Sandreda - En stationsmodul
Sandreda - En stationsmodul
Hej!
Jag kommer i den här tråden att i ord och bild beskriva mitt och faderns pågående bygge av stationen Sandreda i modulform.
Bakgrund: I utvecklandet av en smalspårsnorm för MMM kände jag och pappa att vi behövde ha ett bra argument för att fler skulle välja just vår spårvidd och inriktning.
Dessutom hade farsan sedan 15 år tillbaka hembyggt spår och växlar liggande. Vad är ett bättre argument än en färdig modul?
Förebilden: Sandreda station låg mellan Klavreström och Braås i södra småland, på linjen WKJ (Wäxiö-Klafvreströms Jernväg). Banan öppnades för allmän trafik 1 december 1895. Stationen avrustades
någon gång på 40-talet och sidospåret revs upp 1966. SJ började på 70-talet att rusta upp stationshuset, bland annat byttes taket. Tyvärr revs huset i början av 80-talet i samband med ett planerat men ej utfört vägbygge.
Sandreda i mitten av 70-talet. Copyright: Stefan Olsson
Spårplanen från 1925.
Modulen: Modulen är byggd på konventionellt sätt, men enligt en ny standard, MMMp (MMM/VM-standarden anpassad till smalspår). Två viktiga ändringar är gjorda mot existerande normalspårsstandard, utöver spårvidden, nämnligen slopade skarvräler och lågprofilsmoduler som standard. Standarden kommer förhoppningsvis att dyka upp på MMM´s hemsida vilket år som helst...
Bygget:
Bygget började den 9:onde Maj i år, och har pågått någon timme ett par kvällar och helger sedan dess. Bilderna här nedan är i huvudsak presenterade i kronologisk ordning, även om några bilder fått byta plats för att bättre beskriva arbetsmomenten.
Bilderna kan även ses som någon slags byggbeskrivning, vill man ha mer information om moment i bygget så är det bara att fråga på.
Verktyg och maskiner som använts vid bygget är inte var mans egendom, jag är medveten om det, men huvuddelen av momenten kan även den som har "tummen mitt i handen" (usch, vilken klyscha) klara av.
Råmaterial till modulerna uppsågat. 7 mm tjock furuplywood, 5 lagers. Remsorna är 97 mm höga, för att uppnå en modulhöjd på 100 mm r.ö.k. till m.u.k. (Räls överkant - Modul underkant med andra ord).
Material till den ena ramen i den bortre högen, tillverkning av material till den andra ramen pågår.
Kontroll av att bitarna är lika långa, och att alla bitar är tillverkade.
Hörnklotsar av 20 x 20 mm fyrkantsprofil. 8 st går åt till varje modulstomme.
Limning av längsstaget med hjälp av ett plant underlag, ett par tunga vikter och några tvingar.
Limning av hörnklotsar och tvärsstag. Även tvärsstagen till gavlar och mellanbitar är gjorda av 20 x 20 mm fyrkantsprofil. Även här kommer husets alla tunga metallföremål till heders.
Masslimning av hörnklotsar.
Fortsättning följer!
Jag kommer i den här tråden att i ord och bild beskriva mitt och faderns pågående bygge av stationen Sandreda i modulform.
Bakgrund: I utvecklandet av en smalspårsnorm för MMM kände jag och pappa att vi behövde ha ett bra argument för att fler skulle välja just vår spårvidd och inriktning.
Dessutom hade farsan sedan 15 år tillbaka hembyggt spår och växlar liggande. Vad är ett bättre argument än en färdig modul?
Förebilden: Sandreda station låg mellan Klavreström och Braås i södra småland, på linjen WKJ (Wäxiö-Klafvreströms Jernväg). Banan öppnades för allmän trafik 1 december 1895. Stationen avrustades
någon gång på 40-talet och sidospåret revs upp 1966. SJ började på 70-talet att rusta upp stationshuset, bland annat byttes taket. Tyvärr revs huset i början av 80-talet i samband med ett planerat men ej utfört vägbygge.
Sandreda i mitten av 70-talet. Copyright: Stefan Olsson
Spårplanen från 1925.
Modulen: Modulen är byggd på konventionellt sätt, men enligt en ny standard, MMMp (MMM/VM-standarden anpassad till smalspår). Två viktiga ändringar är gjorda mot existerande normalspårsstandard, utöver spårvidden, nämnligen slopade skarvräler och lågprofilsmoduler som standard. Standarden kommer förhoppningsvis att dyka upp på MMM´s hemsida vilket år som helst...
Bygget:
Bygget började den 9:onde Maj i år, och har pågått någon timme ett par kvällar och helger sedan dess. Bilderna här nedan är i huvudsak presenterade i kronologisk ordning, även om några bilder fått byta plats för att bättre beskriva arbetsmomenten.
Bilderna kan även ses som någon slags byggbeskrivning, vill man ha mer information om moment i bygget så är det bara att fråga på.
Verktyg och maskiner som använts vid bygget är inte var mans egendom, jag är medveten om det, men huvuddelen av momenten kan även den som har "tummen mitt i handen" (usch, vilken klyscha) klara av.
Råmaterial till modulerna uppsågat. 7 mm tjock furuplywood, 5 lagers. Remsorna är 97 mm höga, för att uppnå en modulhöjd på 100 mm r.ö.k. till m.u.k. (Räls överkant - Modul underkant med andra ord).
Material till den ena ramen i den bortre högen, tillverkning av material till den andra ramen pågår.
Kontroll av att bitarna är lika långa, och att alla bitar är tillverkade.
Hörnklotsar av 20 x 20 mm fyrkantsprofil. 8 st går åt till varje modulstomme.
Limning av längsstaget med hjälp av ett plant underlag, ett par tunga vikter och några tvingar.
Limning av hörnklotsar och tvärsstag. Även tvärsstagen till gavlar och mellanbitar är gjorda av 20 x 20 mm fyrkantsprofil. Även här kommer husets alla tunga metallföremål till heders.
Masslimning av hörnklotsar.
Fortsättning följer!
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: tor 31 maj 2007, 08:01
Re: Sandreda - En stationsmodul
Vilket trevligt reportage! Ser fram emot fortsättningen!
Hur lång blir stationen/modulen totalt? Kan du ha den uppställd hemma?
/Tomas J
Hur lång blir stationen/modulen totalt? Kan du ha den uppställd hemma?
/Tomas J
Re: Sandreda - En stationsmodul
Hur stor modulen blir är svårt att säga, måste räkna lite på det, men själva stationen är 2 m lång. Ska senare kompletteras med en kurva söderut för att komma runt ett hörn här hemma (vilket även besvarar den andra frågan).
Tanken är att ha med åtm. ena delen till Skövde, men det är lite kvar att göra.
Tanken är att ha med åtm. ena delen till Skövde, men det är lite kvar att göra.
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Sandreda - En stationsmodul
http://hdkdurorp2.myhood.se/index.html
Då finns det alltså två förslag på modulstandard för H0n3, det tycker jag känns rätt onödigt.
Då finns det alltså två förslag på modulstandard för H0n3, det tycker jag känns rätt onödigt.
Re: Sandreda - En stationsmodul
Måhända att det är onödigt, men jag kommer aldrig att bygga en modul med "grovsiktad charmotte" som ballast, dessutom ser jag det inte som något självändamål att bara bygga moduler som är 50 cm eller bredare. Utöver detta kommer Sandreda även att vara analogt körbar, vilket ytterligare är ett "brott" mot Östgötastandarden. Vilket det andra förslaget är känner jag inte till...
Nåja, fortsätter med lite bilder istället:
Limning av gavel med "vinkelhaksmetoden". Jag skruvar helt enkelt fast en vinkelhake i båda delarna som ska sättas ihop. Limmet är vitlim genomgående i hela bygget föresten...
Södra ramen färdig
På med korkbanvall gjord av Biltemas "packningsmaterial till bilar". Det är en matta av gummi med nermald kork inblandat. Den variant jag använder är 2mm tjock. Jag inbillar mig åtminstone att den fungerar som ljuddämpning.
Efter att ha kavlat ut korken ordentligt (så att inga limklumpar finns kvar) lägger jag på lite träbitar för att fördela trycket från tvingarna.
Därefter är det dags för norra ramen att få samma behandling, först limmas gavlarna...
...sedan ska spårmitt ritas ut...
...för att komplettera ramen med tvärsgående stag...
...för att till sist bli korkförsedd.
Fortsättning följer...
Nåja, fortsätter med lite bilder istället:
Limning av gavel med "vinkelhaksmetoden". Jag skruvar helt enkelt fast en vinkelhake i båda delarna som ska sättas ihop. Limmet är vitlim genomgående i hela bygget föresten...
Södra ramen färdig
På med korkbanvall gjord av Biltemas "packningsmaterial till bilar". Det är en matta av gummi med nermald kork inblandat. Den variant jag använder är 2mm tjock. Jag inbillar mig åtminstone att den fungerar som ljuddämpning.
Efter att ha kavlat ut korken ordentligt (så att inga limklumpar finns kvar) lägger jag på lite träbitar för att fördela trycket från tvingarna.
