Jag tänkte försöka komma igång och bygga lite vagnar igen och plockade fram ett par VGJ O från GOSVV/HNJ. Jag har hittat en hel del bra tips och information finns i Smalspårigt 104.
Men jag har en hel del funderingar, till att börja med lagergafflarna.
Vad är bäst metod för att få dit hjul från Rimbo Grande? Hålen är en smula för stora för axeltapparna, så dem glappar. Vad verkar vettigast, svarva en lagerbussning (verkar vara ett finlir som heter duga, men man kanske borra upp hålet ytterligare) eller löda på en liten bit spillplåt (kanske dubbelvikt) på in eller utsidan?
Vad är "skruvhålet" i mitten av lagergaffeldelen och golvbotten tänkt för?
Hjulupphängningen har ingen form av trepunktslagring, borde det fixas och i så fall hur?
GOSVV lagergafflar
Re: GOSVV lagergafflar
Jag har använt mig av den metod som du själv föreslår. Löder på en liten spillbit plåt, enkel, på lagergafflarnas insidor som jag borrar nya hål i, 0,7 eller 0,8 mm. Kommer inte ihåg vilket som blev bäst. Hålen i lagergafflarnas mitt och hålen i bottenplattan markerar lagergafflarnas lägen på bottenplattan. Kan inte finna någon annan vettig förklaring till dem. Sen hur du fäster dem i bottenplattan är ju en annan femma. Löder fast dem eller gör en trepunktsupphängning. Du hittar en bra bygganvisning här under byggtips vagnar. http://www.wnj.se/underleverantor/vva/
/Arne F
/Arne F
-
- Inlägg: 403
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20
Re: GOSVV lagergafflar
Hej, jag har några Osp i tillblivelse (som allt annat så har de varit i det tillståndet ett tag...)
Den lösning VVA har i sina vagnstips förutsätter en lagergaffel som har ett mellanrum till undersidan av underredets golv vid rätt bufferthöjd för att vara realiserbar, men så är inte fallet på Osp, där ligger lagergaffeln platt an mot botten.
Jag har löst trepunktslagringen som på dessa bilder (...nu får jag testa bilduppladdningsfunktionen också...
)
Två Osp i lite olika stadie
Trepunktslagringen underifrån. En bit mässigstråd är axel och en "märla" av nysilvertråd på var sida är lager.
Trepunktslagringen uppifrån. Det måsta sågas en del i vagnsgolvet för att lagergaffeln ska kunna vicka. De behöver dock inte kunna vicka mycket. Kom också på när jag tittade på bilderna att vagnsunderredet är för brett. Det måste smalas av för att "brädgolvet" ska kunna få plats över.
Vagnen med RG-hjul. Syns tydligt att hålen är för stora. Inget jätteproblem dock, problemet är istället att lagergaffeln är för vid. Löses förslagsvis med en liten 0,25mm platta med rätt håldiameter som löds fast på insidan.
Den lösning VVA har i sina vagnstips förutsätter en lagergaffel som har ett mellanrum till undersidan av underredets golv vid rätt bufferthöjd för att vara realiserbar, men så är inte fallet på Osp, där ligger lagergaffeln platt an mot botten.
Jag har löst trepunktslagringen som på dessa bilder (...nu får jag testa bilduppladdningsfunktionen också...

Två Osp i lite olika stadie
Trepunktslagringen underifrån. En bit mässigstråd är axel och en "märla" av nysilvertråd på var sida är lager.
Trepunktslagringen uppifrån. Det måsta sågas en del i vagnsgolvet för att lagergaffeln ska kunna vicka. De behöver dock inte kunna vicka mycket. Kom också på när jag tittade på bilderna att vagnsunderredet är för brett. Det måste smalas av för att "brädgolvet" ska kunna få plats över.
Vagnen med RG-hjul. Syns tydligt att hålen är för stora. Inget jätteproblem dock, problemet är istället att lagergaffeln är för vid. Löses förslagsvis med en liten 0,25mm platta med rätt håldiameter som löds fast på insidan.
Senast redigerad av Johan Winell den lör 28 dec 2013, 18:53, redigerad totalt 1 gånger.
Vänliga hälsningar
Johan
Johan
Re: GOSVV lagergafflar
Kom att tänka på denna plåt från RimboGrande som jag tar till ibland.
/Arne F
/Arne F
- Bilagor
-
- DSC_0696-1(1).jpg (130.26 KiB) Visad 3769 gånger
-
- Inlägg: 15
- Blev medlem: lör 07 aug 2010, 10:27
Re: GOSVV lagergafflar
Stort tack för alla användbara tips och ideer!
Jag provade först med att tillverka en lagerhylsa i svarven, men ett par avbrutna borrar senare gav jag upp det försöket. Istället lödde på små plattor av spillmaterial på insidorna av lagergafflarna. Jag fick lödtennet att dra ner fint i det för stora hålet. Lite försiktigt borrande med en 0,6 borr i handhållare följt av gradning av hålet resulterade i vad som verkar vara en väl fungerande lagergaffel. Hjulet snurrade snabbt och fint även utan smörjning.
Jag hade från början inte tänkt löda dit gafflarna för att underlätta att ta i och ur hjulen, men nu lutar jag mot att testa med att löda dit dem och försöka få till tillräckligt med plats mellan dem fjäderpaketen så att det funkar ändå.
VVAs dokument hade jag missat trots att jag besökt de sidorna ett flertal gånger. Jag ska dock försöka mig på att göra något liknande med trepunktslagringen som Johan gjort.
Jag provade först med att tillverka en lagerhylsa i svarven, men ett par avbrutna borrar senare gav jag upp det försöket. Istället lödde på små plattor av spillmaterial på insidorna av lagergafflarna. Jag fick lödtennet att dra ner fint i det för stora hålet. Lite försiktigt borrande med en 0,6 borr i handhållare följt av gradning av hålet resulterade i vad som verkar vara en väl fungerande lagergaffel. Hjulet snurrade snabbt och fint även utan smörjning.
Jag hade från början inte tänkt löda dit gafflarna för att underlätta att ta i och ur hjulen, men nu lutar jag mot att testa med att löda dit dem och försöka få till tillräckligt med plats mellan dem fjäderpaketen så att det funkar ändå.
VVAs dokument hade jag missat trots att jag besökt de sidorna ett flertal gånger. Jag ska dock försöka mig på att göra något liknande med trepunktslagringen som Johan gjort.