Vädrad "Ten wheeler"

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Vädrad "Ten wheeler"

Inlägg av Graffen »

Jag har precis målat om min "Ten wheeler" (4-6-0), i mitt bolags märkning. Jag ville prova att se hur det skulle fungera med att använda glansskillnader som en del av vädringen. De flesta bilder jag sett på ånglok i bruk, så har de mycket skiftningar i glans med ett nästan "flammigt" intryck.
Jag målade om hela loket i en mörkt varmgrå färg varefter jag vädrade det med lite olika gråtoner samt rostpulver på väl valda ställen.
Sedan satte jag dit de nya loggorna jag fått tryckta i USA. En applikation av sidenmatt klarlack över den övre delen samt matt klarlack på underredet.
Jag tog därefter blank klarlack (future polish), och penslade lite skiftningar. För att molda ihop resultatet lite, så rykte jag lite sidenmatt klarlack över det.
Som finish tog jag lite matt lack och duschade ovanifrån och släppte ner svart pastellpulver i den blöta lacken.
Så här blev det:
Bild

Bild
Vad tycks? Är det något man bör ändra på?
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: Vädrad "Ten wheeler"

Inlägg av Graffen »

En bild till som visar lite mer av loket:
Bild
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Vädrad "Ten wheeler"

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Va tjusigt allt är. Skulle behöva lite av din kunskap och blick så jag får mina byggen målade lika fint.
Jan-Inge
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Vädrad "Ten wheeler"

Inlägg av zikkan »

Ser ju alldeles lysande ut! Ett välvårdat och välanvänt lok "in it's prime" ... :-)

Mvh
zikkan
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Vädrad "Ten wheeler"

Inlägg av Hauk »

Graffen skrev: Jag har precis målat om min "Ten wheeler" (4-6-0), i mitt bolags märkning. Jag ville prova att se hur det skulle fungera med att använda glansskillnader som en del av vädringen. De flesta bilder jag sett på ånglok i bruk, så har de mycket skiftningar i glans med ett nästan "flammigt" intryck.


Ser aldeles strålende ut! Men er det mulig å få sen noen nærbilder som viser skiftningene mellom blankt og matt enda bedre?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Vädrad "Ten wheeler"

Inlägg av Jan Frelin »

Snyggt!
Skriv svar