Därefter är det dags för norra ramen att få samma behandling, först limmas gavlarna...
...sedan ska spårmitt ritas ut...
...för att komplettera ramen med tvärsgående stag...
...för att till sist bli korkförsedd.
Fortsättning följer...
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: mån 11 jun 2007, 12:20
Re: Sandreda - En stationsmodul
Jag har inte för vana att skriva kommentarer på vårt forum, men nu känner jag att jag vill göra ett inlägg. Först och främst är modul Sandreda precis ett sådant initiativ som BARA skall applåderas. Mycket väl beskrivet och dokumenterat och som faktiskt visar hur man gör!! Bravo! Jag ser fram emot fortsättningen och jag tycker det lite grann liknar engelsmännens "approach" till hobbyn och det kan bli hur spännande som helst. Jag vet inte om det är herrar Olssons ambition att ingå med de här modulerna i något större sammanhang, eftersom det inte står någonstans, vad jag kan se och därför vänder jag mig starkt emot kommentarer av typen "ytterligare en modulstandard känns onödig". Varje modulbyggare skapar faktiskt den standard som han eller hon vill och avviker man från någon s.k. fastlagd standard så är det ju bara byggaren själv som får lida för det!!
Summan av detta inlägg är: Bra jobbat Olssons och vi andra skall inte ge (negativ) kritik om ingen frågar efter det!!
Tycker Peter Nelander - som bygger som jag själv vill.
Summan av detta inlägg är: Bra jobbat Olssons och vi andra skall inte ge (negativ) kritik om ingen frågar efter det!!
Tycker Peter Nelander - som bygger som jag själv vill.
Re: Sandreda - En stationsmodul
Stärkt av Peters superpositiva feedback passar jag på att även dumpa upp styckelistan för ramarna:
Material: 7mm furuplywood, 5 lagers.
1x 100 x 48
2 gavel 46,4 x 10
2 långsida 100 x 10
1 bankropp 100 x 10
2 tvärsstag 46,4 x 10
1 längsstag 100 x 3,5
8 hörnklotsar 2x2 fyrkantslist ca 8 cm långa
2 tvärsförstärkningar 2x2 fyrkantslist, ca 30 cm långa
1x 100 x 48/28
1 gavel 46,4 x 9,7
1 gavel 26,4 x 9,7
1 långsida 100 x 9,7
1 långsida 45 x 9,7
1 tvärsida 19,3 x 9,7
1 långsida 55 x 9,7
1 bankropp 100 x 19,7
1 tvärsstag 46,4 x 9,7
1 tvärsstag 26,4 x 9,7
1 längsstag 100 x 3,5
8 hörnklotsar 2x2 fyrkantslist ca 8 cm långa
2 tvärsförstärkningar 2x2 fyrkantslist, ca 30 cm långa
Användsningsområde? Tja, förhoppningsvis inom framtida MMM-smalspårsträffar. Om det någonsin kommer bli så får framtiden utröna, men det finns ingenting i modulen som begränsar dess användningsområde på något sätt. Än så länge känns det mest som den är ett flyttbart verktygslager... :S
Material: 7mm furuplywood, 5 lagers.
1x 100 x 48
2 gavel 46,4 x 10
2 långsida 100 x 10
1 bankropp 100 x 10
2 tvärsstag 46,4 x 10
1 längsstag 100 x 3,5
8 hörnklotsar 2x2 fyrkantslist ca 8 cm långa
2 tvärsförstärkningar 2x2 fyrkantslist, ca 30 cm långa
1x 100 x 48/28
1 gavel 46,4 x 9,7
1 gavel 26,4 x 9,7
1 långsida 100 x 9,7
1 långsida 45 x 9,7
1 tvärsida 19,3 x 9,7
1 långsida 55 x 9,7
1 bankropp 100 x 19,7
1 tvärsstag 46,4 x 9,7
1 tvärsstag 26,4 x 9,7
1 längsstag 100 x 3,5
8 hörnklotsar 2x2 fyrkantslist ca 8 cm långa
2 tvärsförstärkningar 2x2 fyrkantslist, ca 30 cm långa
Användsningsområde? Tja, förhoppningsvis inom framtida MMM-smalspårsträffar. Om det någonsin kommer bli så får framtiden utröna, men det finns ingenting i modulen som begränsar dess användningsområde på något sätt. Än så länge känns det mest som den är ett flyttbart verktygslager... :S
Re: Sandreda - En stationsmodul
Dags för nästa moment:
Provmontering och eldragning.
Bulthål och hål för styrstiften (hyllbärare till IKEA-bokhylla) borrade.
