Isolerande brickor

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
TomasP

Isolerande brickor

Inlägg av TomasP »

Jag skulle behöva brickor som är elektiskt isolerande, c:a 4-5 mm i ytterdiameter c:a 1mm i innerdiameter och max 0,5 mm tjocka. Är det någon som har något tips på vart man kan få tag i något i den stilen?

Tomas
Anders Johansson

Re: Isolerande brickor

Inlägg av Anders Johansson »

Hej

Jag brukar tillverka sådana i plasticard.
Börja med att borra ett antal hål i lämplig storlek och på lämpligt avstånd i plasticarden.
Klipp ut plasten runt hålen i något så när brickform, något större än önskad diameter och med hålet i mitten.
trä på brickämnena på skruven till en mandrill och skruva fast den i mandrillen.
Svarva el fila i svarv eller borrmaskin.
Ta det lungt om du filar eller slipar så att plasten inte börjar smälta.
Filar man eller slipar med t ex en Dremel kan det vara ett tips att sätta metallbrckor ytterst.
et Voila, så har man brickor.

mvh
Anders
Jonas Andersson

Inlägg av Jonas Andersson »

MJ-Hobbyexperten säljer Pecos fiberbrickor med ytterdiameter 4 mm och innerdiameter 1,575 mm i 50-pack för 22:-, dom är mycket tunna så dom borde klara dina tjocklekskrav (är inte hemma och kan mäta dom just nu.)
TomasP

Inlägg av TomasP »

Tack för tipsen. De var bra båda två. Den akuta lösningen blev att svarva till egna som Anders beskrev förträfligt. Jag tog en genväg genom att köpa svarta paljetter på Panuro med ett perfekt mitthål. Bara att svarva ner till mindre diameter med dremeln och en fil.

Nästa gång ska jag gå på Jonas tips om fiberbrickor från Mj hobby. Det är ju enklare att slippa svarvandet.

Tomas
14Kjell Å Granander

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Om man kommer på att man behöver en isolerbricka kan man göra en själv som så att man tar en bit plast av den sort och tjocklek som passar. Lägg plasten på en träbit och borra mitthål (med frigång) i en lämplig rad. Stansa ut brickor med håltång om det är smått annars blir det att ta till hålpipa. Lite pyssligt men man behöver inte åka till nån affär och det är nästan gratis och blir bra och snabbt.
14 Kjell Granander
Skriv svar