DONJ på spåret.
Re: DONJ på spåret.
Tänk att det ska va så kinkigt!
Förlåt men jag har inte rengjort kameralinsen på mobilen nånsin tror jag. När det blev gjort blev bilderna mycket bättre.
Veckan har varit ganska produktiv (mkt dåligt väder) så jag har arbetat vidare med hjulen.
Eftersom konstruktionen är enligt continuous springy beamkonceptet behövs hornblock för fjädringen, axlarna och lagringen.
Dessa har svarvats och frästs ur en 8 mm mässingstång. Kullagren är 6 mm med 3 mm axel och endast 2,5 mm breda. Alla dela till en vanlig axel ser ut så här: Och till drivaxlarna så här: Det som är mellan hornblocken är i mitten ett snäckdrev flankerat av 2 kullager. Mer om den konstruktionen senare.
Limning av hjulen på axel sker med epoxi efter mkt expriment men enligt ALLA förståsigpåare ska det va det bästa. Jag tycker det är förtvivlat kladdigt jag. Hjulen kvartas i en hemgjord jigg av delrin vilket är ett bra material då inget lim fastnar i den åtminstone. Kvartningen kan ju va ett problem men med den här hoppas jag det blir ungefär exakt. Vi får se!
Så efter den här veckan känner jag mig nog lite mallig. Hasta la vista//LH
Visdomsord från Roco: Högmod går före fall.
(Det är allt en klyftig jycke)
Förlåt men jag har inte rengjort kameralinsen på mobilen nånsin tror jag. När det blev gjort blev bilderna mycket bättre.
Veckan har varit ganska produktiv (mkt dåligt väder) så jag har arbetat vidare med hjulen.
Eftersom konstruktionen är enligt continuous springy beamkonceptet behövs hornblock för fjädringen, axlarna och lagringen.
Dessa har svarvats och frästs ur en 8 mm mässingstång. Kullagren är 6 mm med 3 mm axel och endast 2,5 mm breda. Alla dela till en vanlig axel ser ut så här: Och till drivaxlarna så här: Det som är mellan hornblocken är i mitten ett snäckdrev flankerat av 2 kullager. Mer om den konstruktionen senare.
Limning av hjulen på axel sker med epoxi efter mkt expriment men enligt ALLA förståsigpåare ska det va det bästa. Jag tycker det är förtvivlat kladdigt jag. Hjulen kvartas i en hemgjord jigg av delrin vilket är ett bra material då inget lim fastnar i den åtminstone. Kvartningen kan ju va ett problem men med den här hoppas jag det blir ungefär exakt. Vi får se!
Så efter den här veckan känner jag mig nog lite mallig. Hasta la vista//LH
Visdomsord från Roco: Högmod går före fall.
(Det är allt en klyftig jycke)
Re: DONJ på spåret.
"Rasande elegant!"
Men berätta gärna mer om den där röda "fälgkanten". Hur kom den till? Å vad använde du för färg till hjulcentrum?
Mvh
zikkan

Men berätta gärna mer om den där röda "fälgkanten". Hur kom den till? Å vad använde du för färg till hjulcentrum?
Mvh
zikkan
Re: DONJ på spåret.
Nu är det på allvar!
Dagens tips från verkligheten: Kolla alltid att det inte sitter nåt skräp mellan skänklarna på skjutmåttet ner man nollställer. Det kan bli rätt ångestfyllt.
Under helgen har koppelstängerna tillverkats. Alla 4 är helt lika både mått och utförande. Plåten är etsad i 0,25 mm nickelsilver och 4 lager laminerade blir nästan perfekt i tjocklek. Det är av största vikt att måtten här blir riktiga och därför behövs en bra fixtur för att få till det. Niten gjordes av automatstål som är mkt bearbetbart. Det heter SMnPb30+C och finns bla. annat i Stenas sortiment. Jag har fått för mig att en sån här konstruktion lätt kan bli tungdriven och därför ska så mkt som möjligt lagras med kullager även så koppelstänger och vevsläng.
Lagren är 3 mm i ytterdiameter. Ramsidorna har oxå påbörjats och upphängningen till fjädringen som är en gitarrsträng gauge 16, runt 0,4 mm. Om det behövs styvare fjädring är tråden lätt utbytbar. Hållarna sticker igenom plåten och skall på andra sidan utgöra upphängningen till bromsarmarna. Det är min avsikt att försöka få till strömupptagningen via bromsbackarna på alla 12 hjulen.
