Rimbo Grande Z4p

Här är tanken att man delar med sig av sina pågående byggprojekt som rör rullande
materiel
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

I fredags fick jag en försändelse från RG. Paketet innehöll plåt och driv till en Z4p. Väderläget ändrade på helgens planerade aktiviteter så plåten kom synnerligen lägligt. Gäller för övrigt även snöovädret!
Lägger upp några bilder som jag tog vartefter bygget fortskred.

Bild Bild
Leveransen eller "grundplåten" i orört skick.

Bild Bild
Inga större problem.

Bild Bild
Kofferten hade jag gruvat mig lite inför, men den bjöd inte på något större motstånd. Det flöt på enligt plan.

Bild Bild
Så va det då huven som skulle bockas till. Har inte införskaffat någon hold&fold. Vet inte ens om den hade varit till någon hjälp i det här monentet.
Jag använde mig av en trälist i bok, relativt hårt träslag, som jag spände fast i skuvstycket. Jag gned och böjde huvplåten försiktigt över boklistens kanter.
Funkade rätt bra, med det var en lättnad när det var gjort.

Hur gör ni när ni skall bocka en sådan plåt? Vad använder ni för verktyg/metoder?

Får se hur fortsättningen blir. Vill det sig väl blir det en sådan. Fortsättning alltså.

/Arne F
bermod
Inlägg: 155
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 16:11

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av bermod »

Hur snyggt som helst kanon.
bermod
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Bild Bild
Huv och tak ditsatta för test.
/AF
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Bild Bild
Korgen klar, endast avgasröret som saknas.

/Arne F
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Ante S »

Snyggt! Inte utan att det börjar klia i fingrarna att plocka fram sitt eget exemplar och börja bygga...

Ante
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Tack Ante!

I mitt fall var det inte tal om någon plåtmagasinering. Hade väntat på den sen december så jag kunde inte hejda mig.
Satte lödkolven i den omgående.

Hälsningar
Arne F
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Bild Bild

Bild

Bild

Jag har inte monterat korgen på underredet ännu. Saknade rätt skruv.
Dessutom måste jag nog modifiera banröjarna en smula. Visade sig att de kolliderar med bromsslangarna.

/Arne F
Jonas Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Jonas Andersson »

Riktigt snyggt bygge!

Vilken individ skall det bli modell av? Var det den första serien med extern oljekylare som hade de små fordsonlyktorna som modellen har istället för de större marshallyktorna, eller skiljde det sig även inom serierna?
1956
Inlägg: 417
Blev medlem: lör 15 aug 2009, 14:56

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av 1956 »

Suveränt bygge, det är inte utan att jag blir sugen på att bygga smalspår när jag ser det här.

/Rikard
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Rimbo Grande Z4p

Inlägg av Arne Falk »

Jonas Andersson skrev: Riktigt snyggt bygge!

Vilken individ skall det bli modell av? Var det den första serien med extern oljekylare som hade de små fordsonlyktorna som modellen har istället för de större marshallyktorna, eller skiljde det sig även inom serierna?


Tack Jonas!

Jag har tyvärr inga kunskaper om hur den utrustats över tiden. Så jag kan inte svara på din fråga. Men det finns kanske någon annan som kan. Det är tänkt att min modell skall trafikera en bana i tidig 50-talsmiljö. Men jag har ingen specifik individ som förebild.

/Arne
Skriv svar