Nytt smalspårslok??

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Ola Ahlström
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 20:42

Gärna ett "Helsingborgslok"

Inlägg av Ola Ahlström »

Delar föregående talares önskemål om ett av de små Helsingborgsbyggda loken från Öland. Har inte just nu tillgång till referenslitteratur (som den senaste "Ölandsboken") men vill minnas att dessa fyra (?) små lok 1-C inte bara tillbringade sin livstid på Öland utan även, i SJ:s regi, i Småland och på Västgötaslätten. Kan detta vara den "enkla" modellen som efterfrågas?

/Ola
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Ante S »

Det som jag tycker borde vara idealet är ett lok som inte utstrålar just en bana eller en region utan som platsar lite överallt, såväl på betbanan som i Bergslagen och på den lilla sidobanan i Småland. En liten Kp- eller Sp-maskin som har funnits (eller haft snarlika systrar) på flera håll i landet med andra ord...

Ante
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Klas Blomberg »

Eftersom jag har framfört tanken tidigare så ska jag upprepa mig!

S5p och S9p förefaller ha i stort sett identiska underreden. Många delar av korg och panna är någorlunda lika, så kan man tänka sig att stå ut med en eller annan kompromiss borde det någorlunda enkelt gå att göra en sats som kan sättas ihop som antingen S5p eller S9p. Och vi som gillar bägge förebilderna köper naturligtvis två!

Så, mitt förslag är S5p/S9p
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Bengt Andréasson »

Så trevligt om det kan komma ett smalspårsånglok till!

Göran vill om möjligt ha ett lok utan utvänding slidstyrning.
HNJ Verkstad skrev: [...] lärde jag mig hur svårt det är att göra en både snygg och fungerande slidstyrning till ett litet lok i HO. Medveten om att de flesta smalspårslok har utvändig slidstyrning, vore det tacksamt om man kunde hitta ett lok som är enklare i utförandet!
[...]
Göran Nilsson
Jag tycker vi i första hand borde ta fasta på Görans önskemål om förslag på sådant lok, om vi skall hoppas på att han vill ta fram ett lok.

Jan vet att det funnits sådana motalalok - men små i formatet.
Jan Frelin skrev: Motala Verkstad var hygglig nog att bygga sina små 6-kopplade tanklok med innerliggande slidstyrning, det är nog ett smidigt val. Fast de är rackarns små.
Jag har letat i mina böcker och googlat friskt, men inte funnit något om dem. Kan du berätta mer Jan?

Den ringa storleken på motalaloken gör det möjligen besvärligt att få plats med både drivning och dekoder? "Ljudanläggning" kan man ju i värsta fall smyga in i en liten godsfinka, som normalt skall framföras efter loket i tåg...

Ante konstaterar att det vore trevligt med ett äldre lok i den låga nummerserien (eller kanske med namn bara?) som komplement till de lok många har eller har "på beställning".
Ante S skrev: [...]
Jag personligen skulle föredra ett lok av äldre modell med tanke på att Np, Gp och S2p (som funnits eller planeras) tillhör samma generation lok. Ett lok från tidigt 1900-tal eller sen 1800-tal vore intressantare -tycker jag. Sen är det ju en fråga om hur små lok som är lämpliga. Min bana har 2 st Np-lok, förhoppningsvis ett Gp på gång och jag skulle kunna tänka mig en S2p. Men dessa är ju de modernare loken på banan och då saknas helt de äldre loken med låga nummer. På smalspår fanns ju ofta även dessa kvar länge. Om du nu inte väljer N4p som ju vore mums!

Ante
Jag ansluter mig helt till det.

Slutligen ett önskemål om hyttjocklek från Lasse, som jag delar!
Lasse M skrev: [...] Det jag vill föreslå är att själv hytten etsas likt Rimbo Grandes Np med långa tankar och även en del av Jecos ånglok.

Jag håller tummarna för ett nytt, enkelt, lite ålderdomligare lok!
/Bengt
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Klas Blomberg »

Det sorgliga, ut konstruktionssynpunkt, är att nästan alla svenska smalspårsånglok vid sekelskiftet hade Allans slidstyrning som består av groteskt många dalar.

Ska man konstruera en äldre svensk modell utan Allans slidstyrning får man gå till riktigt gamla konstruktioner, som exvis DONJ nummer 1 Jädraås, eller loket Vaulunder - och med en så udda förebild kommer det inte så många köpare....
[link=http://farm3.static.flickr.com/2588/405 ... bfd0_b.jpg]http://farm3.static.flickr.com/2588/405 ... bfd0_b.jpg[/link]
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Mats Dahlström »

Jag tycker Ola Ahlström förslag om att ÖJ:s hälsingborgslok vore trevliga att ha i modell. Detsamma gäller en treaxlig motala tank även den utan slidstyrnig. ett annat lok är de henschel lok som fanns på gotland, ULB och DHJ var identiska i varje fall de på ULB och DHJ.

Mats Dahlström
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Ante S »

Mats Dahlström skrev: Jag tycker Ola Ahlström förslag om att ÖJ:s hälsingborgslok vore trevliga att ha i modell. Detsamma gäller en treaxlig motala tank även den utan slidstyrnig. ett annat lok är de henschel lok som fanns på gotland, ULB och DHJ var identiska i varje fall de på ULB och DHJ.

Mats Dahlström


Mats menar litt N2p och N5p. N2p fanns på ULB och DHJ i tre exemplar (1 + 2) medan N5p var unikt i form av SlRJ 3 Dalhem. Alla tillverkade av Henschel 1920. Loken var snarlika men N5p var mindre vad gäller det mesta. En lillasyster helt enkelt, även om detta också var ett kraftigt lok. Även mellan ULB:s och DHJ:s lok fanns skillnader; ULB:s hade rak kolboxgavel medan DHJ:s hade sluttande, ULB-loket hade trycklufttanken monterad ovanpå pannan, DHJ-loken fick ny platt sotskåpslucka etc... Av dessa fyra lok finns som bekant ett bevarat, nämligen SlRJ 3 som till vardags rullar på GHJ. Bilder på loket finns på GHJ:s hemsida: http://www.gotlandstaget.se

Visst vore detta en kul modell, i alla fall Gotlandsloket som en annan ju pysslar en del med till vardags... Men kanske för snarlik Np-loket på något sätt?

Ante
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Lasse M »

Rättat i mitt tidigare inlägg längre bak i tråden angående Ölandsloken.
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Ante S »

NOHABS lok från tidigt 1900-tal a`la S13p hade inte Allans slidstyrning. De var en typ som fanns i ett stort antal snarlika lok på många banor och som skulle platsa på såväl DONJ, GJ, ROJ och andra förebilder. S9p känns som en moderniserad variant av loktypen. Loken byggdes om en del under åren, hade Anderbergs överhettare ett tag och var GJ:s verkliga slitvargar. Poängen med modeller av dessa lok är just att de inte är begränsade till just GJ även om litterat var tämligen unikt just för dessa lok. Som så ofta var det detaljer som avgjorde litterat. Jag tror dessutom att loken är "lagom stora" för dekodrar etc. Själv skulle jag köpa ett par stycken om de tillverkades.

Bilder finns på följande platser (bilderna är från Nybergska samlingen SvJvm):

http://www.gotlandstaget.se/historia/lokbilder/gj7a.jpg

http://www.gotlandstaget.se/historia/lokbilder/gj9b.jpg

http://www.gotlandstaget.se/historia/lokbilder/gj6b.jpg

I övrigt stöder jag tanken på etsad hytt. Resten av överdelen kan gärna vara i vitmetall.

Ante
Jan B
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 11:13

Re: Nytt smalspårslok??

Inlägg av Jan B »

Om jag får välja helt fritt så skulle jag vilja ha S5p då detta var ett lok som gick på ULB. Det fanns även som någon / några påpekat tidigare på flera banor varför ett intresse från fler byggare kanske kan förväntas.
Skriv svar