Jag var inte helt nöjd med min spårplan för Sloat Lumber Co. (se http://www.smalsparigt.org/nya_forumet/ ... f=3&t=2073 ). Jag hade lyckats klämma in de funktioner jag ville på liten yta, men spårplanen såg inte ut som de gamla foton jag inspireras av: Bangården till vänster såg mest ut som en dold uppställningsbangård, medan mina gamla foton för det mesta visar en ensamt spår som ringlar fram mellan vingliga, provisoriska byggnader.
En bergsluttning i bakgrunden hade tidigare till uppgift att dölja ett par dolda parkeringsspår, men sedan jag fimpat dem var enda uppgiften att bära upp en vattentank som var avsedd att ligga i sluttning. Det slog mig att om jag offrade tanken så skulle jag frigöra användbart utrymme, så här är nästa version:
Utöver att göra planen mindre kompakt så får timmerutlastningen en mer naturlig placering, på ett eget stickspår. Jag har slopat rundgången, som inte fyllde nån större funktion eftersom jag ändå planerade att backa in tågen med loket längst åt höger.
Ny plan i timmerskogen - Tillbaka till Inglenook
Ny plan i timmerskogen - Tillbaka till Inglenook
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Re: Ny plan i timmerskogen - Tillbaka till Inglenook
Jag gillade den förra planen men jag håller med om att mittspåret i uppställningsbangården är svårt att förklara.
Två funderingar på den nya planen.
Hur har Du tänkt göra med hörnet nere till vänster? Nu vet jag inte om Du tänkt denna spårplan för ett tittskåp eller om det är en fristående bana. Kan man se banan från vänster sida? Spåret vid timmeravlägget kommer att leda åskådarens blick direkt mot hörnet. Det är dessutom ett fyrkantigt hörn medan det andra är avrundat. Kanske är denna spårplan tänkt att placeras i ett hörn av ett rum och då stämmer det men annars så känns det lite obalanserat.
Åskådarens blick dras också till det som rör sig. Som växlarna ligger så verkar det som att nästan alla växlingsrörelser kommer att gå ut på "fiddle yarden". En fiddle yard brukar få representera världen utanför scenen. Att skådespelarna inleder och avslutar akten genom genom att träda in på scenen är helt normalt men om de skall springa ut mellan varje replik så kan det bli lite störigt. Har Du funderat på om det går att flytta de första växlarna längre till vänster så att fler rörelser kan avslutas utan att man kör ut på kassetten. Nu har Du ritat lite landskap runt kassetterna så det kanske är så djärvt tänkt att dessa skall vara en del av scenen. I så fall skall jag tiga still.
Jag hoppas att det var denna typ av återkoppling som Du ville ha när Du lade ut planen.
/Olof
Två funderingar på den nya planen.
Hur har Du tänkt göra med hörnet nere till vänster? Nu vet jag inte om Du tänkt denna spårplan för ett tittskåp eller om det är en fristående bana. Kan man se banan från vänster sida? Spåret vid timmeravlägget kommer att leda åskådarens blick direkt mot hörnet. Det är dessutom ett fyrkantigt hörn medan det andra är avrundat. Kanske är denna spårplan tänkt att placeras i ett hörn av ett rum och då stämmer det men annars så känns det lite obalanserat.
Åskådarens blick dras också till det som rör sig. Som växlarna ligger så verkar det som att nästan alla växlingsrörelser kommer att gå ut på "fiddle yarden". En fiddle yard brukar få representera världen utanför scenen. Att skådespelarna inleder och avslutar akten genom genom att träda in på scenen är helt normalt men om de skall springa ut mellan varje replik så kan det bli lite störigt. Har Du funderat på om det går att flytta de första växlarna längre till vänster så att fler rörelser kan avslutas utan att man kör ut på kassetten. Nu har Du ritat lite landskap runt kassetterna så det kanske är så djärvt tänkt att dessa skall vara en del av scenen. I så fall skall jag tiga still.
Jag hoppas att det var denna typ av återkoppling som Du ville ha när Du lade ut planen.
