T41

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

T41

Inlägg av Anders Johansson »

För att vara lite motfals kör jag lite normalspår på den här sidan.

Jag införskaffade Modellproduktions/Byggsvenskts T41 byggsats för ett par år sedan.
Eftersom min hemmabana har vissa småländska anknytningar vill jag ha loket i det utförande det hade när det gick
på BAJ. Detta innebär gamla utförandet på hytten och stora lyktor.

Hytten kan man se på följande bild från Nohab:
Bild

Det innebär att ny hytt måste tillverkas.
Sagt och gjort, ett par kvällars jagande efter bilder och ritningar, lite cad-jobb och så etsning gav följande resultat:

Bild

Ihoplödd, med ilödda hörnstöd och rundfilad ser det just nu ut så här:

Bild

eller på lite avstånd

Bild

En detalj som fått ändras är buffertbalken som sitter för långt ut på undderredet.
Här har den flyttats in ca 1 mm och samtidigt fått det utskjutande gångbordet som den ska ha.
Banröjaren har bockats och lötts fast samtidigt
Bild
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: T41

Inlägg av Johan Winell »

Oh, en hemetsare till. Bravo.

Har du etsat underredet också, eller kom det med satsen från Modellporuktion?

Vacker hytt, detta blir säkert kanonbra. Ska bli kul att följa bygget, för det kommer väl uppföljning?

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: T41

Inlägg av Anders Johansson »

Underredet kommer från byggsatsen, även om det nog är Byggsvenskt som står för den delen.
Tomas Jansson
Inlägg: 155
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01

Re: T41

Inlägg av Tomas Jansson »

Detta är t o m hem-hemetsat? Jag menar med egen kyvett? Själv blev jag aldrig riktigt vän med det, men ditt resultat ser verkligen kanon ut. Om det är så, hur har du gjort originalet? Reprofilm?

Jag gillar det lilla handtaget i dörren!

Tomas J
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: T41

Inlägg av Anders Johansson »

Originalet är mycket enkelt,
Det är en utskrift med laserskrivare på gammaldags pappersbaserad "ritfilm/smörpapper".
Fördelen är att det är enkelt.
Nackdelen är att precisionen inte är lika bra som på film.
Linjebredder etc blir vad det blir i lasern. Jag brukar sätta linjebredden i programmet till 0.01mm (Autocad LT97).
Exponeringen körs i en riktig UV-rörslåda.

Dessutom måste man ta hänsyn till underets när man kör i kyvett. Linjerna blir något smalare efter etsningen.
Detta begränsar kvaliten på resultatet.

Jag köper färdigbelagda plåtar från Saemann Etstechnik i Tyskland. Utan det funkar det inte bra.
50-gradig Ammoniumpersulfat som blask, finns bl a hos ELFA.
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: T41

Inlägg av Anders Johansson »

Kvällens övning blev att kapa kåpan och passa in hytten. Plasten är lätt att bearbeta, läs nästan svårt att slipa lite...
Tyvärr är huvarna lite skeva men det får man dra rätt när man skruvar ihop korgen med underrredet.
Huvarna har befriats fån moderna övre strålkastare och hörnen har rundats av lite försiktigt.

Bild

Bild
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: T41

Inlägg av Anders Johansson »

Inspirerad av mötet i Karlskrona fick jag lite arbetslust och har svarvat lyktor till min T41.
Det som hänt sen senast är även att korghörnen rundats av mer, galler monterasts, mm
Det börjar likna ett lok nu...
En notering är att man nu ser behovet av att lägga på en halv millimeter mellan korg och underredet.
Korgen sitter med distans till underredet, troligenför att dämpa vibrationer mm

Bild
Bild
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: T41

Inlägg av Hauk »

Anders Johansson skrev: Inspirerad av mötet i Karlskrona fick jag lite arbetslust och har svarvat lyktor till min T41.
Det som hänt sen senast är även att korghörnen rundats av mer, galler monterasts, mm
Det börjar likna ett lok nu...


Tøffere enn toget, som vi sier i Norge!

Hvordan har du fått reflektoren i lykta blank, er det en innsats i aluminium?
Og hvordan har du tenkt å fikse lykteglass?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: T41

Inlägg av Anders Johansson »

Tackar,

Lyktorna är i aluminium utom den stora eftersom jag bara hade 5 mm aluminiumstång.
Det fick bli en ring i mässing med insats av aluminium.
Lyktglas har jag för avsikt att stansa ur tunn plast från en skjortkartong.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: T41

Inlägg av Hauk »

Anders Johansson skrev: Lyktglas har jag för avsikt att stansa ur tunn plast från en skjortkartong.


Jeg har lest om flere som stanser ut lykteglass av stiv plast. Men hvordan ser det ut i praksis? Er det ikke vanskelig å få til perfekt pasning og lime det pent?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar