Din modell ser minst lika fin ut nu ,som den dag den kom ut Mika !!
Sb är ett av mina favoritlok.Tyvärr betingar dessa lok högt värde.Runt 10 000 kr för ett i mycket bra skick.Jag kom över mitt billigt(köpt från England).I mitt fall fanns inte så mycket tvivel att bygga om det,men jag har förståelse för de som inte vill.I framtiden ska jag fixa o trixa lite mer med loket.
Förhoppningen är att ett nytt Sb ska komma ut (byggsats), ligger kanske inte så långt borta
Självklart har loket också fått en märkning som visar att loket genomgått en deluxe-behandling av certifierad verkstad. En märkning som garanterar absolut högsta kvalité.
Här är bottenplattan som håller hjulen i ramen med kvalitetsmärkningen i form av en liten etsad mässingsskylt.
Och så lite andra bilder på modellen.
Nu har ägaren och jag kommit överens om att det även skall vara märkning på buffertbalken och skorstenen.
En riktig pärla har det blivit till slut. Kommer du vädra den eller ska den få vissa upp sig i sitt nyskick?
Koppeln tycker jag påminner lite om Pikos I-koppel. Fanns i en notis i Allt om Hobby i slutet av 60-talet eller
början av 70-talet.
Visst är det Pikos I-koppel på loket. Det ansågs vara lösningen på alla koppelproblem under tidigt 70-tal.
När jag första gången läste om detta lok i Allt om Hobby på 70-talet betonades två saker särskilt. Dels att det var handbyggt i Japan och dels att det krävde mycket stora kurvradier. På den tiden betraktades 36 cm som standard. Har du någon aning om hur stor kurvradie loket kräver?