Nu har jag i vart fall ritat upp det mesta hoppas jag och får slutföra CAD-ritandet hemma. En del detaljer återstår och så behöver det göras en del finputsningar. Korgen för malm på malmvagnen har en del övrigt att önska, men det beror också delvis på att vissa saker är svåra att göra i datorn och delar av korgen kommer ändå behöva böjas delvis på känsla. Sen fattas en del stora saker, bl a plattformarna ovanför tanken på tankvagnen, men jag har valt att prioritera sådant som är svårt att se på bilder, t ex bromssystemet. Plattformen är dock uppmätt så jag får ta i det när jag kommer hem.
Avslutningsvis kan jag konstatera att det är tydligt att jag är tekniker och inte estet. Jag har helt utlämnat allt vad nitar heter men har försökt få med hela bromssystemet trots att mycket av det knappt syns. Men det har varit mycket lärorikt att verkligen se hur vagnarna är uppbyggda.
Om någon undrar så är målet så småningom en modell av vagnarna i skala 1:45, spårvidd 19,8 mm. Vilket beräknas vara klart lagom till föreningens 50-års-jubileum…
Mvh Daniel