Dvs, att köra 891 på 9 mm i HO är mer korrekt än att köra på 16.5 i nollan...
Nu vet jag att inlägget om erfarenheter på 9mm inte handlade om skalanoggrannheten i första hand. Jag lägger in detta för att min beräkning överraskade mig själv en smula... Jag tyckte spontant att 9mm i HO för 891 kändes mer fel än "mitt val" på 16.5 i nollan... Attans...
Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Dett har ju blivit en intressant tråd, som visar på komplexiteten vad gäller modeller i smalspår -spårvidder,
kurvradier mm. Jag kommer i en ny tråd att försöka göra en projektbeskrivning av det lok som omröstningen visar önskas av flest byggare.
Det vore intressant om vi under arbetets gång kunde hålla en dialog här på forumet om projektet, jag vill ju göra en modell som fungerar och som ör lättbyggd och har god passform.
Detta betyder inte på något sätt att jag tagit beslut att göra något smalspårslok ännu.
Inför en eventuell modell av Gp kan man fråga vilken version? Det finns ett par att välja på:
1) VGJ med öppen hytt
2) F d VGJ i SJ-mundering
3) SJ-byggda lok med modernare sotskåpslucka, större dom etc, med eller utan Witte-skärmar alt. "Smålandshatt".
Idealet vore en modell där alla dessa kunde byggas. Kräver olika hytter, sotskåpsluckor, domer samt rökskärmar, gnistsläckare etc. Ett nyttigt alternativ vore enligt min mening 2) där både SJ och EJ version kan byggas genom en tilläggsplåt för öppen hytt.
Ante
Det är ju helt klart ett fall framåt om vi får en modell av ett svenskt smalspårsånglok, och jag kan se en poäng i att göra en så pass avancerad modell som Gp/Gt i tre spårvidder för det kommer ge värdefullt know-how inför utvecklingen av fler, kanske inte lika avancerade, modeller - men ett Gp är ingenting som jag kommer ens fundera på att bygga, det är alldeles för stort! (Och dessutom alldeles för modernt för min förebild.)
Jag tror att det som de flesta skulle ha nytta av, och där förebilden var betydligt vanligare, är ett av Nohabs:s 1C-tanklok från åren runt sekelskiftet, de som sedermera blev SJ littera S4p, S5p, S9p (antagligen finns det ännu fler litteran). Måtten är hyfsat lika på dem så på ett gemensamt underrede skulle man med hjälp av olika domer, hytter, kolboxar, slidstyrningar och höjd på pannan kunna bygga åtminstone fyra olika varianter - alltifrån stilrena lok från slutet av 1800-talet fram till 1950-talsutförandet hos VGJ 4.
Om någon tillverkare fastnar för idén så lovar jag att köpa minst fyra exemplar!
Klas Blomberg skrev:
Jag tror att det som de flesta skulle ha nytta av, och där förebilden var betydligt vanligare, är ett av Nohabs:s 1C-tanklok från åren runt sekelskiftet, de som sedermera blev SJ littera S4p, S5p, S9p (antagligen finns det ännu fler litteran).
Det tråkiga med de maskinerna är att de i allmänhet har Allan-slidstyrning, vilket åtminstone blir en "utmaning" i H0. Dessutom har jag uppfattat att de flesta bygger "SJ-epoken". Jag tror det är dags för en ny poll...