Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkopplade
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Daniel: De intresserade är de som skrivit här på forum. Ca fem personer. Kanske vill några av dem ha möjlighet att bygga mer än en modell. Kanske lägger vi upp ett buffertlager av plåtar, gjutdelar osv. Det är en ekonomisk fråga. Men jag har inte för avsikt att bli producent av modellkomponenter, vill bara få till ett samarbete kring framtagandet av en modell som jag vill bygga. Jag tänker avvakta några veckor till innan jag "sätter streck", beroende på aktivitet och intresse på Forum. Men min gissning är att vi kan få avsättning för komponenter till tio lokmodeller. Dock: Om vi till exempel gör även skorstenen med gnistsläckare kanske några byggare av andra förebilder är intresserade.
Olof: Pannans överkant är i jämnhöjd med sidotankarna, så bara lite syns, även av pannbanden. Dessutom fyller motorn halva pannan. Därför måste den delen ha formen av ett halvt rör, öppet nedtill. Jag fyller hellre främre delen av pannan och sotskåpet med bly (liksom sidotankarna, så mycket som går över allt där det finns plats, så länge loket får tyngdpunkten ungefär över mittaxeln).
En sak till: Jag kan tillhandahålla förbildsritningar och dito foton samt foton av KM Nelsson från ÖSlJ. Dessutom har jag gjort en "konturritning" i 2D CAD som kan användas som stomme när man ritar egen drivning, etsplåt osv. Den delar jag också med mig i neutralt CAD-format.
Örjan
Olof: Pannans överkant är i jämnhöjd med sidotankarna, så bara lite syns, även av pannbanden. Dessutom fyller motorn halva pannan. Därför måste den delen ha formen av ett halvt rör, öppet nedtill. Jag fyller hellre främre delen av pannan och sotskåpet med bly (liksom sidotankarna, så mycket som går över allt där det finns plats, så länge loket får tyngdpunkten ungefär över mittaxeln).
En sak till: Jag kan tillhandahålla förbildsritningar och dito foton samt foton av KM Nelsson från ÖSlJ. Dessutom har jag gjort en "konturritning" i 2D CAD som kan användas som stomme när man ritar egen drivning, etsplåt osv. Den delar jag också med mig i neutralt CAD-format.
Örjan
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Lite om pannan. Som Örjan skriver kommer en stor del av pannans underdel att utelämnas, platsen behövs för drivningen. Att svarva en cylindrisk panna är något som jag hade tänkt göra på min lilla Unimat 3 och rör det sig bara om en handfull pannor, även till andra. Det största jobbet på pannan är inte att svarva fram pannbanden utan att borra de hål som behövs samt att avlägsna en stor del av pannans underdel och det är inget som jag åtager mig att göra...
Massiva pannor innebär ett antal problem. Det är svårt att fästa t.ex. skorstenen och ångdomen med skruvar från undersidan. Den andra är att det är svårt att löda fast något på pannan den massiva pannan leder bort värmen för effektivt och det sitter normalt ganska mycket "skräp" på en panna. I princip skulle man kunna använda en brännare men detaljerna sitter tätt, de är små och det är lätt att smälta dem eller bara blåsa bort dem med lågan.
Sedan några funderingar om skorstenen. Jag är väldigt svag för ledskenegnistsläckare som JGJ-maskinerna hade. De "raka" skorstenar som sitter på NAEJ 3 och 4 samt JGJ 9 tycker jag är för stora, men det är ju en fråga om tycke och smak. Men för att återgå till ledskenevarianten. Jag undrar om denna inte bestod av i princip tre huvuddelar (som syns). En sadel mot pannan, själva gnistsläckaren och sedan skorstenen. Kan det varit så att Motala hade ett antal "standard gnistsläckare" som sedan kunde kombineras med en sadel anpassad till panndiametern och en skorsten av lämplig längd? I så kan samma gnistsläckare även förekommit på andra smalspåriga Motalamaskiner. I så fall borde själva skorstensröret göras som en separat del så att man kan montera skorstenar av lämplig längd.
