Allans slidstyrning i modell

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jocke Svensson
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:07

Allans slidstyrning i modell

Inlägg av Jocke Svensson »

I tidigare tråd om HNJ-V:s eventuellt kommande smalspårsånglok diskuderas olika slidstyrningar i modell. Det antyds i tråden att det är svårt att få till allans slidstyrning i H0. Finns det någon som har byggt allans slidstyrning i H0,eller är det att betrakta som omöjligt? I 0-skala inns det ju exempel på at det går att bygga.

Finns det någon som har en bra skiss på hur Allans styrningen fungerar? jag har försökt att klura ut hur alla delarna rör sig men inte riktigt förstått tror jag.

/ Jocke S
Jonas Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: lör 21 jul 2007, 00:33

Re: Allans slidstyrning i modell

Inlägg av Jonas Andersson »

Jovisst! Fleischmann, Märklin och Weinert har gjort Allanstyrningar, bara för att ta några exempel. Kanske kan delar från något av Weinerts smalspårslok med Allanstyrning funka till en svensk H0n3-modell? Tillig har gjort en förenklad variant utan full rörlighet.

Rudimentär beskrivning av hur de vanliga slidstyrningarna fungerar finns i de flesta ångloksläror, men vill du ha lära dig mer så skall du absolut ladda ner [link=http://www.tcsn.net/charlied/]programmet Valve Gear 2.8[/link] som simulerar funktionen hos ett stort antal olika slidstyrningar!
Jocke Svensson
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 14:07

Re: Allans slidstyrning i modell

Inlägg av Jocke Svensson »

Jag visste att jag sett animationerna på hur olika stidstyrningar funkar tidigare, men hade inte hittat dem igen.
Tack för hjälpen!

/ Jocke S
HNJ Verkstad
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:09

Re: Allans slidstyrning i modell

Inlägg av HNJ Verkstad »

Det gär aööt bra att göra olika slidstyrningar i HO. Att jag ville ha ett lok utan slidstyrning, var dels, att den grupp som skall göra detta lok inte är så bra på detta ( vilket jag fick erfara med K24 - loket), dets att jag vill göra en modell som är lätt att montera och med god funktion.
HNJ Verkstad

PS! Jag packar just nu ihop K24 loken så de skall inte dröja så länge nu!
Skriv svar