HNJ Verkstad - SJ litt. L8.
Re: HNJ Verkstad - SJ litt. L8.
Fortsatt interesert i litt mer detaljer rundt malerarbeidet!
Hvilken fabrikat av etseprimer og maling benytter du, hvor mye tynner du osv.
Maling er en vanskelig affære...
Hvilken fabrikat av etseprimer og maling benytter du, hvor mye tynner du osv.
Maling er en vanskelig affære...
@Hauk
Det är som du säger, inte helt enkelt att få till en bra målning som matchar bygget.
En usel målning spolierar hela bygget, så här gäller det att vara ännu mer noga än vid själva bygget.
På denna modellen har jag använt Vallejo Air färg, Vallejo Thinner, Vallejo Retarder Medium, vanligt bonnavatten och Isopropyl alkohol.
Jag börjar med att röra ut vatten, retarder och isopropyl alkohol i en liten metallskål.
Jag tar cirka två droppar retarder, 5 – 6 droppar isopropyl alkohol i lite vatten och rör ihop detta.
Det går att röra ut detta i thinnern också och då behöver man inget vatten.
Sedan tillsätter jag färgen och thinner till jag får en kosistens som vanlig röd mjölk.
För att få en uppfattning om hur mjölk är, är helt enkelt att testa.
Ta en droppe mjölk, och en droppe färg på en spegel som ligger ner och lyft spegeln så den lutar.
Här kan man se om färgen rinner fortare eller långsammare än mjölken, men rinner de lika fort så har man en bra blandning.
Så här får man prova sig fram med att hälla på mer färg eller thinner.
Retardern gör så att färgen är våt mycket längre och får en längre tid att “sträcka ut” innnan den torkar. Torktiden förlängs med flera minuter som färgen är våt.
Hoppas detta var till någon hjälp.
/Mika
Det är som du säger, inte helt enkelt att få till en bra målning som matchar bygget.
En usel målning spolierar hela bygget, så här gäller det att vara ännu mer noga än vid själva bygget.
På denna modellen har jag använt Vallejo Air färg, Vallejo Thinner, Vallejo Retarder Medium, vanligt bonnavatten och Isopropyl alkohol.
Jag börjar med att röra ut vatten, retarder och isopropyl alkohol i en liten metallskål.
Jag tar cirka två droppar retarder, 5 – 6 droppar isopropyl alkohol i lite vatten och rör ihop detta.
Det går att röra ut detta i thinnern också och då behöver man inget vatten.
Sedan tillsätter jag färgen och thinner till jag får en kosistens som vanlig röd mjölk.
För att få en uppfattning om hur mjölk är, är helt enkelt att testa.
Ta en droppe mjölk, och en droppe färg på en spegel som ligger ner och lyft spegeln så den lutar.
Här kan man se om färgen rinner fortare eller långsammare än mjölken, men rinner de lika fort så har man en bra blandning.
Så här får man prova sig fram med att hälla på mer färg eller thinner.
Retardern gör så att färgen är våt mycket längre och får en längre tid att “sträcka ut” innnan den torkar. Torktiden förlängs med flera minuter som färgen är våt.
Hoppas detta var till någon hjälp.
/Mika
Jag glömde säga att denna sats färg gjorde jag större än vad som gick i färgsprutan, där av två droppar retarder. Att jag gjorde en stor sats färg beror på att färgen skall räcka åt hela modellen. För en mindre sats färg får man tillsätta mindre retarder, annars torkar färgen inte på flera timmar.
Retardern är som en gel och därför rör jag ut den först så den är riktigt blandad innan jag tillsätter färgen.
/Mika
Retardern är som en gel och därför rör jag ut den först så den är riktigt blandad innan jag tillsätter färgen.
/Mika
Jag tycker färgen får en fin yta som tillåter alla detaljer att träda fram vilket syns här i ett ljus med lampan 10 cm från modellen. Hade jag fuskat med själva bygget hade det avslöjats direkt utan pardon.
När man skyddslackar modellen får färgen en något annan yta. Som den är nu ser den nästan lite "knottrig" ut i denna förstoringen, men så blir det med helmatta färgen.

/Mika
När man skyddslackar modellen får färgen en något annan yta. Som den är nu ser den nästan lite "knottrig" ut i denna förstoringen, men så blir det med helmatta färgen.

/Mika
Idag fick jag besök av en kompis från Värmland som är medlem i Hells Angels. En mycket trevlig kille jag känt i närmare 30 år. Efter att han åkt så passade jag på att måla även resten av själva loket.
/Mika
/Mika
Och så en liten bild.

/Mika

/Mika
Idag kom dekalerna så jag har lite mer att jobba med.
/Mika
/Mika
Hjulen på tendern monterade igen.

/Mika

/Mika
Blivit lite detaljmålning på loket ikväll.

Mässingen ser lite blek ut, så jag får ta och gå över den en gång till när färgen har torkat riktig ordentligt.
/Mika

Mässingen ser lite blek ut, så jag får ta och gå över den en gång till när färgen har torkat riktig ordentligt.
/Mika
Sakta men säkert går det framåt med L8:an.

Nu har jag fått bort den bleka mässingsfärgen och fått lite mer "mässingsvärme" i nyansen, vet inte vad som hände när jag målade första gången.
/Mika

Nu har jag fått bort den bleka mässingsfärgen och fått lite mer "mässingsvärme" i nyansen, vet inte vad som hände när jag målade första gången.
/Mika