Borra småhål

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Borra småhål

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej
Skulle gärna vilja ha "bra" tips hur man bär sig åt att borra hål som är 0.3 - 0.5 mm. Materialet är mässing, plast och resin. Tacksam för alla tips.
Jan-Inge G
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Borra småhål

Inlägg av Jan Frelin »

Jag borrar oftast för hand, med stiftklove. Hålen måste körnas, annars hamnar de var som helst. Jag har också vid några tillfällen när jag känt mig modig borrat med miniborrmaskin. Det "borde" förstöra en massa borr, men borr går det åt hur man än gör.
Olof
Inlägg: 1710
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Borra småhål

Inlägg av Olof »

Kan bara tillägga att jag försöker stoppa in borren så långt som möjligt i borrhållaren så att den del som kan böjas blir så kort som möjligt.

Ett annat tips är att prova en lite större borr. Skillanden mellan 0,3 och 0,35 mm märks knappt i hålet men procentuellt är det en stor skillnad som gör att borren håller längre.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: Borra småhål

Inlägg av Mats B »

Håller med Olof. Jag borrar i princip aldrig 0,3 mm utan hellre 0,4 mm. Även om man ska ha hål för ex vis 0,3 mm handräcken så blir det mycket lite glapp och det fylls lätt av lite lödtenn.

Men jag borrar hellre med liten handhållen borrmaskin än stiftklove. Jag tycker jag får bättre koll på sidokrafterna. Har en liten Minicraft som hålls i pennfattning. Och högt varvtal och minimalt tryck.

/Mats B
Skriv svar