildar någon sorts "snigeldynamit", intressant!
2.jpg (138.6 KiB) Visad 10511 gånger

Nya ramsidor fräses i 1 mm mässingsplåt.
Nya ramsidor fräses i 1 mm mässingsplåt.
3.jpg (210.16 KiB) Visad 10511 gånger

4.jpg
4.jpg (175.35 KiB) Visad 10511 gånger
Första provmontering med samma hjul som loket hade från början (Romford) men uppborrade och med längre axel.
Första provmontering med samma hjul som loket hade från början (Romford) men uppborrade och med längre axel.
5.jpg (162.02 KiB) Visad 10511 gånger

Forsättning följer.

Tobbe H
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 215
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Ännu ett hjulbyte, H0 hjul med 20mm diameter och 20 ekrar från
Skultorps Vagn & LokVerkstad fick det bli.
Till dessa hjul så levereras det färdigkvartade axlar för spårvidd 19,8 mm vilket gör gör livet mycket enklare, baksidan är väl att man måste såga 60 st ekrar innan hjulet funkar i nollan, kanske inte det roligaste som finns men vad gör man inte för sin hobby.

Nya hjul på plats, koppelstängerna kommer<br />att se bättre ut, jag lovar.
Nya hjul på plats, koppelstängerna kommer
att se bättre ut, jag lovar.
7.jpg (149.92 KiB) Visad 10367 gånger

Hjulekrar är nu rätt antal, drivning har kommit på plats.
Hjulekrar är nu rätt antal, drivning har kommit på plats.
8.jpg (172.62 KiB) Visad 10367 gånger

Första provkörningen för egen maskin, loket rörde på sig både framåt och bakåt, inte dåligt.
Första provkörningen för egen maskin, loket rörde på sig både framåt och bakåt, inte dåligt.
10.jpg (208.27 KiB) Visad 10367 gånger
Tobbe H
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 215
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Några bilder från Digitalt museum. BLJ 8 på hemmaplan det vill säga Långshyttan.

BLJ 8 2.jpg
BLJ 8 2.jpg (156.48 KiB) Visad 10334 gånger

BLJ 8 4.jpg
BLJ 8 4.jpg (173.54 KiB) Visad 10334 gånger
Tobbe H
Mats Nilsson
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Mats Nilsson »

Imponerande!
Jag är framförallt imponerad över din ihärdighet att få till ett fungerande chassi för den "nya" spårvidden.
Ruskig massa ekrar att såga bort och putsa rent efter.
Blir säkert mycket snygg efter renoveringen.
Intressant det där med "snigeldynamit". Har jag aldrig sett tidigare.

/Mats
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 215
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Ombyggnationen går långsamt för tillfället, BLJ 9 har fått all min uppmärksamhet sista tiden, se en annan tråd.
Dock har chassit provkörts i skarpt läge på linjen och fått godkänt, så då är det bara att fortsätta.

Tobbe H

provkörning på linjen.jpg
provkörning på linjen.jpg (147.78 KiB) Visad 9593 gånger
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 215
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Kanske dags att slutföra denna tråd.
Loket färdigt och har blivit degraderat till reservlok för BLJ 9, Wilseleda bruk har endast behov av ett växellok så åttan står numera kall vid lokstallet.
BLJ 8 4.jpg
BLJ 8 4.jpg (210.73 KiB) Visad 5637 gånger
Här utdraget på vändskivan för fotografering.

BLJ 8 2 sv.jpg
BLJ 8 2 sv.jpg (195.41 KiB) Visad 5637 gånger
Här står loket för närvarande, reserv för nian.

BLJ 8 och 9 mindre.jpg
BLJ 8 och 9 mindre.jpg (362.02 KiB) Visad 5637 gånger
Ett foto från deras hemmastation, Långshyttan.


Tobbe H
Olof
Inlägg: 1725
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Olof »

Den svart-vita bilden ger mig WNJ och KBran vibbar.
Snygga byggen
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 657
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Micke Brane »

Tjusigta bilder och byggen Tobbe.
Står med två underreden i mässing som behöver målas.
Vad använder du för grund och färg när du målar dina lok?
En förvirrad återfalls rallare
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 215
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Tackar så mycket för den positiva responsen.
Angående målning av lok finns det många teorier, själv gör jag så här, bra eller dåligt vet jag inte men det funkar för mig.
Först och främst blästring och rengöring av modellen, plana ytor funkar en glasfiberpenna antar jag, rengöring med vim eller liknande.
Målar med en primer, för tillfället fabrikat Motip, har använt Hagmans "Etching primer" men upplever att deras munstycken är opålitliga,
sprider alldeles för mycket färg.
Låt alla lager torka minst ett dygn.
Ånglok svartmålar jag med Chaos black, låt torka.
Nu har man ett kolsvart blankt lok framför sig, inte snyggt.
Loket ska nu vädras och det görs enligt Tim Shackeltons tips från boken "Weathering Locomotves".
Han använder Humbrol färger som nu tyvärr verkar försvinna från marknaden.
Svart 33, läder 62, vit 34 och "gunmetal"
Spruta är nog ett måste med denna metod.
Boken är mycket bra när man ska vädra lok, ånglok som dieslar, rekommenderas!

Tobbe H
Thomas
Inlägg: 67
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 08:30

Re: BLJ 8, tredje gången gillt

Inlägg av Thomas »

Jag har inte varit sådär jätteaktiv i hobbyn på en del år men nu har intresset vaknat igen.
Nu har jag inte varit helt borta men det har mest blivit lite trevande försök att fixa lite avstannade projekt.
Jag har en del ånglok liggande och först på byggbordet har Waldes Lidan hamnat.
Nu blir det inte Lidan utan LCJ 4 av denna byggsats.
Jag har börjat med drivningen och tänkte använda samma hjul som du hade till detta lok, de Polska hjulen.
Jag har isolerat även hålen för koppelstängerna med plastbussningar så det ska nog inte vara något problem,
men det där med smutsen på hjulringarna låter ju inte kul. Får väl göra samma operation som dig och byta hjul om det blir för jobbigt.
Jag gillar ju drivningar med kugghjul så det har blivit en sån till detta lok med och den fungerar mycket bra.
Alla axlarna är drivande men de 2 axlarna bak är som en 3 punkts upphängd boggi och det främre hjulet blir som ett löphjul.

/Thomas
Bilagor
driv 1.jpg
driv 1.jpg (211.79 KiB) Visad 4850 gånger
driv 2.jpg
driv 2.jpg (278.68 KiB) Visad 4850 gånger
driv 3.jpg
driv 3.jpg (235.91 KiB) Visad 4850 gånger
Skriv svar