/Olof
Re: Ny plan i timmerskogen - Tillbaka till Inglenook
Tack Olof,
Kloka synpunkter som alltid. En skiss av anläggningen "på plats" kan kanske förklara hur jag tänkt:
Anläggningen ska dela plats med mina bokhyllor, fyllda med både tåglitteratur, släktforskningsmaterial och 50 års foton (plus min fars efterlämnade samling diabilder från 40-talet och framåt..), fotoprylar verktyg etc. Jag planerade från början att bygga längs hela väggen, men då förlorar jag 7 hyllmeter förvaring - och det har jag inte råd med, skissen visar inte kartongerna på golvet med saker som inte funnit sin plats ännu ;^).
Så för att inte vänta på ett framtida mirakel valde jag denna begränsade lösning. Jag har ritat och planerat i snart 10 år nu..
Med så lite utrymme måste det bli många kompromisser, men några av dina synpunkter går att hantera:
Att ett hörn är rundat beror på placeringen - jag vill inte spetsa besökare på väg in i rummet. Andra sidan är inte lika utsatt, men det vore snyggare att runda det hörnet också (och runda av bakgrunden i innerhörnet).
Jag kan flytta växeln längst till höger ett par cm, så att åtminstone ett lok kan byta spår utan att försvinna. Med dörren stängd blir utdragsspåret synligt. Samtidigt vill jag att kassetterna ska ge lite skydd åt lok och vagnar när jag skiftar dem, får fundera över hur jag kan kamouflera dem..
Sen får man acceptera att detta är ett litet diorama med viss rörelsemöjlighet, inte avsett att köra trafikspel på, även om detta var Inglenookens ursprung.
Kloka synpunkter som alltid. En skiss av anläggningen "på plats" kan kanske förklara hur jag tänkt:
Anläggningen ska dela plats med mina bokhyllor, fyllda med både tåglitteratur, släktforskningsmaterial och 50 års foton (plus min fars efterlämnade samling diabilder från 40-talet och framåt..), fotoprylar verktyg etc. Jag planerade från början att bygga längs hela väggen, men då förlorar jag 7 hyllmeter förvaring - och det har jag inte råd med, skissen visar inte kartongerna på golvet med saker som inte funnit sin plats ännu ;^).
Så för att inte vänta på ett framtida mirakel valde jag denna begränsade lösning. Jag har ritat och planerat i snart 10 år nu..
Med så lite utrymme måste det bli många kompromisser, men några av dina synpunkter går att hantera:
Att ett hörn är rundat beror på placeringen - jag vill inte spetsa besökare på väg in i rummet. Andra sidan är inte lika utsatt, men det vore snyggare att runda det hörnet också (och runda av bakgrunden i innerhörnet).
Jag kan flytta växeln längst till höger ett par cm, så att åtminstone ett lok kan byta spår utan att försvinna. Med dörren stängd blir utdragsspåret synligt. Samtidigt vill jag att kassetterna ska ge lite skydd åt lok och vagnar när jag skiftar dem, får fundera över hur jag kan kamouflera dem..
Sen får man acceptera att detta är ett litet diorama med viss rörelsemöjlighet, inte avsett att köra trafikspel på, även om detta var Inglenookens ursprung.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Re: Ny plan i timmerskogen - Tillbaka till Inglenook
Tack Lennart, den bilden förklarar allt.
Kan man göra kassetterna så att insidan ser ut som en stödmur eller en bergsskärning och låta landskapet innanför ligga i höjd med kassetternas ovankant? För mig är det en ny idé att kassetten ingår i landskapet. Kul att se.
Får jag föreslå att Du behåller vänstra främre hörnet rakt, rundar bakgrunden i bakre vänstra hörnet och drar fram bakgrunden på en vägg mellan banan och arbetsbordet så får Du max utrymme utan att det ser konstigt ut.
Alltid kul att få diskutera spårplaner. Det är så många kompromisser som måste göras.
/Olof
Kan man göra kassetterna så att insidan ser ut som en stödmur eller en bergsskärning och låta landskapet innanför ligga i höjd med kassetternas ovankant? För mig är det en ny idé att kassetten ingår i landskapet. Kul att se.
Får jag föreslå att Du behåller vänstra främre hörnet rakt, rundar bakgrunden i bakre vänstra hörnet och drar fram bakgrunden på en vägg mellan banan och arbetsbordet så får Du max utrymme utan att det ser konstigt ut.
Alltid kul att få diskutera spårplaner. Det är så många kompromisser som måste göras.
/Olof