De båda delarna ihopmonterade för att kontrollera ev. skevhet och annat otyg. Som tur var visade ramarna inga tecken på skevhet!
Dags för kabeldragning!
Huvuddelen av elprylarna. XLR-kontakten till vänster är till för körström mellan delarna, banankontakterna i mitten är för körström "utåt" och resterande prylar är för att bygga ett enkelt "ställverk".
Härefter vidtager grundmålning. Tyvärr har jag ingen bild på detta, men det är ju inget speciellt svårt moment. Måla allt utom gavlarnas utsidor!
XLR-kontakten monterad. Den röda och blåa kabeln är de "grova kablarna" (min 1,5mm2) för körström mellan modulerna, medan de svarta kablarna är ett eget påfund för att kunna sektionsbryta sidospåret vid analogdrift.
Fortsättning följer!
Provmontering och eldragning.
Bulthål och hål för styrstiften (hyllbärare till IKEA-bokhylla) borrade.
De båda delarna ihopmonterade för att kontrollera ev. skevhet och annat otyg. Som tur var visade ramarna inga tecken på skevhet!
Dags för kabeldragning!
Huvuddelen av elprylarna. XLR-kontakten till vänster är till för körström mellan delarna, banankontakterna i mitten är för körström "utåt" och resterande prylar är för att bygga ett enkelt "ställverk".
Härefter vidtager grundmålning. Tyvärr har jag ingen bild på detta, men det är ju inget speciellt svårt moment. Måla allt utom gavlarnas utsidor!
XLR-kontakten monterad. Den röda och blåa kabeln är de "grova kablarna" (min 1,5mm2) för körström mellan modulerna, medan de svarta kablarna är ett eget påfund för att kunna sektionsbryta sidospåret vid analogdrift.
Fortsättning följer!
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11
Re: Sandreda - En stationsmodul
Peter Nelander skrev: Jag vet inte om det är herrar Olssons ambition att ingå med de här modulerna i något större sammanhang, eftersom det inte står någonstans, vad jag kan se och därför vänder jag mig starkt emot kommentarer av typen "ytterligare en modulstandard känns onödig". Varje modulbyggare skapar faktiskt den standard som han eller hon vill och avviker man från någon s.k. fastlagd standard så är det ju bara byggaren själv som får lida för det!!
Summan av detta inlägg är: Bra jobbat Olssons och vi andra skall inte ge (negativ) kritik om ingen frågar efter det!!
Tycker Peter Nelander - som bygger som jag själv vill.
Alla bygger naturligtvis som de själva vill, Peter, men det framgår i en bisats att dessa moduler är avsedda att utnyttja en standard kallad MMMp. Denna skiljer sig på de flesta punkter från den standard som lanserades på vårt forum för lite sedan: http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=491
Jag ser inga större tekniska finesser med att hitta på en till standard, det ger bara möjligheten att konstruera inkopatibla öar av moduler. Det känns mycket onödigt om man faktikst vill samköra modulerna - vilket jag påstår är avsikten med bägge normerna. Peter, jag påstår att du inte tänkt igenom konsekvenserna av detta.
-
- Inlägg: 80
- Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00
Re: Sandreda - En stationsmodul
Jag kan inte påminna mig att jag sett något modulbygge för H0n3 visat förr. Har jag fel?
Naturligtvis finns det fler än en standard. Det gäller det mesta, även 10,5mm smalspår i skala 1/87. Historien har väl visat att den standard som genererar mer verkstad än snack brukar bli den som dominerar i slutänden. Alltså, med den ENORMA fördelen att det faktiskt finns ett pågående bygge, presenterat i bedårande detalj, står det klart att 'MMMp' gör ett kraftigt ryck i den här dragkampen.
Egentligen kan man väl säga att en standard inte existerar förrän nåt handfast resultat visas upp?
Slutligen, det spelar liten roll hur man bygger, det är inget större problem att sätta ihop moduler med olika ändar med varandra i alla fall.
H
Naturligtvis finns det fler än en standard. Det gäller det mesta, även 10,5mm smalspår i skala 1/87. Historien har väl visat att den standard som genererar mer verkstad än snack brukar bli den som dominerar i slutänden. Alltså, med den ENORMA fördelen att det faktiskt finns ett pågående bygge, presenterat i bedårande detalj, står det klart att 'MMMp' gör ett kraftigt ryck i den här dragkampen.
Egentligen kan man väl säga att en standard inte existerar förrän nåt handfast resultat visas upp?
Slutligen, det spelar liten roll hur man bygger, det är inget större problem att sätta ihop moduler med olika ändar med varandra i alla fall.
H