Spårplan Skyllbergs Bruk
Spårplan Skyllbergs Bruk
Spårplanen i min artikel om Skyllbergs bruk var enligt uppgift ritad ur minnet av en anställd vid bruket. Jag har nu fått tillgång till en skalenlig ritning, från 1921: https://www.dropbox.com/s/1lu8ydwicbkwz ... llberg.jpg (Bilden är för stor att lägga direkt på sidan här)
Kartan är skannad av Järnvägsmusei Vänner, tack också till Daniel Bergqvist som tipsade mig.
Kartan är skannad av Järnvägsmusei Vänner, tack också till Daniel Bergqvist som tipsade mig.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Re: Spårplan Skyllbergs Bruk
Den här delen skulle kunna vara underlag för en litet tittskåp...
- Bilagor
-
- Jvm1184_J2_-0002 Skyllberg.jpg (51.38 KiB) Visad 3552 gånger
/ Lennart Elg
Om någon blir inspirerad av detta, så har jag en hel del bilder - både historiska och nytagna - av bruksmiljön. Lägger inte ut dem här, eftersom jag samlat bilder från diverse källor, men kontakta mig om någon har användning för dem!
/ Lennart Elg
- Klas Blomberg
Skyllbergs spårplan omvandlad till en mindre hemmabana - inte allt för många spår som är borttagna. I övre vänstra hörnet skymtas Kårberg.
- Klas Blomberg
Huset där Lennarts förfader bodde - återstår bara att fixa en veranda med otroligt mycket snickarglädje
- Klas Blomberg
Själva valsverket har jag bara sett på en hårt rastrerad bild - så detta är min tolkning utifrån bilden.
PS Svart stege på svart skorsten syndes nästan inte alls, så jag var tvungen att låta en gubbe klättra i den.
PS Svart stege på svart skorsten syndes nästan inte alls, så jag var tvungen att låta en gubbe klättra i den.
- Klas Blomberg
Det stora kolhuset är inte byggt efter verklig förebild, utan har sin inspiration från ett hus i närbelägna Zinkruvan. De glesa väggarna var typiska för kolhus - jag tror att det på något sätt vädrade ut gaser så att träkolen inte skulle självantända? Hur utlastningsanordningen fungerar är ett mysterium - den är hopplockad av diverse vitmeteallgjutningar och har bara som syfte att vara dekorativ