Carpet felt på svenska?
Carpet felt på svenska?
Fick tag på några DVD´s från Right Track och i en av dom använder Barry Norman något som heter Carpet Felt för att göra gräs. Resultatet ser väldigt bra ut och jag skulle vilja prova metoden. Men vad kan materialet heta på svenska eller finns det något motsvarande? Eftersom han bleker det med klorin innan infärgning med akrylfärger så är det ju inget syntetmaterial.
Re: Carpet felt på svenska?
"Carpet felt" er et underlagsmateriale for tepper, og det virker som det ikke er så lett å få tak i. Det er visstnok bare leverandører til profesjonelle teppeleggere som selger det i England.K Lemming skrev:Fick tag på några DVD´s från Right Track och i en av dom använder Barry Norman något som heter Carpet Felt för att göra gräs. Resultatet ser väldigt bra ut och jag skulle vilja prova metoden. Men vad kan materialet heta på svenska eller finns det något motsvarande? Eftersom han bleker det med klorin innan infärgning med akrylfärger så är det ju inget syntetmaterial.
Jeg tror jeg heller ville satset på teddytyg eller statisk gress.Sjekk ut Gordon Gravetts landskapsbøker for detaljert beskrivelse av teknikker. Disse bøkene gis ut av forlaget Wild Swan. Anbefales!
Jag vet inte vad det heter på svenska men i större butiker som säljer mattor kan man köpa ett underlag som man lägger under mattor för att det ska bli mjukare att gå på. Jag har avvänt sådant till annat och det ser ut som filt så namnet carpet felt (Mattfilt) stämmer nog ganska bra.
Tack för tips och råd. Teddytyg verkar svårare att både färga in och "frisera" än tekniken jag såg i filmen. Tekniken var väldigt enkel och blev förbaskat snyggt tyckte jag. Enkelt går den ut på att man först blekte sin carpet felt så den får en gul/ljusbrun färg. När detta är klart drog man loss tussar av det som sen placerades ut på landskapet i vitlim som man penslat på underlaget. När allt torkat drar man av det mesta av tussarna. På så sätt får man en vildvuxen oregelbunden gräsväxtlighet. Beroende på hur mycket man drar av kan man variera från långt till kortare gräs. Sen färgades det hela med grön wash i omgångar tills man tycker resultatet ser rätt ut. Efter det så använder man vanliga strömaterial över där man känner för att variera växtligheten.
Tittade lite på Gordon Gravetts böcker och det ser väldigt snyggt ut. Oavsett får det bli inköp av någon eller några av hans böcker. Kan ju vara bra då det verkar svårt att få tag i Carpet Felt. Statiskt gräs är väldigt snyggt men jag tycker det verkar både dyrt med ströaren och inte så lätt att få bra.
Tack Tomas för tipset. Har tittat runt lite men dom träffar jag fått ser inte ut att vara samma som det som används i filmen. Det man använder där är ganska tjockt material. Ser ut att vara kanske 5-7 cm tjockt. Annars hade IKEA en för 29:- som gav mycket filt för pengarna och som materialmässigt ser rätt ut. Men tyvärr där Ej Klorblekning på den. Om det innebär att den går sönder av det eller att klorblekning inte fungerar på den blir jag inte klok på. Men 29 kr är ju inte hela världen så nästa gång jag är på IKEA ska jag ta en titt på den och ser det lovande ut materialmässigt så får jag köpa en och prova bleka den.
Tittade lite på Gordon Gravetts böcker och det ser väldigt snyggt ut. Oavsett får det bli inköp av någon eller några av hans böcker. Kan ju vara bra då det verkar svårt att få tag i Carpet Felt. Statiskt gräs är väldigt snyggt men jag tycker det verkar både dyrt med ströaren och inte så lätt att få bra.
Tack Tomas för tipset. Har tittat runt lite men dom träffar jag fått ser inte ut att vara samma som det som används i filmen. Det man använder där är ganska tjockt material. Ser ut att vara kanske 5-7 cm tjockt. Annars hade IKEA en för 29:- som gav mycket filt för pengarna och som materialmässigt ser rätt ut. Men tyvärr där Ej Klorblekning på den. Om det innebär att den går sönder av det eller att klorblekning inte fungerar på den blir jag inte klok på. Men 29 kr är ju inte hela världen så nästa gång jag är på IKEA ska jag ta en titt på den och ser det lovande ut materialmässigt så får jag köpa en och prova bleka den.
Prova om det finns i någon engelsk hobbyaffär. Jag har för mig jag sett det säljas på en mässa jag besökte en gång i England.
/Olof
/Olof
Högtalarmatta, funkar det?
Biltema har ju sådan.
Biltema har ju sådan.
Deo adjuvante labor proficit

- Micke Brane
Hej
Jag har köpt exakt det ni efterfrågar, fast det var 15 år sedan.
Men veteranbils renoverarna minskar ju inte så....
Det ni söker finner ni troligen här:
SPECIAL AUTOTEXTIL
Disponentgatan 7
271 39 YSTAD
0411-123 83
073-072 42 36
http://www.autotextil.se
Jag har köpt exakt det ni efterfrågar, fast det var 15 år sedan.
Men veteranbils renoverarna minskar ju inte så....
Det ni söker finner ni troligen här:
SPECIAL AUTOTEXTIL
Disponentgatan 7
271 39 YSTAD
0411-123 83
073-072 42 36
http://www.autotextil.se
En förvirrad återfalls rallare