Nitar på dekal - ett prov

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof

Nitar på dekal - ett prov

Inlägg av Olof »

I en tidigare tråd frågade jag om nitar som våtdekal. Bo Hammarling hade vänligheten att höra av sig och lovade att ta med ett dekalark från MicroMark till mig.

Jag gjorde en liten provplåt och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Till dekalerna följde ett utförligt instruktionsblad som jag följde enligt nedan
  1. Putsade mässingsplåten noga
  2. Klarlackade den
  3. Lade på dekalerna. Till vänster "louvers" (ventilations-slitsar i luckor) och ett halkskyddsnät; till höger nitar.
  4. Var frikostig med MicroSet (gojan som skall lösa upp dekalfilmen)
  5. Sprutade med rödbrun primer från sprayburk (jag har har ingen airbrush)
Resultatet ser ni nedan. Själv är jag på det hela taget nöjd. Några reflektioner:
  • Jag skulle grundat med primer istället för klarlack. Då kunde jag lagt på ett tunnare lager färg efter att dekalen kommit på plats. Nu fick jag göra ett relativt tjockt lager och det täcker ändå inte fullständigt.
  • Uppe till vänster blev färgen lite för tjock. Det verkar som att det skadat dekalen där. Många tunna lager...
  • Instruktionerna sade att man inte skulle klippa så nära dekalen utan istället ta med så mycket bärfilm som möjligt. Ingen bra rekommendation som synes. Kanten på bärfilmen syns trots rikligt med MicroSet. Jag tror den hade synts mindre om jag klippt närmare dekalen.
Plåten nedan är i verkligheten 65 mm bred.
Bild

Michael Graff tipsade om att Archer har ett större utbud av denna typ av dekaler än MicroMark.

Tack till Bosse och Michael för hjälp och tips

/Olof