Gumma?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Stefan Nilsson

Gumma?

Inlägg av Stefan Nilsson »

På min nyligen inköpta skolkarta från 1930-talet finns NKlJ:s olika linjer utmärkta: Myra-Skymnäsboden, Råda-Bruket, Sjögränd-Edebäck, Hagfors-Ullen och Geijersholm-Gustavsfors. Bara det är kul, att alla de är med.

Men en sak förbryllade mig lite, och det är anhalten Gumma som syns till höger i utsnittet nedan, på linjen till Filipstad:

Bild

Gumklinten ligger strax söder om men nån station med det namnet har jag inte hört talas om, och inte heller någon hållplats. Visserligen beror nog det mest på att jag hört ganska lite än så länge, men jag blir ändå nyfiken - vet nån mer om denna eventuella anhalt längs inre linjen?
Tomas Jansson

Re: Gumma?

Inlägg av Tomas Jansson »

Mycket kul att se! Platsen motsvaras nog av det jag kände under min uppväxt som Gumhöjden (och som det nog står på kartor idag). Jag har för mig att vissa sa "Gumma" och menade "Gumhöjden" (min farmor bl a). Vilket som är "rätt" får någon annan reda ut :-)

Jag sökte på lantmäteriet och där står bara Gumhöjden.

Jag undrar om Gumma haft mer status än hållplats, men någon annan får gärna fylla på!

Det verkar f ö som om hakkorset symboliserar vattenkraftverk!

Mvh/Tomas J
Stefan Nilsson

Inlägg av Stefan Nilsson »

Ja, det är en kul karta! Jag ställde även frågan i Jvmv forum och fick en del svar:

[link]http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=3223[/link]

Jag kollade vad det står på Hembygdskartan vid platsen, och där står bara gårds-/hemmansnamnet Gummhöjden (med två m) och så finns det en banvaktstuga strax norr därom.

Hakkorsen är en av de indikationer som finns på att kartan tillhör det tidiga 1930-talet och inte det sena ;-) Man hajar allt till när man ser dem.
lars

Inlägg av lars »

Gumma är det samma som Gumhöjden. /Lars
Skriv svar