Och så här ser det ut nu. That's all folks!
Mvh LH
Ps Roco har blitt kompis med en skata, mycket märkligt.
Dagens tips från verkligheten: Kolla alltid att det inte sitter nåt skräp mellan skänklarna på skjutmåttet ner man nollställer. Det kan bli rätt ångestfyllt.
Under helgen har koppelstängerna tillverkats. Alla 4 är helt lika både mått och utförande. Plåten är etsad i 0,25 mm nickelsilver och 4 lager laminerade blir nästan perfekt i tjocklek. Det är av största vikt att måtten här blir riktiga och därför behövs en bra fixtur för att få till det. Niten gjordes av automatstål som är mkt bearbetbart. Det heter SMnPb30+C och finns bla. annat i Stenas sortiment. Jag har fått för mig att en sån här konstruktion lätt kan bli tungdriven och därför ska så mkt som möjligt lagras med kullager även så koppelstänger och vevsläng.
Lagren är 3 mm i ytterdiameter. Ramsidorna har oxå påbörjats och upphängningen till fjädringen som är en gitarrsträng gauge 16, runt 0,4 mm. Om det behövs styvare fjädring är tråden lätt utbytbar. Hållarna sticker igenom plåten och skall på andra sidan utgöra upphängningen till bromsarmarna. Det är min avsikt att försöka få till strömupptagningen via bromsbackarna på alla 12 hjulen.
Och så här ser det ut nu. That's all folks!
Mvh LH
Ps Roco har blitt kompis med en skata, mycket märkligt.
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: DONJ på spåret.
Men va f... Nu får du väl ta och ge dig! Håvard, hur ska du kontra det här? Grymt imponeradJag har fått för mig att en sån här konstruktion lätt kan bli tungdriven och därför ska så mkt som möjligt lagras med kullager även så koppelstänger och vevsläng.

-
- Inlägg: 217
- Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43
Re: DONJ på spåret.
Så elegant, snyggt med kullager till koppelstängerna.
Tobbe
Tobbe
Re: DONJ på spåret.
Målning-hu så hemskt!
Frågan om hur hjulen målats.
Ja röd och svart. Målning är nog det jag drar mig mest för att göra. Det blir inte alltid så bra och det är liksom kört då.
Jag använder vanliga alkydoljefärger av konstnärskvalitet,tillgängliga, blandbara, vattenlösliga och grundmålar med Standox grundfärg avsedd för billackering.
Kom över en literburk för rätt så många år sen som jag ruskar om regelbundet. Den är aldrig öppnad utan jag slog en grov kanyl genom locket och så har den stått. Funkar skapligt vad jag kan förstå.
Förarbetet är tvätt i isopropanol och blästring. Jag vet inte om det är rätt men man kan i alla fall göra så.
Hjulen är målade innan montering, den röda kanten med pensel och hjulringarna uppsatt i svarven och den svarta sprutad. Här tycker jag att jag funnit en jättebra lösning för att hålla hjulen under sprutning. Fågelnäbbskilning.
Silikonslang som petas in i centrumhålet och låses med en spetsig pinne.
Mitt bidrag till männsklighetens utveckling så stort det nu är.
Mvh LH
Ps Roco är alldeles förundrad.
Frågan om hur hjulen målats.
Ja röd och svart. Målning är nog det jag drar mig mest för att göra. Det blir inte alltid så bra och det är liksom kört då.
Jag använder vanliga alkydoljefärger av konstnärskvalitet,tillgängliga, blandbara, vattenlösliga och grundmålar med Standox grundfärg avsedd för billackering.
Kom över en literburk för rätt så många år sen som jag ruskar om regelbundet. Den är aldrig öppnad utan jag slog en grov kanyl genom locket och så har den stått. Funkar skapligt vad jag kan förstå.
Förarbetet är tvätt i isopropanol och blästring. Jag vet inte om det är rätt men man kan i alla fall göra så.
Hjulen är målade innan montering, den röda kanten med pensel och hjulringarna uppsatt i svarven och den svarta sprutad. Här tycker jag att jag funnit en jättebra lösning för att hålla hjulen under sprutning. Fågelnäbbskilning.
Silikonslang som petas in i centrumhålet och låses med en spetsig pinne.
Mitt bidrag till männsklighetens utveckling så stort det nu är.
Mvh LH
Ps Roco är alldeles förundrad.
Re: DONJ på spåret.
Cylindrar
Cylindrarnas front och bakplåtar lamineras av 3 delar, etsad relief, stödplåt och en inre plåt som ska ge stöd åt svepplåtarna. Själva "cylindrarna" och sliden görs av centrumborrade mässingstänger, detta ger lite tyngd vilket kan va bra. Högtryckscylindrarna är 10 mm och lågtrycks är 14 mm i diameter. Sen löds svepplåtarna på och formas efter den inre stödplåten och det hela pimpas till med kolvstyrningar, pysventiler och annat bråte.
Här hade jag glömt delar som ska etsas och har därför fått beställa en ny plåt och därför blir det inte färdigt på ett tag. Kan tycka att det blev hyfsat likt.
MvhLH
Cylindrarnas front och bakplåtar lamineras av 3 delar, etsad relief, stödplåt och en inre plåt som ska ge stöd åt svepplåtarna. Själva "cylindrarna" och sliden görs av centrumborrade mässingstänger, detta ger lite tyngd vilket kan va bra. Högtryckscylindrarna är 10 mm och lågtrycks är 14 mm i diameter. Sen löds svepplåtarna på och formas efter den inre stödplåten och det hela pimpas till med kolvstyrningar, pysventiler och annat bråte.
Här hade jag glömt delar som ska etsas och har därför fått beställa en ny plåt och därför blir det inte färdigt på ett tag. Kan tycka att det blev hyfsat likt.
MvhLH
Re: DONJ på spåret.
Tobias Ljung skrev:Men va f... Nu får du väl ta och ge dig! Håvard, hur ska du kontra det här? Grymt imponeradJag har fått för mig att en sån här konstruktion lätt kan bli tungdriven och därför ska så mkt som möjligt lagras med kullager även så koppelstänger och vevsläng.
Tror jeg melder pass her! Sykt imponerende. Og inspirerende!
Re: DONJ på spåret.
En släng hit och en släng dit
Tack för alla fina ord! Varför skriver jag en sån här tråd. Själv tycker jag att de mest läsvärda trådarna är de med ren "verkstad", hur gjordes grejorna.
Roligt att läsa, tekniker man kan ta till sig och ffa. inspirerande som sagt.
Jag vet att det här projektet är i viss mån "det värsta vi sett" och det kanske får nån att backa tillbaka för att detta klarar inte jag men en eller annan kanske väljer att se det som "kan han kan väl jag".
Och visst är det kul att få beröm men det är inte därför, lite grann kanske, som jag skriver mer för att försöka dra hobbyn lite framåt och inspirera andra och mig själv till nåt ännu värre.
Hursomhelst.
Vevslängarna är färdiga.
Först så lödes gejdrarna till vevslängens glidstycke, laminerade och löda i en fixtur. Lägg märke till styrhålen och att de har olika höjd. Glidstyckena och vevstakar likaledes.
Kolvstången svarvades av automatstål och eftersom de har en diameter på 1.1 mm och är 23 mm långa så behövs en stöddocka. Den är gjord av en mässingstång och ett kullager. Har funkat mycket bra till den här typen av arbete. Ett hål borrades i glidstycket och stången stacks in i detta och lödes. Att löda i automatstål är inget problem.
Sen borrades vevstacke och glidstycke upp till 1 mm och en nit tillverkades i autostål.
Niten är en halv mm längre än hålet och har ett 0,7 mm centrumborrat hål på baksidan som är en halv mm plus en plåttjocklek alltså cirka 0,8 mm djupt. De måtten funkar bra när man sen ska nita/kraga ut det hela så det sitter fast bra utan att störa leden så det går trögt. Nitningen görs med en vanlig flacktång. Detta var alltför idag.
MvhLh
Ps Roco har rullat sig i nåt och har för närvarande en rätt så påträngande bouquet av grävling och räv med vissa inslag av ekorre.
Tack för alla fina ord! Varför skriver jag en sån här tråd. Själv tycker jag att de mest läsvärda trådarna är de med ren "verkstad", hur gjordes grejorna.
Roligt att läsa, tekniker man kan ta till sig och ffa. inspirerande som sagt.
Jag vet att det här projektet är i viss mån "det värsta vi sett" och det kanske får nån att backa tillbaka för att detta klarar inte jag men en eller annan kanske väljer att se det som "kan han kan väl jag".
Och visst är det kul att få beröm men det är inte därför, lite grann kanske, som jag skriver mer för att försöka dra hobbyn lite framåt och inspirera andra och mig själv till nåt ännu värre.
Hursomhelst.
Vevslängarna är färdiga.
Först så lödes gejdrarna till vevslängens glidstycke, laminerade och löda i en fixtur. Lägg märke till styrhålen och att de har olika höjd. Glidstyckena och vevstakar likaledes.
Kolvstången svarvades av automatstål och eftersom de har en diameter på 1.1 mm och är 23 mm långa så behövs en stöddocka. Den är gjord av en mässingstång och ett kullager. Har funkat mycket bra till den här typen av arbete. Ett hål borrades i glidstycket och stången stacks in i detta och lödes. Att löda i automatstål är inget problem.
Sen borrades vevstacke och glidstycke upp till 1 mm och en nit tillverkades i autostål.
Niten är en halv mm längre än hålet och har ett 0,7 mm centrumborrat hål på baksidan som är en halv mm plus en plåttjocklek alltså cirka 0,8 mm djupt. De måtten funkar bra när man sen ska nita/kraga ut det hela så det sitter fast bra utan att störa leden så det går trögt. Nitningen görs med en vanlig flacktång. Detta var alltför idag.
MvhLh
Ps Roco har rullat sig i nåt och har för närvarande en rätt så påträngande bouquet av grävling och räv med vissa inslag av ekorre.
Re: DONJ på spåret.
Blott ett ögonblick i sänder
Det mesta på DONJs mallettar är fastbultat och inte nitat. Det finns 2 huvudsakliga storlekar på bultskallarna, runt 35-38 mm och 25-28 mm.
Mycket funderingar över utförande har det blivit och här är resultatet.
Bultimitationer med skallar 0,8 mm finns att köpa men är det nån som verkligen kan avgöra om en sån liten detalj syns. Så jag har svarvat bultimitationer med 0,8 mm skalle, runda iofs men jag tycker det funkar. Expriment har gjorts där en 0,9 mm insexnyckel har tryckts in i en stålstångs ände i ett förborrat hål och det utföll ganska väl men huvudena blev opropotionerligt stora. Det ska finnas 0,7 och 0,8 oxå så vi får se.
På ramverkets insida så sitter även hållare för tvärplåtar samt för fjäderpaketen som även ska hålla hjulen på plats.
Stödplåtar och slidföringen eller vad dom nu kan heta (i mitt rike heter dom så) har som vanligt laminerats med 3 resp.4 delar.
Bakre pannstöd blev ganska pyvligt . Här är det bara 0,6 mm tråd som bultimitation. Tycker nog att det ser OK ut.
Så börjar det likna nåt. Är lite osäker på runda bultskallar.
Mvh LH
Ps Roco, han tvekar aldrig han
Det mesta på DONJs mallettar är fastbultat och inte nitat. Det finns 2 huvudsakliga storlekar på bultskallarna, runt 35-38 mm och 25-28 mm.
Mycket funderingar över utförande har det blivit och här är resultatet.
Bultimitationer med skallar 0,8 mm finns att köpa men är det nån som verkligen kan avgöra om en sån liten detalj syns. Så jag har svarvat bultimitationer med 0,8 mm skalle, runda iofs men jag tycker det funkar. Expriment har gjorts där en 0,9 mm insexnyckel har tryckts in i en stålstångs ände i ett förborrat hål och det utföll ganska väl men huvudena blev opropotionerligt stora. Det ska finnas 0,7 och 0,8 oxå så vi får se.
På ramverkets insida så sitter även hållare för tvärplåtar samt för fjäderpaketen som även ska hålla hjulen på plats.
Stödplåtar och slidföringen eller vad dom nu kan heta (i mitt rike heter dom så) har som vanligt laminerats med 3 resp.4 delar.
Bakre pannstöd blev ganska pyvligt . Här är det bara 0,6 mm tråd som bultimitation. Tycker nog att det ser OK ut.
Så börjar det likna nåt. Är lite osäker på runda bultskallar.
Mvh LH
Ps Roco, han tvekar aldrig han