
Eller ja, provtur, inte riktigt än ju, saknas koppel, buffertar och flera andra smådetaljer. Jag förväntar mig dock inga svårigheter där.
Håller på att leta upp lämplig förebild för vagnen. Det skulle man förstås ha gjort innan man satte igång lödkolven, men nu är man där man är. Jag fastnar återigen för bilden jag länkade till först:
https://digitaltmuseum.se/021018080937/ ... tiebolaget
Jag har ju byggt fast mig i 2+2 m axelavstånd, och det är väl rimligt om jag skall ha en förebild innan 1951 eller så. Nr 4315 närmast har blivit en liten favorit, men fjädernävarna är ju inte av den svetsade typen som följer med byggsatsen. Intressant nog hittar jag dock nr 4427 lite längre upp i bilden som har fjädernävar av en liknande typ som de svetsade! Men så tittar man närmare, och speciellt på bild
https://digitaltmuseum.se/021018080962/ ... oj-m4-4425
av nr 4425 (också tagen vid samma tillfälle verkar det, men viss rörelse verkar ha ägt rum på bangården). Där kan man se att korgens sidostöd är indragna längst ner, syns tydligare på den här bilden:
https://digitaltmuseum.se/021018090978/ ... oj-m4-2487
Så där föll den varianten… Men denna fjädernävetyp fanns kanske också på någon vagn med ”raka” korgstöd likt de i byggsatsen? Någon som vet?
Jag har nog fastnat för typ nr 4315 ändå, får se om jag orkar göra något åt fjädernävarna. MEN det som tilldrar sig mitt intresse och som jag hoppas någon av er experter kan komma med en synpunkt på, är den förstärkning (eller vad det nu är) som finns längst ner på korgen i hörnet mot ramen, se återigen
https://digitaltmuseum.se/021018080937/ ... tiebolaget
Rakt under TGOJmärkningen syns vad som liknar en ”låda”. ALLA M4-vagnar på bilderna från Oxelösund vid detta tillfälle har denna detalj. Jag har dock inte sett den på någon annan bild. Nyfiken på om någon av er har en förklaring till vad det är, om det var en tillfällig 50-tals-grej, och framförallt, om det finns någon bättre bild.
Får se vad nästa steg blir

/Tomas J