Hur små 3D utskrifter funkar?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M

Hur små 3D utskrifter funkar?

Inlägg av Lasse M »

Hur pass små detaljer kan man skriva ut från firmorna som gör 3D printningar? Jag planerar rita upp ett gäng detaljer, slusignaler, som väl håller mått på ca 1-1½ x 2 x 2 mm. Eftersom jag behöver 24 st så tänkte jag det var smidigare att fixa det via 3D printning än att sitta och handfila 24 st, roligare kan man ju ha tycker i a f jag.
Olof

Re: Hur små 3D utskrifter funkar?

Inlägg av Olof »

Det beror på vilket material och process Du väljer att använda. Titta på respektive firmas hemsida under beskrivning av olika material. De brukar vara noga med att ange minsta möjliga mått och andra begränsningar.

/Olof
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Tack för tips Olof. Har sett att du gjort en del 3D printningar så kan du möjligen rekommendera nån firma samt material för så här små prylar? Vill inte behöva efterbearbeta sånt här smått med slipning av eventuella "ränder" om det kan undvikas.

Vad menade du med val av process?
Olof

Inlägg av Olof »

Hej Lasse!

Jag har använt Shapeways och i.materialise. Båda har levererat det jag beställt. Shapeways är lite enklare att ha att göra med eftersom deras mjukvara är bättre på att bedöma uppladdade modeller. Den gången jag anlitade i.materialise fick jag begära en manuell granskning av min modell.

Shapeways anger en minsta "Bounding box" men eftersom Shapways tillåter modeller som består av flera separata delar så är det nog inget större problem för Dig eftersom Du skall ha 24 st. (Min erfarenhet är dock att det är bra att skriva ut några extra eftersom små delar lätt kommer bort och kostnaden för porto och firmornas "startavgift" gör det lönsamt att skriva ut några extra.)

i.materialise tillåter inte separata delar så där får man göra en modell med en "gjutstam" som förbinder delarna om man skall ha många likadana.

Överhuvudtaget är firmornas prissättning ibland lite oöverskådlig så jag rekommenderar att Du provar med lite olika modeller för att hitta rätt balans mellan antal delar per utskrift och antalet utskrifter.

Problemet är nog inte så mycket storleken på Dina slutsignaler utan minsta tillåtna väggtjocklek och minsta storlek på de detaljer Du tänkt göra. Till exempel Shapeways Frosted Ultra Detail (FUD) har en minsta väggtjocklek, utan stöd, på 0,6 mm. Minsta utstående detalj är 0,1 mm. Du får själv avgöra om det är tillräckligt fint för Ditt bygge.

Jag tror FUD kan vara lämpligt att börja med om man vill testa 3D utskrift av detaljer. Tänk dock på att så små delar blir ömtåliga och slutsignaler sitter ibland lite utsatt i vagnshörnen. Jag har själv ett par vagnar med avbrutna slutsignalhållare (av mässingsgjutgods och etsade).

Min kommentar om process gällde utskrivningstekniken. Olika material skrivs ibland ut med samma teknik och olika teknik används ibland för samma material. Om man tittar på leverantörernas hemsidor så talar de bara om material så det är inget Du behöver lägga vikt på.

Ränder kan nog inte undvikas men i den storleken som Du skriver ut så tror jag inte de märks. På så små detaljer kommer de att försvinna i målningen om Du inte skall detaljstudera dem med lupp. Det är annorlunda med stora plana plåtytor.

Lycka till

/Olof
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Stort tack för hjälpen och ditt informativa svar. Ska kolla Shapeways och FUD.

Känns väl nästan smidigast att lägga alla slutsignalerna på en "gjutstam" och göra en utskrift. Men man kunde alltså att hos Shapeways få dom utskrivna en och en så att säga och då köpa 24 utskrifter om jag förstog dig rätt?
Olof

Inlägg av Olof »

Hos Shapeways behöver man inte lägga dem på en gjutstam utan bara göra en modell (CAD-fil) med flera separata delar. Shapeways gör en utskrift och skickar hem alla delar i en påse. Man kan hos både Shapeways och i.materialise kan man beställa flera utskrifter av en CAD-fil med en del men det blir då dyrare.
Hoppas det svarar på Din fråga. Det är lite rörigt.
/Olof
Skriv svar