Rengöring - nysilvermodell...

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Rengöring - nysilvermodell...

Inlägg av Johan Winell »

Hej!

Jag har en modell av etsad nysilver som är lödd samman. Den är nu målningsfärdig, men då jag har använd Effekto 1 vid lödningen så har den oxiderat lite där tennet flutit ut. Jag har tvättat den med diskmedel och tandborste efter varje lödmoment, och rensat lödningen med skalpell/sickel och glasfiberborste, men likväl är det vitoxiderat längs skarvarna.

Jag vill helst inte glasfiberborsta den med än nödvändigt då glasfiberborsten slipar lite, vilket suddar etsdetaljerna lite grann + att det är svårt att komma åt innerhörnen

Skulle man möjligen kunna beta modellen i 85%ig fosforsyra innan målningen för att få den helt ren från oxider, eller fräter man ner den då?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Rengöring - nysilvermodell...

Inlägg av Johan Winell »

Hej igen, en annan nysilverskapelse fick agera försökskanin nu ikväll. Den låg i 85%soppan i c:a 10 min, och den blev inte avoxiderad. Efter upptagning och neutralisering i ljummet vatten så är den lite svärtad. Tror att man därmed kan glömma fosoforsyran för att få bort oxider från nysilver.

Imorgon så ska kaninen få prova elektrolys...detta har jag praktiserat på bromsok som var som rostklumpar, och det var klockrent.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Rengöring - nysilvermodell...

Inlägg av Björn D »

Hej Johan!

Har man använt Effekto kommer modellen att drabbas av tennpest varvid allt tenn äts upp och modellen omvandlas till byggsats igen.

Nej, så illa är det nog inte. Blyoxid brukar det gå bra att måla på, mönja är väl just någon blandning med blyoxid. det viktiga är att få bort det "grönblå kletet" som Effekton kan orsaka.

Jag brukar skrubba mina modeller med Vim (skurcreme) och en mjuk tandborste (en utjänt borste brukar vara lagom mjuk). Sedan finns det enbunts tanborstar som bara innehåller en bunt strå vilket är bra när man ska komma åt i innerhörn. En gammal eltandborste torde vara ännu bättre.

Andra stoppar in modellen, ordentligt förankrad om det rör sig om lätta modeller i diskmaskinen och köra den en omgång. Då jag inte har någon diskmaskin har jag inte provat själv. Dåligt fastlödda handräcken som lossnar och sätter sig i pumpen på diskmaskinen ska man akta sig för. Jag skulle kunna tänka sig att man kan komma ganska långt med att bara hälla lite varmt vatten i en bunke tillsammans med modellen och diskmaskinsdiskmedel.

Jag har ibland hört att man kan pensla på svag (12%?) fosforsyra på modellen, svepa in allt i plast, vänta ett dygn och därefter skölja av syran. Man ska då ha fått en fosfatering på metallen som färgen sedan fäster bra på. Men det lär inte innebära några skinande metallytor.

Mvh
Björn Dahlström
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Rengöring - nysilvermodell...

Inlägg av zikkan »

Kraftigt fälgrengöring som innehåller oxalsyra? Biltemas tror jag har oxalsyra som största aktiva ingrediens..?!.. Har provat med fälgrengöring av okänt fabrikat som var koncentrerad på en mindre mässingsdel, delarna låg i ca 5 minuter och blev betydligt renare. Dock inte "kliniskt" metallrena så lite mer utprovning är nog på sin plats.

Mvh
zikkan
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Rengöring - nysilvermodell...

Inlägg av Lasse M »

Björn D skrev: Hej Johan!

Har man använt Effekto kommer modellen att drabbas av tennpest varvid allt tenn äts upp och modellen omvandlas till byggsats igen.

Nej, så illa är det nog inte. Blyoxid brukar det gå bra att måla på, mönja är väl just någon blandning med blyoxid. det viktiga är att få bort det "grönblå kletet" som Effekton kan orsaka.

Mvh
Björn Dahlström


Hmmm, låter ju inte bra, har ju ett helt gäng tidiga Rimbo Grande modeller där jag använt Effekto, allt enligt byggbeskrivningen. Sen dess har jag frångått Effekton, men nu blir man ju orolig att dessa byggen ska förstöras efterhand.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Rengöring - nysilvermodell...

Inlägg av Johan Winell »

Björn skojar (hoppas) jag....tennpest inträder bara om modellen förvaras kallt.

F.ö. elektrolysen är förskjuten en dag, ikväll ska kaninen badas...återkommer

VH

/johan
Vänliga hälsningar

Johan
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Rengöring - nysilvermodell...

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Är mycket intresserad över vad denna elktrolys kan vara för en mirakelmaskin i dessa sammanhang, jag avvaktar resultat.

Tennpest är det en sjukdom som angriper kaniner som inte badas och förvaras kallt?
Är det i detta sammanhang som Erol måste ha en mirakelmaskinen med elktrolys???
Skulle vara intressant och få veta var elktrolysen innehåller.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Rengöring - nysilvermodell...

Inlägg av Johan Winell »

Hallå igen, provade att bada den oxiderade kaninen igår kväll.

1. 12%ig fosforsyra mättes upp i en burk och så kopplades minuspolen på en vanlig batteriladdare till kaninen och plusen till en syrafast bricka i andra ändan av burken. Strömmen slogs på och 2A flöt mellan kaninen och anoden. Det började bubbla betänkligt kring kaninen och anoden. Badet fortgick i c:a 1h, men inte blev nysilvret oxidfritt för det. Lödtennet i fogarna blev svartgrått av behandlingen

2. Provade senare den klassiska metoden med ett stycke aluminiumfolie i en rostfri burk och sedan i med bikarbonat, kokande vatten och kaninen. Den fick ligga i under natten, men inte heller det gjorde något underverk. NS-kaninen fick under natten sällskap av en MS-kanin, men båda var fortfarande oxiderade efter behandlingen.

Elektrolys verkar inte var metoden...

VH


/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Rengöring - nysilvermodell...

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Jag vet att när Jan Gunnarsson höll på med sitt Gotlandslok så hade han en redogörelse om rengöring av mässing med syra. Jag har för mig att han anv utspädd salt eller svavel-syra. Artikeln om Gotlandsloket gick i AoH under 70 talet.
f.gaard
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 28 nov 2007, 20:00

Re: Rengöring - nysilvermodell...

Inlägg av f.gaard »

Det var nog för att bli av med flusset ifrån hårdlödningen, plus att bli av med ev. oxid inför nästa lödning. Eller kommer jag ihåg fel. Det var så länge sedan jag läste några av hans artiklar.

/Fredrik
Skriv svar