Huvudtrafikspelet går ut på att ett lastat timmertåg lämnar Loskogen och kör ned till Teklasjö nedre. Där växlas de lastade vagnarna in till virkesupplaget, som på modellen är en "hemlig" förbindelse med Loskogens lastplats. Här byts de lastade vagnarna mot motsvarande tomtåg, som sedan körs tillbaka upp till Loskogen.
Tidsrymden är en höstdag 30..50-tal. Hela hobbyrummet är ca 6 x 3 m. Spårplan:

2-fota banan byggs enligt Amerikansk On2 standard med 12,7 mm spårvidd. Spåret är handlagt på handbearbetade Northeastern syllar som färgats gråa med Herdins bets. Växlarna är halvfabrikat från Railway Engineering som drivs av Tortoise motorer. Till dolda spår används Precision Scale flexräls. Växlarna läggs om lokalt. Jag använder Kadee koppel med permanentmagneter under spåren för avkoppling.
3-fota banan är som synes en konventionell rundbana med Teklasjö och en dold station. Teklasjö är löst baserat på Ljusfallshammars station vid NÖJ. Jag använder On3 standarden med 19 mm spårvidd. I en första omgång har jag använt San Juan flexräls och växlar, men de kommer nog att bytas ut mot handspikat med tiden. Jag tänker använda servon från ESU för att lägga om växlarna. On3 banan ska bli helt datorstyrd. Avkoppling blir både Kadees och Waldes elektriska avkopplingsmagneter.
Jag använder ESUs centralenhet för att styra banan, samt en handhållet radioreglage.
Status i skrivande stund är att Teklasjö nedre "95%" klart. Trästommen och elmatning till resten av anläggningen är klar och de dolda delarna är rälslagda. Nästa steg blir att förbereda "några tusen" On2 slipers...
En översikt:

Några miljöbilder:
Virå med tåg

Simplex på väg upp mot virkesupplaget

Lokstallet i Teklasjö nedre: