Belysning och dekoder i Brimalms Tp?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M

Belysning och dekoder i Brimalms Tp?

Inlägg av Lasse M »

Jag har sen länge gett upp hoppet om att Brimalm någonsin kommer att skicka ut den utlovade belysningsmodulen till deras Tp lok. Så nu tänkte jag ta tag i att själv montera belysning i loket. Eftersom jag bygger analogt har jag använt mig av detta kopplingsschema, http://www.wnj.se/underleverantor/vva/d ... lampor.jpg hittills har jag enbart monterat belysning i normalspårslok och det har funkat men i Tp'n är där troligtvis inte plats för dessa komponenter, det blev trångt nog i T43:or.

Så jag undrar om någon har tips på alternativ, eller om man måste inskaffa en dekoder och koppla belysningen via den och ändå köra loket i analog drift?
Om det sistnämnda är enda alternativet så tar jag gärna emot tips på lämpliga dekodrar då jag är helt okunning om digitaldrift och dekodrar.
Johan Winell

Re: Belysning och dekoder i Brimalms Tp?

Inlägg av Johan Winell »

Dioder och motstånd finns ju supersmå. Klart du får in det i Tp. Nackdelen är ju att du snor 1,4 från motorn innan den börjar snurra.

Vh
Vänliga hälsningar

Johan
Lasse M

Inlägg av Lasse M »

Tack för tipset Johan. Dom dioder och motstånd jag använt mig av hittills och fortfarande har en del kvar av hemma är inte precis supersmå. Eftersom dessa funkat hittills och att det är långt ifrån alla fordon jag bygger in belysning i har jag aldrig brytt mig om att kolla om det finns mindre komponenter. Jag använder mig av miniglödlampor från Jeco så har du (eller någon annan) tips om riktigt små dioder och motstånd att använda till tidigare länkade kopplingsschema så tar jag tacksamt emot sådana tips.
Daniel Bergqvist

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Prova dessa:

Motstånd, 220 ohm: Elfa art.nr: 60-952-28
Motstånd, 390 ohm: Elfa art.nr: 60-952-51

Diod: Elfa: 70-096-21
Dioden tillåter en ström på 300mA och det bör väl räcka?

Jag har inte testat ovanstående, men Elfa har diverse dioder och motstånd.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar