30 hk O&K i 0e

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof

30 hk O&K i 0e

Inlägg av Olof »

Är det någon som byggt Toma modellworks O&K lok i 0e?

Olof

Bild
Torbjörn Holmberg

Re: 30 hk O&K i 0e

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Jo jag köpte byggsatsen för ett tag sen och kunde konstatera att det var inget för mig. Loket är i skala1:48 vilket visade sig när man jämför med ritningar (1:45) att loket blev för litet trots det har funnits massor av varianter på detta lok.
Drivningen var gjord för spårvidd 16,5 och såg mycket svår ut att bygga om till mindre spårvidd.
Dock ville jag bygga ett sådant lok så några av gjutdetaljerna användes men hytt, panna och drivning fick jag göra på egen hand, dyra gjutdetaljer kan man kanske säga.
Bygget går sakta framåt, en hel del kvar innan målning.

Tobbe H
Bilagor
O&K-1.jpg
O&K-1.jpg (112.81 KiB) Visad 2600 gånger
O&K-2.jpg
O&K-2.jpg (120.82 KiB) Visad 2600 gånger
O&K-3.jpg
O&K-3.jpg (93.75 KiB) Visad 2600 gånger
Olof

Inlägg av Olof »

Jag kunde inte låta bli :(
Jag såg byggsatsen i en hobbyaffär i Tokyo och kunde inte hålla plånboken stängd. "Very cute" för att citera en av tjejerna på jobbet.

Efter detaljstudie av byggsatsen håller jag med om att det skulle bli svårt att bygga om den till smalare spårvid. Särskilt som min kom med monterat underede. Nu var O&K loken inte helt ovanliga med 750 mm spårvidd så för mig är det OK att bygga som 0e även om jag ju hade bestämt mig för att hålla mig till 0f. Det lär aldrig bli någon ordning om jag inte kan hålla mig till samma spårvidd :( Men det kanske är meningen med en hobby :)

Olof
Daniel Bergqvist

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Om du ska bygga en bana med 0f så är det väl bara att ställa loket utanför verkstaden/lokstallet med motiveringen "nyinköpt bättre begagnat lok som ska byggas om till 600mm". Att sen verkstadsarbetarna drar benen efter sig är ju inget du kan göra något åt...

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar