Två G1 och en G3

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Olof

Re: Två G1 och en G3

Inlägg av Olof »

Det var fint väder i helgen så jag passade på att grundmåla ett underrede. Vi får se om det straffar sig senare, det vill säga att jag kommer på någon ytterligare del som behöver målas.

Det är intressant att jämföra Stigs underrede med VVA. VVA uttalade filosofi är att ta med de detaljer som syns sett snett uppifrån när vagnen står på spår. Stig hade som synes med lite mer av balkarna på undersidan. Inget är mer rätt än det andra.

IMG_1172.jpg
IMG_1172.jpg (125.17 KiB) Visad 583 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof

Inlägg av Olof »

Jag tänkte att det skulle spara tid pm jag kunde skriva ut väggståndarna istället för att såga upp U-balk och på något sätt markera bultskallarna som sitter mellan varje planka.

Utskrift gick bra men nu har jag en fråga; skall jag härda i UV-ljus och i så fall när.

Normalt sett härdar man alltid utskriften men samtidigt som det gör materialet hårdare gör det det också sprött. Härdar man medan utskriften sitter kvar i stödstrukturen så är man säker på att den inte kröks under härdning, haken är att det är svårare att ta loss en sådan här detalj ned 0,2 mm tjocka delar från stödet utan att den går sönder. Härdar man efter att man tagit loss den slipper man det men risken är ändå att biten går sönder när modellen hanteras, kanske efter att man målat hela vagnen.

Har någon provat att inte efterhärda? Direkt från utskrift så är materialet lite segt och tål lite påverkan genom att det böjs undan.

IMG_1177.jpg
IMG_1177.jpg (633.22 KiB) Visad 477 gånger
/Olof
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof

Inlägg av Olof »

Den röda utskriften var gjord med det resin jag använder för högdetaljerade delar. Som ett laternativ provade jag ett resin som går unden benämningen "tough". Det blev lite grövre men jag tror att jag kommer att använda det istället.

(Den högra utskriften blev inte så bra upptill men det går ju att skriva ut fler.)
IMG_1179.jpg
IMG_1179.jpg (300.06 KiB) Visad 396 gånger
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar