Klemmingkoppel

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Klemmingkoppel

Inlägg av Johan Winell »

Jag visade ju ett Klemming-koppel i H0 för ett tag sedan. Vår vän "over there", Bo Hammarling, blev intresserad och jag lät ta fram en sats koppel som jag la på posten för en vecka sedan. Bosse har nu låtit lödkolven gå och här är resultatet:


Bild


45cm kurvradie klaras utan problem enligt Bo, och kopplen kopplar inte av ofrivilligt heller.

Utveckling fortsätter sakta med säkert med kopplekrokar i magnetiskt material som första steg. Avkopplingen är ett litet elände enligt Bo som det är just nu. Att kunna lyfta koppelhakarna med en magnet skulle underlätta betydligt. Ev kanske en magnetisk koppelhake skulle kunna lyftas av en elektromagnet under spåret också.

VH

/johan & bo
Vänliga hälsningar

Johan
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Klemmingkoppel

Inlägg av Anders Johansson »

Du får väl göra som i verkligheten, lyfta en hake i taget...
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: Klemmingkoppel

Inlägg av Tomas Jansson »

Det var ju väldans fina koppel (liksom spåret!! Och modellerna...)! Tänkte på att kanske inte hela kroken behöver vara magnetisk? D v s den komplexa krokformen kan vara i nysilver (?) men att det räcker att löda en järntråd i överkant? Kroken väger ju inte så mycket så det kanske räcker?

Funderade

Tomas J
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Klemmingkoppel

Inlägg av Johan Winell »

Äras den som äras bör, banan och modellerna är Bosses underverk alltihop. Jag bara postade inlägget.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Klemmingkoppel

Inlägg av Peter Estelius »

Åhhh, se där! Är det utveckling för försäljning på gång?

Jag belv nämligen verkligt intersserad av det här.

Du skrev att kopplet vikt ihop, betyder det att du utgår från en plåt och efter tillämplig origami uppstår ett Klemmingkoppel?

Mvh

/Peter
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Klemmingkoppel

Inlägg av Johan Winell »

Peter Estelius skrev: Åhhh, se där! Är det utveckling för försäljning på gång?

Jag belv nämligen verkligt intersserad av det här.

Du skrev att kopplet vikt ihop, betyder det att du utgår från en plåt och efter tillämplig origami uppstår ett Klemmingkoppel?

Mvh

/Peter


Ja det är några delar som viks ihop, se bilden:

Bild

I första hand är detta ett experiment för eget bruk som jag håller på med. Bosse blev intresserad och har agerat testpilot, och därefter kommit med flera klyftiga synpunkter. Kan man få det hela att fungera lika bra, eller nästan lika bra som ett Kadee-koppel så kanske det kan bli en produkt vartefter. Dit har vi nog en bit skulle jag tro, men det kanske inte är omöjligt.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Klemmingkoppel

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Har använt Klemmingkoppel för att koppla ihop mina Stafsjö J A-vagnar mot sin par-vagn
Samma princip används av ÖSlJ med grus-vagnarna från Nyberget. ska man lyfta koppel-kroken med magnet går det inte så bra med mässing då får man ta till stål.
Antagligen behöver fästet till kopplet kunna vicka några grder i buffertbalken.
Vill man va riktigt 100 på funktion gör man en kort kätting med kula att lägga över.
Fullt realistiskt i nollan åtminstone
Kjell G
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Klemmingkoppel

Inlägg av Jan Frelin »

Fräckt!
Skriv svar