Misslyckad målning på SJ litt. Sb.

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
mikath

Re: Misslyckad målning på SJ litt. Sb.

Inlägg av mikath »

Mycket snygg uppgradering!

Håller på att fota korgen med skyltar och färdiglackad.
Bilder kommer strax.

/Mika
mikath

Inlägg av mikath »

Då kommer de utlovade bilderna på korgen.

Bild

Bild

Denna modell skall inte vädras något mer så någon mer målning blir det inte.
För att vara mitt andra ånglok som jag målar får jag säga att jag är nöjd med resultat.

/Mika
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

En lokmodell man drömde redan om som mycket ung... Mycket fina lok från er båda. Undrar samtidigt hur många lok som gjordes av tillverkaren?

Janne C
mikath

Inlägg av mikath »

Det tillverkades endast 5 stycken Sb-lok, 1306 - 1310.
Samtliga lok byggdes av Motala Verkstad 1917.
Så något "vanligt" lok var aldrig.

/Mika
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Det var inte många förstås. Just Motala verkstad har jag en gammal bok om från 1922 där det finns en hel del bilder från deras lokproduktion.

Bla en bild på Litt. Sb.

Bild

En trevlig bok med en hel del bilder på både normalspåriga och även smålspåriga lok.

Undrar också samtidigt hur stort antal modeller som tillverkades av detta lok som du och loktok visar?

Janne C
mikath

Inlägg av mikath »

Enligt Jan-Erik Heikefelts bok "Svenska modelltåg skala 1:87 1941-2001" utgåva 2 så skall loket ha gjorts i två olika serier med 750 stycken då räknat båda serierna tillsammans.

/Mika
janclaesson

Inlägg av janclaesson »

Återigen tack Mika! Rimligtvis bör de flesta finnas kvar där ute ;o) Minns att priset var något för högt då jag var en yngling...

Janne C
mikath

Inlägg av mikath »

Man brukar hitta dem lite då och då på Tradera.
Skicken på dem har varit allt från vrak till riktigt fina modeller i orginalskick.
Det gäller att inte köpa första bäst och ha lite is i magen och så får man sätta upp en kravlista så brukar det alltid dyka upp något bra objekt.

/Mika
mikath

Inlägg av mikath »

Då skulle loket vara färdigt.

Bild

Tyvärr är bilden lite kass, men jag hade dåligt ljus.

/Mika
Per N

Inlägg av Per N »

Hej Mikath!

Va´snyggt Du har lockat fram skönheten ur den gamla damen!

Med tanke på att modellen har 52 - 53 år på nacken så måste man beundra Tenshodo för deras snygga efterbildning av (i mina ögon) Sveriges snyggaste normalspårsånglok. Det finns egentligen bara två saker man störs av - facetterna i fotogenlyktorna och det något enkla utförandet av tryckluftspumpen. Visserligen skulle hjulringarna och rörelsen kunna vara smäckrare också, men det tycker jag inte stör lika mycket.

Med Din och loktoks snygga uppdateringar så inspireras man att våga ge sig på sin egen Sb. Förut har jag tänkt att det vore helgerån att ge sig på en sådan modell, men den maskin jag kom över var hur som helst modifierad för att kunna gå i modellspår utan att spåra ut. Nu ligger den inte direkt först i bygglistan, men man kanske skulle skaffa en ny luftpump (som loktok) och en omgång agalyktor med tillhörande acytulentub så att man kan klä damen i 1930-tals stass....

Snyggt jobbat med en fin modell!

MVH / Per N
Skriv svar