/Björn D
Medlem i ledskenegnistsläckarnas vänner;-)
Massiva pannor innebär ett antal problem. Det är svårt att fästa t.ex. skorstenen och ångdomen med skruvar från undersidan. Den andra är att det är svårt att löda fast något på pannan den massiva pannan leder bort värmen för effektivt och det sitter normalt ganska mycket "skräp" på en panna. I princip skulle man kunna använda en brännare men detaljerna sitter tätt, de är små och det är lätt att smälta dem eller bara blåsa bort dem med lågan.
Sedan några funderingar om skorstenen. Jag är väldigt svag för ledskenegnistsläckare som JGJ-maskinerna hade. De "raka" skorstenar som sitter på NAEJ 3 och 4 samt JGJ 9 tycker jag är för stora, men det är ju en fråga om tycke och smak. Men för att återgå till ledskenevarianten. Jag undrar om denna inte bestod av i princip tre huvuddelar (som syns). En sadel mot pannan, själva gnistsläckaren och sedan skorstenen. Kan det varit så att Motala hade ett antal "standard gnistsläckare" som sedan kunde kombineras med en sadel anpassad till panndiametern och en skorsten av lämplig längd? I så kan samma gnistsläckare även förekommit på andra smalspåriga Motalamaskiner. I så fall borde själva skorstensröret göras som en separat del så att man kan montera skorstenar av lämplig längd.
/Björn D
Medlem i ledskenegnistsläckarnas vänner;-)
- henrix72se
- Inlägg: 285
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Jag är intresserad av ett 2-6-2 lok typ KM Nelson i 1/45 för 12mm spårvidd.
Henrik Laurell
Henrik Laurell
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Status angående skala noll:
Jag håller på med ÖSlJ Lotta i skala 1:45 och om det projektet faller väl ut är förhoppningen att gå vidare med NAEJ 3 och/eller KM Nelson i skala 1:45. NAEJ 3 och KM Nelson har olika slidstyrning men det bör gå att ha med båda på en etsplåt så att man kan välja vilket lok man vill bygga. NAEJ 3 och KM Nelson har hjulen innanför ramen så det bör inte vara något problem med spårvidderna 12 mm, 12,7 mm och 13,3 mm.
Med vänlig hälsning
Daniel
Jag håller på med ÖSlJ Lotta i skala 1:45 och om det projektet faller väl ut är förhoppningen att gå vidare med NAEJ 3 och/eller KM Nelson i skala 1:45. NAEJ 3 och KM Nelson har olika slidstyrning men det bör gå att ha med båda på en etsplåt så att man kan välja vilket lok man vill bygga. NAEJ 3 och KM Nelson har hjulen innanför ramen så det bör inte vara något problem med spårvidderna 12 mm, 12,7 mm och 13,3 mm.
Med vänlig hälsning
Daniel
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Jag har ritat JGJ #9 i CAD, har även detaljritningarna på "nästan allt" någonstans... Erbjuder det som kan behövas men nu är jag "emellan hus" så mycket är nerpackat och osorterat...
Har inte läst alla inlägg, men jag är intresserad av modell i nollan på JGJ 5-8 och 9, tänkte kika på det själv men när det blir återstår att se. inte innan Augusti då vi får vårt nya hus...
/Anders Ö
Har inte läst alla inlägg, men jag är intresserad av modell i nollan på JGJ 5-8 och 9, tänkte kika på det själv men när det blir återstår att se. inte innan Augusti då vi får vårt nya hus...
/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
- henrix72se
- Inlägg: 285
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Finns det ngn ritning online någonstans på JGJ 9 eller dito, så man kan börja spåna lite .. 
