Igelkroken
Re: Igelkroken
Igår var Igelkroken på besök hos Lundarallarna. Klubbkompisarna provkörde och jag fick mycken bra återkoppling och tips på saker som kan förbättras.
Re: Igelkroken
Till ett trafikspel behövs det fordon och fordonskort. Korten har jag gjort genom att fotografera fordonen och sedan skriva ut dem på samma format som ett visitkort. Efter utskrift har jag klistrat upp bilderna på gamla visitkort. Microsoft Publisher, en ofta bortglömd del av MS-Office, var utmärkt för att göra kort. Det följde med en mall för europeiska visitkort och stöd för att skriva ut flera kort på en sida.
För övrigt äntligen ett vettigt användningsområde för gamla visitkort. Har ni förslag på annat man kan ha dem till?
När det är dags för spel får spelaren dra ett par vagnskort ur kortleken och sätta upp dem i den ordning de dragits på hållaren i anläggningens bakkant. Uppgiften är sedan att rangera ihop det tågsätt som är uppsatt. Genom att ha korten uppsatta på bakgrunden hoppas jag att det skall vara lätt både för spelaren och åskådarna att se vad uppgiften är.
Lokkorten är kanske lite onödigt, loket går alltid först, men jag tycker det är charmigt att kunna byta kort till det lok som är i trafik för ögonblicket.
För övrigt äntligen ett vettigt användningsområde för gamla visitkort. Har ni förslag på annat man kan ha dem till?
När det är dags för spel får spelaren dra ett par vagnskort ur kortleken och sätta upp dem i den ordning de dragits på hållaren i anläggningens bakkant. Uppgiften är sedan att rangera ihop det tågsätt som är uppsatt. Genom att ha korten uppsatta på bakgrunden hoppas jag att det skall vara lätt både för spelaren och åskådarna att se vad uppgiften är.
Lokkorten är kanske lite onödigt, loket går alltid först, men jag tycker det är charmigt att kunna byta kort till det lok som är i trafik för ögonblicket.
Re: Igelkroken
Nu har jag gjort en sak jag aldrig gjort förut; jag har analogiserat ett lok!
DCC är numera så vanligt att man när man handlar begagnat får finna sig i att det sitter dekodrar i loken
Dekodern i det här loket var inställt så att det gick att köra analogt men i kombination med Pentrollern var det svårt att köra långsamt. Det blev att plocka bort dekodern och därmed göra loket analogt. Det var ganska lätt den här gången för dekodern var monterad med NMRA-kontakt och den tidigare ägaren hade sparat på "dummy"-pluggen som behövs för att köra analogt.
Före analogisering
Och efter
DCC är numera så vanligt att man när man handlar begagnat får finna sig i att det sitter dekodrar i loken

Dekodern i det här loket var inställt så att det gick att köra analogt men i kombination med Pentrollern var det svårt att köra långsamt. Det blev att plocka bort dekodern och därmed göra loket analogt. Det var ganska lätt den här gången för dekodern var monterad med NMRA-kontakt och den tidigare ägaren hade sparat på "dummy"-pluggen som behövs för att köra analogt.
Före analogisering
Och efter
Re: Igelkroken
En av de saker som anmärktes på när jag lät några Lundarallare prova Igelkroken var att det behövdes en bättre indikation på hur växlarna låg. Man kunde löst det med några lysdioder men jag tyckte det var roligare att prova en display och en tolv år gammal mikrokontroller jag hade liggande.
Jag är lite ringrostig som C-programmerare och det har tagit lite tid att få koden att fungera. Jag har ännu inte löst hur jag skall göra för att mikrokontrollern skall släcka displayen och gå ner i ström-spar-läge om ingen slår om någon växel under en minut. Något jag vill göra för att spara batteri.
Varför använder jag då batteri; jo för att det gör att jag kan koppla in mikrokontrollern på samma strömbrytare som styr växlarna utan att ha separata poler eller galvanisk isolering.
Jag är lite ringrostig som C-programmerare och det har tagit lite tid att få koden att fungera. Jag har ännu inte löst hur jag skall göra för att mikrokontrollern skall släcka displayen och gå ner i ström-spar-läge om ingen slår om någon växel under en minut. Något jag vill göra för att spara batteri.
Varför använder jag då batteri; jo för att det gör att jag kan koppla in mikrokontrollern på samma strömbrytare som styr växlarna utan att ha separata poler eller galvanisk isolering.
Re: Igelkroken
I ett växlingsspel är det viktigt med smidig ihop- och avkoppling. Kadee kopplen kopplar bra och för avkoppling hade jag från början tänkt använda underbordiska magneter. Den här lösningen dök dock upp i mitt flöde och den fungerar väldigt bra.
Det är en mellanrumsborste instucken i änden på en engångs-ätpinne. Jag kan bara rekommendera andra Kadee-användare att prova.
Det är en mellanrumsborste instucken i änden på en engångs-ätpinne. Jag kan bara rekommendera andra Kadee-användare att prova.
Re: Igelkroken
****
Intressant idé, som bör provas. Blompinne bör nog också funka.
Intressant idé, som bör provas. Blompinne bör nog också funka.
Re: Igelkroken
Det behövs lite mer färg på sina ställen men nu finns, efter ganska lång tid, äntligen en display på plats som visar vilket av de tre spåren som växlarna ligger mot.
Re: Igelkroken
Modelljärnväg är en sommarhobby. Nu tillåter vädret att man sprutmålar utomhus. (Fast jag fick gå in i skuggan för att inte bränna nacken.)
Har målat slipers, tågen kommer aldrig att gå så bra som innan jag målade
Har målat slipers, tågen kommer aldrig att gå så bra som innan jag målade

Re: Igelkroken
Ballast är inte det bästa för drifsäkerhet men det är snyggt så jag lägger lite i alla fall. Eftersom det är USA och östkust som är förebild blir det mörk "cinder ballast" som jag limmar med latexfog upplöst i T-sprit som sedan fått sedimentera så att man kan urskilja den översta rena fasen som inte innehåller några vita delar.
Re: Igelkroken
I lördags var Igelkroken på Bankalaset i Skövde. Det var roligt att låta besökarna växla samman tågsätt enligt de kort de dragit. Det var många som provade på och ännu fler som tittade på och funderade ut egna lösningar.
Jag hoppas att det finns fler arrangörer som vill att besökarna skall få köra tåg själva. I så fall är det bara att höra av sig.
Med denna bild så är det dags att avsluta tråden. Banan är, nästan, färdig. Något man sällan kan skriva om modelljärnvägar och det är dags att gå vidare med nya projekt eller ta tag i något gammalt. Vi får se vad det blir. Jag hoppas ni haft nöje av läsningen och tack för era kommentarer.
/Olof
Jag hoppas att det finns fler arrangörer som vill att besökarna skall få köra tåg själva. I så fall är det bara att höra av sig.
Med denna bild så är det dags att avsluta tråden. Banan är, nästan, färdig. Något man sällan kan skriva om modelljärnvägar och det är dags att gå vidare med nya projekt eller ta tag i något gammalt. Vi får se vad det blir. Jag hoppas ni haft nöje av läsningen och tack för era kommentarer.
/Olof