Projekt Gp!

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Gäst

Projekt Gp!

Inlägg av Gäst »

Jag har nu haft ett samtal med Dave som skall konstruera loket (han har även gjort BJ C3, underredet till Deva motorvagnen) om hur ett Gp lok skulle kunna konstrueras.
Nedan ser du en sammanfattning av hur vi tänker oss loket uppbyggt.

För att gå vidare med projektet behöver jag förhandsbeställningar av 50 lok. Jag garanerar priset 3295;., och jag kräver ingen form av förhandsbetalning. Om du är intresserad, bör din beställning ange vilken spårvidd du önskar ( 9 mm, 10.5 mm eller 12 mm), samt om du är intrsserad av en tillvalsplåt med öppen hytt. Vidare är jag tacksam om det finns detaljer du önskar, som normalt inte ingår i SJ standard Gp.

Leveransen är tänkt hösten 2009, och jag vill också påpeka att något definitivt beslut att göra denna modell INTE är tagit. Vi befinner oss i ett projektstadie, och en hel del frågor måste först lösas.


PROJEKTBESKRIVNING SJ LITT Gp

1. Spårvidd
a. 10.5 mm (bas)
b. 9 mm - bottenplatta ramverk
c. 12 mm – oförändrat ramverk/ brickor mellan hjul/ram
Loket skall klara 45 cm radie
2. Hjlulsats – Profil RP25. Drivhjulen kvartrade. Alla hjul specialtillverkade med rätt ekerantal,
3. Drivning
a. Motor placerad i hytt
b. Drivning på bakaxeln via växellåda som del i ramverket (spacialritas)
c. Nedväxling till skalenlig hastighet
d. Drivning till övriga hjulpar via kuggdrev
4. Loket byggs upp av etsad nysilver (0.3 mm och 0.5 mm)
Pannan görs av rör i ms, kapad till rätt längd.
Sotskåp, pannstöd, fyrbox, cylindrar mm gjuts i mässing.
Övriga detaljer som skorsten, dom mm gjuts i mässing.
5. Öppen hytt/tenderdetaljer finns som tillval.
6. Bussningar, skruvar mm ingår.
7. Loket komplett med dekaler, lokskyltar.
8. Lev hösten 2009
9. Pris 3300:- (fast pris för förbeställda lok).

Frågor:
1. Skall loket vara förberett för kadee koppelficka?
2. Skall slidstyrningen vara färdigmonterad?
3. Skall loket vara förberett för digital drift.

Hälsningar
Göran Nilsson
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Projekt Gp!

Inlägg av Jan Frelin »

Hjulsats: Tänk på att använda RP-25 för H0n3, det är INTE samma profil som normalspår! För H0n3 används code 88: http://www.nmra.org/standards/sandrp/rp25.html

Fråga 1: Det viktiga är att koppelfickan får plats, så att inget är i vägen.
Fråga 2: Gärna.
Fråga 3: Inte så viktigt, men det bör inte vara ett jordat chassi.
Olsson
Inlägg: 141
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 16:23

Re: Projekt Gp!

Inlägg av Olsson »

Frågan är vad du avser med "SJ standard". Jag antar att du kommer att utgå ifrån lokritningen i ångloksläran när du tar fram underlaget för modellen. Du lär då tänka på att denna ritning återspeglar Gp 3132-3135 (i princip även Gt 4045-4049), vilka skiljer sig i konstruktionen på ett par punkter. Det kanske viktigaste är de 60 mm större drivhjulen (1100 mot 1040), vilket gör att pannan ligger 100 mm högre än på tidigare lok. Dessutom har dessa lok en något lägre hytt och kortare skorsten än övriga lok.

Om du anser detta vara SJ standard, så är åtm. jag intresserad av en plåt med nitad tender, öppen hytt samt ett par andra detaljer jag ber att få återkomma med.

I särtrycken över de olika Gp-loken finns för övrigt ett antal skillnader. VGJ´s första lok (3117-3118) har tex. längre mellan lok och tender än senare leveranser. Öppen hytt och nitad tender är givetvis de viktigaste skillnaderna mot de sist levererade loken, men även ett par mindre finns. Gp 3041-3043 har mindre skillnader i tubantal, materialvikt m.m. jämtemot Gp 3117-3120 bland annat.

För att besvara dina frågor:

1. Nej, inte för min del. Förberett kan det kanske vara, men det ska inte synas.
2. Gärna, ingen rolig sysselsättning.
3. Inte nödvändigvis, det är ju dock dumt att göra det omöjligt.

Trevligt är det oavsett skick!
Gäst

Re: Projekt Gp!

Inlägg av Gäst »

Så en liten lägesrapport!
Jag har nu fått in 30 beställningar/förhandsanmälningar,så det är en bit kvar till 50. Det intresanta är att endast 2 beställningar inkommit på vardera 9mm och 12 mm.... Det verkar vara mer intressant att skapa fler varianter för 10.5 än att täcka olika spårvidder.

Vilken variant som kommer, tycks vara nästa stora fråga. Det borde inte vara några större problem att ge ut de 3 huvudvarianterna som sparata byggsatser, vilket just nu verkar vara huvudalternativet. Jag tar givetvis emot så mycket information som möjligt så att allt blir rätt!

