VVA G3/Gs

Diskussioner om bygge i skala 0 - ett delforum för sidan nollan.nu
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

VVA G3/Gs

Inlägg av Arne Falk »

Fick ett par plåtar från VVA i veckan. G3/Gs 7 respektive 8 meter. Min vana trogen kunde jag inte låta bli att starta upp ett bygge. En 7 meters SJ litt Gsh. Avsikten är att laminera kanterna på takplåten för att få till rätt tjocklek. Men hur fäster ni era tak? Funderar på fjädrande trådar i hörnen. Kan det fungera?

/Arne F
41B43650-4CE3-47D1-AA52-372E4DA1C76E.jpeg
41B43650-4CE3-47D1-AA52-372E4DA1C76E.jpeg (275.78 KiB) Visad 5484 gånger
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av PeO Helgesson »

Det kan fungera. På en bromskur i Ho är det lätt, här ställs större krav på perfekt passform på taket. Har du rullbock till taket, torde chanserna vara goda att få jämn böjning.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Olof »

På Z skrev jag ut ett tak (i delar) som stack ner en bit i utrymmet mellan väggarna. Som alternativ till att skriva ut den skulle man kunna fästa taket på en platta som sitter med klämpassning mellan väggarna.

Sedan finns ju alltid häftmassa. Ett ofta underskattat byggmaterial.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: lör 14 aug 2021, 14:30 ...
Sedan finns ju alltid häftmassa. Ett ofta underskattat byggmaterial.

/Olof
Kan så vara, men det går lika lätt att överskatta dess användbarhet. Jag har sett en lokboggi nedsmetad med häftmassa för att byggaren valt att fixera en digitaldekoder med den. Dekodern satt på lokets bottenplatta som dessutom hade öppningar för genomföring av transmissionsdelar. I årets sommarvärme och utan någon värmeutveckling av körning hade massan krupit genom öppningarna ner i boggin. Min tilltro till häftmassa som byggmaterial helt punkterad.
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Mats B »

Jag gjorde en enkel 3d-printning som gav mig taktjockleken och lite nabbar som håller taket på plats.
Bra i sida men nabbarna är för korta för att hålla det på plats ordentligt. Det får nog bli lite lim också.

sj g3 7m skala 0 innertak.2.jpg
sj g3 7m skala 0 innertak.2.jpg (48.74 KiB) Visad 5310 gånger
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Olof »

Såg att du blivit klar Arne. Hur fäste du taket? Funkade det med balsakloss?
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Arne Falk »

Olof skrev: tor 19 aug 2021, 18:50 Såg att du blivit klar Arne. Hur fäste du taket? Funkade det med balsakloss?
/Olof
Ja jag anpassade två balsaflak. Ett till takets profil och ett till korgens och limmade ihop dem på plats. Allt fastsatt med dubbelhäftande tejp i takets insida.
Kan lägga upp en bild på taket sen. Blev väl nöjd till 90%. Taket sluter ju inte helt tätt men det stör inte så mycket.
Det som stör mig är att jag uteslöt nitremsorna i balkarna. Det ser tomt ut nu när jag kollar på bilden. Men jag tycker att de blir för knöliga när jag försöker klippa/skära/fila av fästnabbarna. Ingen metod fungerar tillfredsställande.
Bilagor
7794ED69-736F-4011-9184-DFB1E9E42236.jpeg
7794ED69-736F-4011-9184-DFB1E9E42236.jpeg (277.18 KiB) Visad 5229 gånger
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Olof »

Arne Falk skrev: tor 19 aug 2021, 20:53 Det som stör mig är att jag uteslöt nitremsorna i balkarna. Det ser tomt ut nu när jag kollar på bilden. Men jag tycker att de blir för knöliga när jag försöker klippa/skära/fila av fästnabbarna. Ingen metod fungerar tillfredsställande.
Ja de där prickarna mellan varje planka syns mer än man tror. Kanske för att man är van att de finns där och hjärnan därför märker att de saknas.

Jag har funderingar på att skriva ut balkarna komplett med prickar men just nu bygger jag hus så jag har inte provat. Risken är att det blir snett eller för ömtåligt.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av Arne Falk »

Olof skrev: fre 20 aug 2021, 05:45
Arne Falk skrev: tor 19 aug 2021, 20:53 Det som stör mig är att jag uteslöt nitremsorna i balkarna. Det ser tomt ut nu när jag kollar på bilden. Men jag tycker att de blir för knöliga när jag försöker klippa/skära/fila av fästnabbarna. Ingen metod fungerar tillfredsställande.
Ja de där prickarna mellan varje planka syns mer än man tror. Kanske för att man är van att de finns där och hjärnan därför märker att de saknas.

Jag har funderingar på att skriva ut balkarna komplett med prickar men just nu bygger jag hus så jag har inte provat. Risken är att det blir snett eller för ömtåligt.

/Olof
När man betraktar vagnen irl på normalt betraktningsavstånd tycker jag inte att det stör mig.
Det var nu när jag kollade på bilden jag noterade att det saknades något.

/Arne
AndersR
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 29 jan 2015, 08:29
Ort: Stockholm

Re: VVA G3/Gs

Inlägg av AndersR »

Kan detta vara något?

https://archertransfers.com/AR88110.html

Färdiga nitrader som appliceras som en dekal.

Bild

/Anders
Skriv svar