Shapeways, Here We Come

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Hauk
Kontakt:

Shapeways, Here We Come

Inlägg av Hauk »

Setter å ha sett eksempler her på forumet på shapeways sine messingdeler ble jeg svært ivrig på å teste dette selv.

Jeg har laget meg en liten testbit som jeg bruker for å prøve forskjellige printetjenester. Det dreier seg om en del til etsmalspårskoppel (den der greia som står fast på endebjelken, vet ikke hva det heter...). 12 stk. er arrangert slik at de ytre målene på "paketet" er 32,7mm x 9,2mm x 4,94mm (stl-filen); Den ferdige delen er 32,4mm X 9,1 X 4,7mm. Den runde platen med det firkantede hullet er 3,3X3,3,mm.

Bild

Bild

Jeg synes dette ser lovende ut. Man kan ane at det er sekskantbolter og ikke nagler på delen. Overflaten på messingen kan passere som støpegods. (Gjutgods) Det eneste som plager meg med disse delene er det regelmessige mønsteret på plane flater. Men mjeg lover å komme tilbake med nye bilder når jeg har fått grunnet delen. Håper mønsteret er litt mindre plagsomt da. Og ikke glem at bildene nesten kunne vært tatt gjennom et mikroskop!

Husk at shapeways forøvrig at SW ikke printer i messing. De printer en voksmaster, og så lager de en "lost-wax" messingstøpedel. Det skulle vært artig å vite hva slags printer SW bruker, men jeg har ikke greid å finne ut det.

Denne delen kom seg på 19 euro inkludert porto. Altså ca. 168,- svkr. Ikke billig, men dette er en tjeneste som kan benyttes til støpemastere, spesiellt for messingstøp

Dette er en tjeneste som jeg tror kan ha mye for seg!
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Olof

Re: Shapeways, Here We Come

Inlägg av Olof »

Hej Håvard, kul att du är nöjd. Jag tror att det som med alla nya verktyg krävs lite träning innan man vet hur och vad man kan skriva ut. Men visst är det lovande, särskillt för oss som bygger i udda skalor och förebilder.
Jag noterar att det är samma bronsfärgade yta på Din bit som det var på min när jag fick den. Först trodde jag det var legeringen som hade den färgen men efter en stunds rengöring blev biten mässingsren.
/Olof
Hauk
Kontakt:

Inlägg av Hauk »

I kveld ga jeg messingdelene en runde med Tamiya fine surface primer.
Tanken var å lettere studere overflaten når messingfargen var borte.

Noe av det viktigste dette lærte meg er at det er særdeles vanskelig å gi alle sider på delene et jevnt, dekkende lag med maling på sprayburk. Jeg mått jukse litt og endret bildet til gråskala...

Men der hvor delene har fått heldekk har det uønskede mønsteret på delene helt forsvunnet. Prisen er selvsagt at man mister noe skarphet, men det gjør man jo uansett hvor bra delene er i utgangspunktet.

Her er ihvertfall resultatet:

Bild

I ordets rette betydning brukbart!
Mvh Håvard H

"Dette år i Skövde"
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
Micke Brane

Inlägg av Micke Brane »

Det ser riktigt bra ut.
Gratulerar
En förvirrad återfalls rallare
Johan Winell

Inlägg av Johan Winell »

Hauk skrev:I kveld ga jeg messingdelene en runde med Tamiya fine surface primer.
Tanken var å lettere studere overflaten når messingfargen var borte.

Noe av det viktigste dette lærte meg er at det er særdeles vanskelig å gi alle sider på delene et jevnt, dekkende lag med maling på sprayburk. Jeg mått jukse litt og endret bildet til gråskala...

Men der hvor delene har fått heldekk har det uønskede mønsteret på delene helt forsvunnet. Prisen er selvsagt at man mister noe skarphet, men det gjør man jo uansett hvor bra delene er i utgangspunktet.

Her er ihvertfall resultatet:

Bild

I ordets rette betydning brukbart!
På med svart/grå färg lite rostpatina och torrpasteller så har du en mycket verklighetstrogen rostig yta. ve
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar