H0n3 spårval
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: sön 23 mar 2008, 15:32
H0n3 spårval
Jag har vissa planer på att bygga ut min H0n3-anläggning. Hittills har jag använt mig av Shinohara code 70. Jättebra kvalitet med rälerna ger ett väldigt grovt intryck, likaså är slipersavståndet för tätt för att det skall se svenskt ut.
En räl med code 40 är ju cirka 1,0 mm hög, detta motsvarar kanske cirka 20-kilosräls i verkligheten. En code 55-räl är cirka 1,4 mm hög, detta motsvarar kanske cirka 40-kilosräls. Svenska smalspår är alltså närmare code 40 än code 55.
Hur bör jag tänka i valet mellan code 40 och code 55? Kan någon dela med sig av sina erfarenheter?
Kan det finnas en risk att hjulflänsarna tar i rälsspiken med code 40?
Finns det någon spårtillverkare som har större och mer svenskliknande slipersavstånd? Vem är i så fall leverantören?
Kurvväxlar är ju platsbesparande. Slanka kurvväxlar är dessutom snygga. Samtidigt ringer det en väckarklocka att det kan bli problem när hjulen passerar (det som inte heter) hjärtstycket. Kan någon dela med sig av sina erfarenheter?
En räl med code 40 är ju cirka 1,0 mm hög, detta motsvarar kanske cirka 20-kilosräls i verkligheten. En code 55-räl är cirka 1,4 mm hög, detta motsvarar kanske cirka 40-kilosräls. Svenska smalspår är alltså närmare code 40 än code 55.
Hur bör jag tänka i valet mellan code 40 och code 55? Kan någon dela med sig av sina erfarenheter?
Kan det finnas en risk att hjulflänsarna tar i rälsspiken med code 40?
Finns det någon spårtillverkare som har större och mer svenskliknande slipersavstånd? Vem är i så fall leverantören?
Kurvväxlar är ju platsbesparande. Slanka kurvväxlar är dessutom snygga. Samtidigt ringer det en väckarklocka att det kan bli problem när hjulen passerar (det som inte heter) hjärtstycket. Kan någon dela med sig av sina erfarenheter?
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53
Re: H0n3 spårval
Vanlig 27kg/m räl är mellan 105 och 115 mm beroende på bana. Det ger 1.2-1.3 mm i H0.
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04
Re: H0n3 spårval
Sen är det ju intressant att veta vilka olika tillverkare som finns att tillgå. Förutom Shinohara finns väl bara PECO och Micro Engineering? Detta är ett synnerligen intressant ämne då vi ligger i startgroparna.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Kalmar Modelljärnvägsklubb
-
- Inlägg: 269
- Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13
Re: H0n3 spårval
1,3 låter godkänt nära code55 (1,4)
Jag har byggt stambana med code 70, lött på kretskortlaminat, bibana och smalspår med code55. Det fungerar bra med allt rullande material jag har, ända till Roco-loken får "punktering" (tappar slirskydden), då börjar det rassla.
Att jag byggde med just dessa storlekar berodde mest på att jag hade "en del" sådan profil liggande.
Det är pilligare att bygga, framför allt fila tungor och korsning med code55, men visst går det. Så klent spår ställer dock större krav på plant och stabilt underlag, korkbanvall direkt på skumgummi gick inte riktigt bra.
Jag har byggt stambana med code 70, lött på kretskortlaminat, bibana och smalspår med code55. Det fungerar bra med allt rullande material jag har, ända till Roco-loken får "punktering" (tappar slirskydden), då börjar det rassla.
Att jag byggde med just dessa storlekar berodde mest på att jag hade "en del" sådan profil liggande.
Det är pilligare att bygga, framför allt fila tungor och korsning med code55, men visst går det. Så klent spår ställer dock större krav på plant och stabilt underlag, korkbanvall direkt på skumgummi gick inte riktigt bra.
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: H0n3 spårval
Slipersavståndet på flexräls kan man alltid fixa till, genom att skära bort mellanbitarna mellan sliprarna och flytta dem. Idé från Jens Dahlström:
Jens Dahlström: "Om modellspår", i Modelltåg -96, Inspirationsbok, 1996
Jens Dahlström: "Om modellspår", i Modelltåg -96, Inspirationsbok, 1996
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04
Re: H0n3 spårval
När man tittar runt bland olika spår så är det en sak som slår mig: det finns 3-skensspår, men inte något där H0 och H0n3 delar på sig. Har jag missat något här eller?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Re: H0n3 spårval
Finns hos både Shinohara i ccode 70 och hos Micro Engineering i flera olika code 40, 55,70.
Kolla på Walthers.
Kolla på Walthers.
Re: H0n3 spårval
Micro E har jag ingen koll på, kör själv med Shinohara och där har jag aldrig sett varken växlar eller spår där H0n3 och H0 delar på sig. Nu var det något år sedan jag kollade, är detta nåt som tillkommit i deras sortiment?
Tillägg: Kollat Walthers nu och hittar inga sådana
spår eller växlar.
Tillägg: Kollat Walthers nu och hittar inga sådana
spår eller växlar.
-
- Inlägg: 76
- Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04
Re: H0n3 spårval
Det är jag tveksam till. Jag har tittat på både ME hemsida och Walters. Det som finns är växlar för 3-sken samt "sidoskriftare där man byter från höger till vänster sida. Men en växel där det ena går ut har jag inte hittat.Anders_S skrev:Finns hos både Shinohara i ccode 70 och hos Micro Engineering i flera olika code 40, 55,70.
Kolla på Walthers.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Re: H0n3 spårval
Så länge som det är smalspåret som avviker så kan man bygga en sådan växel genom att lägga en rak skena parallellt med en smalspårväxel. Den ensamma skenan läggs på så att den utgör rakspår på den sida av växeln där kurvan inte är.Beeblebrox skrev:När man tittar runt bland olika spår så är det en sak som slår mig: det finns 3-skensspår, men inte något där H0 och H0n3 delar på sig. Har jag missat något här eller?
Just my 5c
Olof