Eventuell ny lokmodell ÖKJ 9-10 / TGOJ C3 37-38

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
HNJ Verkstad

Eventuell ny lokmodell ÖKJ 9-10 / TGOJ C3 37-38

Inlägg av HNJ Verkstad »

Dessa lok byggdes 1908 av Nohab för ÖKJ. Deras huvuddimensioner stämmer i princip med BJ C3.

Tillsammans med Claes Mattisson och Stefan Wndelsten har vi tittat på hur man med BJ C3 som bas kan göra en skalenlig modell av detta lok i nysilver, med samma principer och konstruktör som mina tidigare nysilvermodeller -BJ C3, L8/L21/MKc, BJ N3 och Åt.

Modellen skulle, om den blir verklighet, baseras på BJ C3, som skulle ritas om så den stämmer medÖKJ loket. I korthet ritas ramarna om, loket förses med nya hjul, ny tender samt ny hytt, och givetvis nya gjutdetaljer.
Drivningen är den som fanns i BJ C3 version 2 med större motor. Ambitionen är att försöka få med ytterligare detaljer, jämfört med BJ C3.

Loken förändrades en del under 30-talet. Vi har avser att göra modellen i 30-tals utförande, med uppflyttad, sanddom, nytt sotskåp mm. För den som vill bygga leveransversionen tittar vi på att göra en liten tilläggssats.

Jag vill nu fråga om det finns ett intresse för denna modell, som prismässigt hamnar som övriga nysilverlok. Eftersom vi skall nytillverka hjul bara för detta lok ( för att hjulen skall få plats i hjulhusen/ koppelstångsskyddet, utan att dessa blir för grova, fordras en relativt stor volym, även om en hel del av grundkonstruktionen redan är gjord.

Jag tar tacksamt emot beställningar/intresseanmälningar snarast, då jag avser att använda ledig kapacitet paralellt med konstruktionen av L5

Claes och Stefan kommer att vara sparringpatners i det vidare arbetet.