Jag kollar på GMJS hemsida angående fria rummet för 891mm. För 891mm anges höjden till 89 mm, men för normalspår anges 107 mm. Vilken höjd bör man minst ha för att kunna köra överföringsvagnar? Bör man utgå från normalspårsprofilen och lägga till en eller ett par centimetrar, typ 115-120 mm?
Med vänlig hälsning
Daniel
Fria rummets storlek i skala 0 smalspår?
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54
Re: Fria rummets storlek i skala 0 smalspår?
Hej Daniel!
GMJS standard är i princip plankad från Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens bestämmelser, nedskalade till 1:45. De tillkom under en tid då det normalt inte förekom några överföringsvagnar. På en vanlig bana så är det ju bara av akademiskt intresse utom på ett fåtal punkter som vid lastkajer, vägportar, broar och de fåtal bergskärningar som fanns. Sprängningstekniken var ju inte så utvecklad vid denna tid utan man sprängde med marginal. Var det någon bergbit som inkräktade på fria rummet, borrade man igen och sprängde en gång till.
När man började med överföringstrafik tog man bort doseringarna där det krävdes, sänkte banan för att tågen skulle kunna passera under en och annan vägport. Sedan kunde man inte köra överföringsvagnar på alla spår och ibland bara på begränsade banavsnitt. Så för att börja bedriva överföringstrafik behövde man bara åtgärda banan på ett fåtal punkter. Däremot kunde man ju behöva förstärka själva banan med underläggsplattor, kraftigare räler och en och annan broförstärkning.
På en modelljärnväg har man ofta betydligt fler "kritiska punkter" och då är nog dina föreslagna förändringar fullt tillräckliga.
Sedan har jag ett vagt minne av att det skulle ha funnit två slags hinderfripålar, en för smalspårsfordon och en annan för överföringsvagnar.
Mvh
Björn D
GMJS standard är i princip plankad från Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsens bestämmelser, nedskalade till 1:45. De tillkom under en tid då det normalt inte förekom några överföringsvagnar. På en vanlig bana så är det ju bara av akademiskt intresse utom på ett fåtal punkter som vid lastkajer, vägportar, broar och de fåtal bergskärningar som fanns. Sprängningstekniken var ju inte så utvecklad vid denna tid utan man sprängde med marginal. Var det någon bergbit som inkräktade på fria rummet, borrade man igen och sprängde en gång till.
När man började med överföringstrafik tog man bort doseringarna där det krävdes, sänkte banan för att tågen skulle kunna passera under en och annan vägport. Sedan kunde man inte köra överföringsvagnar på alla spår och ibland bara på begränsade banavsnitt. Så för att börja bedriva överföringstrafik behövde man bara åtgärda banan på ett fåtal punkter. Däremot kunde man ju behöva förstärka själva banan med underläggsplattor, kraftigare räler och en och annan broförstärkning.
På en modelljärnväg har man ofta betydligt fler "kritiska punkter" och då är nog dina föreslagna förändringar fullt tillräckliga.
Sedan har jag ett vagt minne av att det skulle ha funnit två slags hinderfripålar, en för smalspårsfordon och en annan för överföringsvagnar.
Mvh
Björn D
-
- Inlägg: 729
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: Fria rummets storlek i skala 0 smalspår?
Min överföringsvagn i nollan är ca 12 mm hög, så om du lägger till säg 15 mm på GMJS normalspårprofil borde det räcka. Så har jag tänkt på min bana.