Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Inlägg av HNJ Verkstad »

Bild
Som en ide från Göran Tholin har jag tittat lite på denna vagn från VGJ, som också fanns på SRJ

Denna vagn är nog lämpligast att gjuta i resin ( ja jag vet att det inte skulle komma fler resinvagnar), med etsade fönsterramar (läggs i urtagningar på insidan).
Boggierna måste gjutas (?) och alla underredsdetaljer skulle ingå, ja en komplett modell! Priset hamnar nog krin 850-900, om man kan sälja en serie på 75 modeller!

Göran T har lovat att skärskåda mastern innan vi gjuter. Vidare tänker jag mig att hjulen skall vara RP25, att den skall vara förberedd för Kadee-koppel, samt också innehålla innerväggar. Dekaler för VGJ,SRJ och SJ.

En etsplåt skall medfölja, med övergångsbryggor, bansignaturer mm!

Nu är jag intresserad hur detta koncept tas emot - skall jag gå vidare! I så fall behöver jag förhandsbokningar, men också hjälp med bra ritningar, även detaljritningar.

Låt oss nu lite fart på forumet och diskutera detta förslag.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Inlägg av Peter Estelius »

Trevligt!

Jag ställer mig genast på kö till denna vagn!

Mvh

/Peter
14Kjell Å Granander
Inlägg: 139
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 09:05

Re: Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Inlägg av 14Kjell Å Granander »

Intresseanmälan för VGJ-SRJ -vagn med rillor (ASJ-L?)
DOCK, Jag kör på Hom 12mm
mvh Kjell Granander
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Re: Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Inlägg av HNJ Verkstad »

Jag har tänkt lite mer på denna vagn, och kommit fram till att den bör ha ett mässingsunderrede. Korgen skruvas mot botten, som fixeras med stoppklackar!

Om vagnen blir av, gör jag den endast som HOn3.

Förhandsbeställningar görs endast direkt till mig!

Diskussionen här blir av mer generell art, bla med tips ideer hur modellen skall utformas!
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Inlägg av Ante S »

Intressant modell! Med denna lär ju byggarna av VGJ få ett helt smörgåsbord att plocka ifrån; VGJ Gp-lok, diverse återutgivna GOSVV-vagnar, bland annat tankvagnen , Byggsvenskts R-vagn samt då en stålvagn. Inte illa!

Ante
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Inlägg av Peter Estelius »

Kan egentligen lite för lite om olika versioner, men denna vagn, är den en Co, Bo, eller BCo?

Om Co så skulle en bra uppföljare vara en Bo eller BCo vilket som nu funnits.

Ännu smaskigare hade varit om denna vagn nu funnits i olika versioner, att det kunna följa med extradelar i byggsatsen så att mer än en version kan göras.


Undrar och funderar

/Peter
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Inlägg av Göran T »

Vagnstypen fanns som sagt i två exemplar på SRJ och ett ex på VGJ. På VGJ var vagnen littrerad Co och hade nummer 3008. På SJ fick vagnen littera Cop och nummer 790.
På AGJ:s hemsida finns lite info om den SRJ-vagn som finns kvar på AGJ
http://www.agj.net/?op=fordon_personvagn_0037
/Göran T
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Inlägg av Peter Estelius »

Aha, tack Göran. Då behöver jag inte spara ihop till flera vagnar av denna sort. Det finns andra däremot ;-)

Mvh

/Peter
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Inlägg av Lasse M »

Göran T skrev: Vagnstypen fanns som sagt i två exemplar på SRJ och ett ex på VGJ. På VGJ var vagnen littrerad Co och hade nummer 3008. På SJ fick vagnen littera Cop och nummer 790.
På AGJ:s hemsida finns lite info om den SRJ-vagn som finns kvar på AGJ
http://www.agj.net/?op=fordon_personvagn_0037
/Göran T


Är det denna vagn som Jörgen Bergfors bygger i plasticard i något gammalt nummer av Järnvägar! eller möjligen Smalspårigt?
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Ny VGJ/SRJ smalspårsvagn!

Inlägg av Jan Frelin »

Jajamen, i Smalspårigt var det.
Skriv svar