Bemos modeller av V51 och V52 är välkända och snygga modeller. På länken nedan finns ett annat lok som är "anfader" till Bemos maskiner. Det byggdes ursprungligen för spårvidd 860 mm men hamnade så småningom på 1000 mm hos Rhätische Bahn i Schweiz. På länken finns ett antal snygga bilder som kan ge lite inspiration för den som vill fila och knåpa på sin Bemo-modell.
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?n ... n=portrait
Mvh/Thomas Å
V51 fast ändå inte
-
- Inlägg: 403
- Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20
Re: V51 fast ändå inte
En T43:a på smalt spår. Synd att inte SJ köpte ett provlok för smalspåret, fast det är klart Tp:serien levererades ju 53-54.
VH
/Johan
VH
/Johan
Vänliga hälsningar
Johan
Johan
Re: V51 fast ändå inte
Johan Winell skrev: En T43:a på smalt spår. Synd att inte SJ köpte ett provlok för smalspåret
Fast man köpte littera T42

Det är ju en EMD G12 som, om jag inte minns fel, var konstruerad för att snabbt kunna byta spårvidd. (Anledningen var att en av de tänkta kunderna var US-Army som hade behov av att kunna köra sina tåg lite var som helst i världen)
/Olof
-
- Inlägg: 50
- Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
- Ort: Uppsala
Re: V51 fast ändå inte
Ja de enda som köpte ett modernt boggielok i samma veva var väl ändå SRJ och de fick mest problem men man kunde kanske valt en annan lösning än Diesel-Mekanisk med dubbla motorer och direktdrift.
VH Frisken
VH Frisken