Det händer saker på arbetsbänken, även om de inte alltid syns här. Att uppdatera saker på internet, oavsett hur simpelt eller avancerat det är kommer på något sätt alltid långt ner på priolistan...
Jag har sen sist bland annat blivit klar med ett projekt att 3D printa delar till JGJ/NAEJ Motalalok i 00/H0.
Några extra delar som inte fanns på alla lok och andra lösa detaljer återstår ännu, de kommer också.
Självklart fanns tanken att göra samma modell i nollan med när man satt och ritade, så när alla delar i 00/H0 var printade och ivägskickade så provades samma delar fast i nollan. Det gick bra, ångdomen blev inget med pga en miss med supporten (råkade få grovlek "fine" istället för "medium"...).
I nollan kunde man även printa säkerhetsventilen skapligt framgångsrikt, i 00/H0 blev den bara en liten cylinder.
I och med detta så gick projektet "JGJ lok i 0n2" över från "en god ide" till ett faktiskt projekt på ToDo-listan. Bra eller dåligt får jag fundera vidare på men rätt kul är det oavsett... Har dock några projekt till som måste avslutas innan jag drar på med nya. Det finns några JGJ No vagnar som blivit liggande allt för länge, de ligger bra till som "nästa avslut".
Sen är det lite egna byggen som måste hanteras på vägen också, lite kul måste man ju ha. För att utmana mig själv att uppdatera lite bättre så vågar jag nog utlova att nästa inlägg blir en bild på en färdig Z43 i H0 från VVA, ett uppdragsbygge som blivit liggande lite för länge. Uppdragsgivaren har dock avvecklat det mesta av sitt MJ intresse (inte pga mig...) så något direkt tryck har det inte varit, men alltid skönt att bli klar med något... Då kan man ju starta på något nytt med gott samvete!
/Anders Ö

- 3D_print_0n2_motala.jpg (56.99 KiB) Visad 16204 gånger