Olof skrev:
Den enda gång jag spårat ur i fullskala var det på ett fordon med klinghjul.
/Olof
Får man nyfiket fråga vad det då var med för ett fordon och hur spårläget på platsen såg ut?
Min kommentar var kanske lite irrelevant för frågan. Spårläget var gott, det var på SJ spår mellan Helsingborg och Hässleholm. Fordonet var en öppen motordressin av typen skärmvägg fram och enkelt tak. Främsta anledningen till urspårningen var att jag av misstag försökte köra upp en växel.
Kanske inte enbart klinghjulens fel
/Olof
Ok, men med tanke på fordonstypen måste ju min nyfikna följdfråga bli vad du/ni gjorde ute på Skånebanan med en motordressin av så åldrig typ? Den typen av motordressiner har ju inte använts på en väldans massa år.
Lasse M skrev:
Får man nyfiket fråga vad det då var med för ett fordon och hur spårläget på platsen såg ut?
Min kommentar var kanske lite irrelevant för frågan. Spårläget var gott, det var på SJ spår mellan Helsingborg och Hässleholm. Fordonet var en öppen motordressin av typen skärmvägg fram och enkelt tak. Främsta anledningen till urspårningen var att jag av misstag försökte köra upp en växel.
Kanske inte enbart klinghjulens fel
/Olof
Ok, men med tanke på fordonstypen måste ju min nyfikna följdfråga bli vad du/ni gjorde ute på Skånebanan med en motordressin av så åldrig typ? Den typen av motordressiner har ju inte använts på en väldans massa år.
Var på väg mot Ljungbyhed som brandbevakning. Det var en väldans massa år sedan och på den tiden krävdes det en kort tur på SJ spår för att komma från KLJ spår i Klippan till linjen mot Eslöv; och naturligtvis var det där jag klantade till det.
/Olof
Lasse M skrev:
Ok, men med tanke på fordonstypen måste ju min nyfikna följdfråga bli vad du/ni gjorde ute på Skånebanan med en motordressin av så åldrig typ? Den typen av motordressiner har ju inte använts på en väldans massa år.
Var på väg mot Ljungbyhed som brandbevakning. Det var en väldans massa år sedan och på den tiden krävdes det en kort tur på SJ spår för att komma från KLJ spår i Klippan till linjen mot Eslöv; och naturligtvis var det där jag klantade till det.
/Olof
Aha, det föklarar ju det hela, trodde du menade att ni var ute på Skånebanan med dressinen. Ja det var ju tyvärr ett tag sen det rullade tåg till Ljungbyhed och statusen på banan sist jag besökte den var ju inte precis av den sorten som gör att man tror att det nånsin igen kommer att rulla tåg där.
Klinghjul sa Anders och då får jag göra ett försök.
Men jag är lite tveksam till om det ser bra ut och skulle uppskatta läsarnas synpunkter.
Tanken är att skriva ut i mässing. Något jag inte provat förut. Minsta materialtjocklek är 0,5 mm. Klingorna är så tunna men jag vågar inte göra ringar som är 0,5 * 0,5. Jag har gjort ringarna 2 mm breda för att de skall hålla. Det har i sin tur menlig inverkan på utseendet. Tycker ni att detta ser vettigt ut?
Har någon utav er provat mässingsutskrift? Vågar jag göra smalare ringar?
Jag blir inte riktigt klok på prissättningen för 3D utskrifter. Sätter jag ihop sex hjul så blev priset € 30 och det tycker jag är OK
Olof skrev:
Jag blir inte riktigt klok på prissättningen för 3D utskrifter. Sätter jag ihop sex hjul så blev priset € 30 och det tycker jag är OK
Det är ganska enkelt. För att starta en utskrift skall man göra en massa. Dvs en person som skall knappa och ha sig.
Den störta kostnaden är personal, och inte maskinen. Det är nästan i alla projekt jag har varit inblandad billigare att
låta maskiner jobba än att ha en person fippla runt. Om det inte är en ruskigt dyr maskin.
Om personal kostnaden står för merparten av priset, så blir det enkelt.
Jag tror att ett trumhjul med ca 1.5 mm tjock bana kommer att se rätt ut när hjulet är klart. Sedan kan man ju antyda "skivorna" med spårmönster i rullbanan som på ett gummidäck.