Enkel spårrengöring

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg

Enkel spårrengöring

Inlägg av lenelg »

Woodland Scenics Dust Monkeys knäpps fast direkt på en hjulaxel:
http://woodlandscenics.woodlandscenics. ... 571/page/1

Går bra att fukta med kontaktspray, inte bara för dammtorkning. Finns för 16,5 mm och 9 mm spv.
Såg tipset i Model Railroad Hobbyist, har inte testat.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Björn D

Re: Enkel spårrengöring

Inlägg av Björn D »

Hej!

Tyska Noch i princip en identisk manick i sitt sortiment sedan många år tillbaka, se länken nedan:
http://shop.noch.de/produkt-kategorien/ ... ehoer.html
för spårvidderna 9, 12 och 16,5 mm. Har en sådan monterad på en liten smalspårsvagn för 9 mm. Den ställer inte till några besvär men hur effektiv den är, är en annan sak. Ett och annat dammkorn puttar den nog ned men för effektiv rengörning av spåret krävs nog lite större tryck, vare sig man använder någon typ av försiktigt slipgummi (undvik PECO:s som är på tok för grovt) eller en mjukare metod med en trasa fuktad med något lämpligt, själv använder jag SR24 som är väldigt effektivt och snällt. Andra använder bensin, T-sprit eller lacknafta.

Min mycket personliga uppfattning är att man repar rälhuvudet med slipgummit och smutsen sedan får bättre fäste i fortsättningen. Det enda jag vet är att Uno Miltons anläggning inte, såvida jag vet, inte har behandlats med något rälsgummi, utan att vagnshjulen rengörs i lacknafta och sedan sprids detta ut längs med banan.

För många år sedan tittade jag på en bit PECO H09 räls i ett mikroskop. PECO:s code 80 räler hade då inga riktiga huvuden (tror detsamma gäller idag) utan rälen såg med ut som ett inverterat "T" och där "rälens huvud" var rundad. Modellhjulen hade då polerat ett smalt blankt stråk på rälen.

Om man ska ha platta eller runda rälhuvuden finns det ju även olika uppfattningar om. Arnold Rapido som var först ut med N-skalan, Egger-Bahn och 2mm Scale Assn. har ju haft rundade huvuden. Både Arnold Rapido och 2mm Scale Assn. framhöll då att detta skulle ge bättre kontakt för loken. Men idag är det nog platta huvuden som gäller.

Det finns ju mer man kan tvista om. Att mässing inte är ett optimalt material för rälerna (om man nu inte råkar köra LGB eller Live Steam) är flesta överens om. Mässingsoxiden är inte elektriskt ledande. Nysilverräler (nickelmässing) är bättre för här är oxiden elektriskt ledande och bildas inte lika snabbt som på mässing. Det hindrar den dock inte från att kleta sig fast på hjul. Stålräler används av vissa modellbyggare i Storbritannien. Visserligen rostar den med tiden men detta tunna rostskikt är lätt att slipa bort och denna oxid ska inte kleta sig fast. Sedan finns det ju räler av rostfritt stål och det har i alla fall funnits räler i forforbrons.

Nog vore det värdigt ett Nobelpris om någon kunde forska fram ett rälmaterial som aldrig behövde rengöras. Fast sjutton vet om jag någon gång gjorde rent min Märklinanläggning, annat än när det var så mycket "goja" i växelkorsningarna att vagnarna studsade. Det svarta kletet på hjulen fick man avlägsna ibland, men själva rälsen, inte vad jag kan komma ihåg.

Med vänlig hälsning
Björn D
lenelg

Re: Enkel spårrengöring

Inlägg av lenelg »

Ser ut att vara samma produkt
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Skriv svar