Henrik

Henrik
Jag bygger i 016.5 - http://Laurell.Today/
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
[quote="henrix72se"]Finns det ngn ritning online någonstans på JGJ 9 eller dito, så man kan börja spåna lite .. 
http://www.jgj.se/Ritningar.htm
mvh Folke

http://www.jgj.se/Ritningar.htm
mvh Folke
Gladbyggande skalahoppare
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Så bra, då har vi några intresserade av skala 0 också. Några kommentarer till veckans inlägg:
Observera att JGJ 9 och NAÄJ 4 skiljer sig från de andra loken på ngåra sätt till, förutom slidstyrningen: Ramverket är ca 20 cm längre framåt, sotskåpet/pannan likaså (pga överhettaren). Ramverket måset alltså också ritas i två versioner. Hytten på de två yngsta loken har sidofönster, inte de äldre loken. Men finns intresset går det nog att få in bägge varianterna.
Jag har redan lagt in en ritning av JGJ 5-8 i Forum. Bläddra bakåt så hittar du den. Foton finns också där.
S länge man har en modellspråvidd som är mindre än den skalenliga påverkas inte måtten utanför ytterramarna utom att man kan behöva öka något för att en modell behöver större spel/glapp mellan rörelsens delar än förebilden. I skala 0 har man kanske inte invändigt, "falskt" ramverk så där slipper man problemet att det blir trångt mellan hjulen, som vi har i de mindre skalorna. Kopppelstångsdrift funkar säkert i 0:an, kanske vill man ha kompensation eller fjädring. Men jag kan för lite för att konstruera detta.
Björn D och jag har snart konstruerat drivning och falska innerramar för de mindre skalorna, räknat på utväxling osv. I veckan som kommer kan vi lägga ut våra skisser på Forum. Vi har också förslag på var man kan köpa kugghjul osv. Men lokhjulen får var och en skaffa efter sin standard. Observera något självklart: Köpehjul måste pressas av sina axlar och förses med axlar som passar för utvändigt ramverk och utvändiga vevar/rörelse. Vevarna kan vi etsa men axlarna måste bearbetas i svarv av någon. Björn? Vi återkommer.
Jag försöker lära mig att rita etsplåt till lokmodell men behöver råd och stöd från andra med mera erfarenhet. Och jag ritar för 00/H0. Mycket kan bli detsamma i 0:an men om man använder tjockare plåt måste vikanvisningar och annat anpassas. Så någon med kunskap om detta får driva utvecklingen av den plåten. Jag tillhandahåller stomritning och vad som därutöver kan vara till nytta.
Gjutdelarna behöver 3D-ritas, och jag har nog erforderligt underlag. Sedan får vi diskutera om de skall gjutas direkt från ritning eller om vi skall gå vägen över en 3D-utskrift. Kanske är det väldigt svårt att rita skorstenens sadel, som är dubbelkrökt på alla ledder... Alltså skriver man ut något som är ugefärligt, filar till det och använder detta som gjutoriginal. Kanske.
Minns till sist: Detta projekt bygger på att flera hjälps åt. Vi kan inte lova någon strikt tidplan, inte heller ett fixt pris. Det vi får gör det väldigt mycket lätttare att byga en modell än om vi startade med plåt, såg och fil. Men det blir inte kompletta byggsatser med detaljerad bruksanvisning. Byggerfarenheter kan vi förstås dela med oss av till varandra.
När planer och arbetsfördelning klarnat ytterligare stänger vi denna tråd och fortsätter kommunicera på andra sätt mellan dem som är intresserade. Kanske gör vi några extra plåtar coh gjutdetaljer om ekonomin tillåter, men i huvudsak blir detta ett projekt för dem som inom en månad anmält sitt intresse.
Observera att JGJ 9 och NAÄJ 4 skiljer sig från de andra loken på ngåra sätt till, förutom slidstyrningen: Ramverket är ca 20 cm längre framåt, sotskåpet/pannan likaså (pga överhettaren). Ramverket måset alltså också ritas i två versioner. Hytten på de två yngsta loken har sidofönster, inte de äldre loken. Men finns intresset går det nog att få in bägge varianterna.
Jag har redan lagt in en ritning av JGJ 5-8 i Forum. Bläddra bakåt så hittar du den. Foton finns också där.
S länge man har en modellspråvidd som är mindre än den skalenliga påverkas inte måtten utanför ytterramarna utom att man kan behöva öka något för att en modell behöver större spel/glapp mellan rörelsens delar än förebilden. I skala 0 har man kanske inte invändigt, "falskt" ramverk så där slipper man problemet att det blir trångt mellan hjulen, som vi har i de mindre skalorna. Kopppelstångsdrift funkar säkert i 0:an, kanske vill man ha kompensation eller fjädring. Men jag kan för lite för att konstruera detta.
Björn D och jag har snart konstruerat drivning och falska innerramar för de mindre skalorna, räknat på utväxling osv. I veckan som kommer kan vi lägga ut våra skisser på Forum. Vi har också förslag på var man kan köpa kugghjul osv. Men lokhjulen får var och en skaffa efter sin standard. Observera något självklart: Köpehjul måste pressas av sina axlar och förses med axlar som passar för utvändigt ramverk och utvändiga vevar/rörelse. Vevarna kan vi etsa men axlarna måste bearbetas i svarv av någon. Björn? Vi återkommer.
Jag försöker lära mig att rita etsplåt till lokmodell men behöver råd och stöd från andra med mera erfarenhet. Och jag ritar för 00/H0. Mycket kan bli detsamma i 0:an men om man använder tjockare plåt måste vikanvisningar och annat anpassas. Så någon med kunskap om detta får driva utvecklingen av den plåten. Jag tillhandahåller stomritning och vad som därutöver kan vara till nytta.
Gjutdelarna behöver 3D-ritas, och jag har nog erforderligt underlag. Sedan får vi diskutera om de skall gjutas direkt från ritning eller om vi skall gå vägen över en 3D-utskrift. Kanske är det väldigt svårt att rita skorstenens sadel, som är dubbelkrökt på alla ledder... Alltså skriver man ut något som är ugefärligt, filar till det och använder detta som gjutoriginal. Kanske.
Minns till sist: Detta projekt bygger på att flera hjälps åt. Vi kan inte lova någon strikt tidplan, inte heller ett fixt pris. Det vi får gör det väldigt mycket lätttare att byga en modell än om vi startade med plåt, såg och fil. Men det blir inte kompletta byggsatser med detaljerad bruksanvisning. Byggerfarenheter kan vi förstås dela med oss av till varandra.
När planer och arbetsfördelning klarnat ytterligare stänger vi denna tråd och fortsätter kommunicera på andra sätt mellan dem som är intresserade. Kanske gör vi några extra plåtar coh gjutdetaljer om ekonomin tillåter, men i huvudsak blir detta ett projekt för dem som inom en månad anmält sitt intresse.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Diskussion som enbart rör projektet i skala 1:45 fortsätter i den här tråden.
När det gäller delar som ska 3D-ritas så kan jag hjälpa till med det. När väl delarna är ritade är det enkelt att skala om till H0/00 eller 0. Det här inlägget ger en ganska bra bild av vad som går att åstadkomma i CAD-programmet. Sedan kan man komplettera med fil eller slippapper på den 3D-printade detaljen om så önskas.
Med vänlig hälsning
Daniel
När det gäller delar som ska 3D-ritas så kan jag hjälpa till med det. När väl delarna är ritade är det enkelt att skala om till H0/00 eller 0. Det här inlägget ger en ganska bra bild av vad som går att åstadkomma i CAD-programmet. Sedan kan man komplettera med fil eller slippapper på den 3D-printade detaljen om så önskas.
Med vänlig hälsning
Daniel
-
- Inlägg: 54
- Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33
Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl
Anmäler härmed intresse av att köpa delar till ett bygge i 1:87 (eventuellt två om inte priset blir astronomiskt), vet inte vad jag kan bidra med tillverkningsmässigt men har en del erfarenhet av förebilden.
/Med vänlig hälsning
Jonas
/Med vänlig hälsning
Jonas