Jag kommer att driva detta projekt med stor transparens. Det betyder för mig, att om vi får ihop 50 lok, så kommer jag att göra ett testunderrede, för att prova mig fram. Jag kommer också att visa arbetet med underredet här på forumet. Några har anmält intresse att vara testpiloter, vilket jag kommer att utnyttja. Därefter sätter jag igång med loköverbyggnaden, som är ganska straight forward.

Brasklapp: Om det visar sig att jag måste göra stora kompromisser för att göra en 9mm variant, utgår den ur projektet. Jag får också se hur man kan lösa frågan med 12 mm, även här är ju inresset lågt!

Andra loktyper är för tillfället inte aktuella!

Göran N
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Projekt Gp!

Inlägg av Jan Frelin »

Enligt mina beräkningar borde en Gp i H0n3 (med fast hjulbas på 4550 mm) behöva en kurvradie på 678 mm om inga åtgärder vidtas.

Åtgärden kan vara sidoförskutbara axlar och spårviddutvidgning. Gör man sista axeln sidoförskjutbar sjunker minimiradien snabbt (men inte speciellt beräkningsbart), och en spårviddsutvidgning på 0,2 mm ger en minimiradie på 483 mm.

Spårviddsutvidgning är enkelt för den som handbygger spår, men jag har noterat att den mesta flexrälsen har för stor spårvidd, så det kan finnas möjligheter för alla (en bit Micro Engineering jag hade hemma var i praktiken 10,65 mm).
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Projekt Gp!

Inlägg av Johan Winell »

Hej Göran.

Projekt Gp är ett riktigt gott initiativ. En tendermaskin för smalspår har ju saknats länge i svenskt MJ.

A och O för projektet är att få ett fungerande underrede, och det tror jag kanske inte är en helt lätt uppgift. Mitt recept för underredet skulle nog se ut så här:

Axel I - Löpaxel (ev. pivotfjädrad med axel II)
Axel II - sidförskjutbar för att klara tänkt min-radie, samt ovala axelhål för att resp. ände på axeln ska kunna fjädra NEDÅT. Axeln bör ha centrumstöd (vickaxel)
Axel III - endast lite förskjutbar i sidled samt ovala axelhål för att resp. ände på axeln ska kunna fjädra NEDÅT
Axel IV - endast lite förskjutbar i sidled samt ovala axelhål för att resp. ände på axeln ska kunna fjädra NEDÅT
Axel V - sidförskjutbar i sidled för att klara tänkt min-radie men med runda axelhål.

Chassiet kommer då att centrera på spåret runt axel III och IV. Höjden på chassiet ges av axel II och V, samt lutningsstabiliteten endast av axel V. Axel III och IV kan fjädra ner på båda sidor i "gropar" eller vicka, medans axel II endast kan vicka.

Jag tror att det är mycket viktigt att främre och framför allt bakre drivhjulet har möjlighet att sidförskjuta sig i tillräcklig omfattning. Det är också otroligt viktigt att mittre hjulen kan fjädra ner om loket går över en "grop" i spåret, både för strömupptagning och dragkraft.

Chassie enligt ovan så är det nog inte å klokt att binda samman alla hjulen med kugghjul, utan kraften till drivpaketet bör laddas på på axel V med runda axelhål och sedan överföras via ledad koppelstång. Binder man samman alla hjulen med kugg och sedan försöker få en koppelstång att också binda hjulen kommer det garaneterat att bli bindningsproblem. En ytterligare problematik i detta är att lägena på kugghjulen i.f.t. hjulen blir kritisk för att få tapparna på samma ställen.

Jag inser att det börjar bli komplicerat nu, men ett chassie som fungerar är helt avgörande för om modellen ska kunna rulla på banan och inte bli ett "lokstallslok". Och ett Gp ska ju vara en arbetshäst och inte en kulissmaskin.

Hoppas på att diskussionen fortsätter.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Projekt Gp!

Inlägg av Jan Frelin »

Jag tror det räcker att göra axel V sidoförskjutbar. Det krävs ganska små förändringar för att klara av den önskade radien (45 cm). Jag tror dessutom att axel V är sidoförskjutbar på en riktig Gp.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Projekt Gp!

Inlägg av Jan Frelin »

Olsson skrev: Frågan är vad du avser med "SJ standard". Jag antar att du kommer att utgå ifrån lokritningen i ångloksläran när du tar fram underlaget för modellen. Du lär då tänka på att denna ritning återspeglar Gp 3132-3135 (i princip även Gt 4045-4049), vilka skiljer sig i konstruktionen på ett par punkter. Det kanske viktigaste är de 60 mm större drivhjulen (1100 mot 1040), vilket gör att pannan ligger 100 mm högre än på tidigare lok.


Det stämmer inte! Ritningen i ångloksläran visar 1943 års modell, med 1040 mm drivhjul. Det framgår tydligt i kommentarerna.
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Projekt Gp!

Inlägg av Anders Johansson »

Jag har redan kommenterat det på annat håll, men jag tror att axel 2 och 4 skall vara stela,
3 och 5 rörliga(re) och dessutom axel 4 som primärdrivaxel inte nr 5.
Men det är min åsikt.
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Projekt Gp!

Inlägg av Johan Winell »

Det är ju just därför vi diskuterar, för att höra varandras åsikter, det är ju jättebra.

Min tanke med axel 3 o 4 stela i sidled, är att loket inte kommer att hänga över i mitten i kurvorna (jmf med Limas boggievagnar i skalenlig längd).

En poäng med att ha änd-axlarna stela är dock att kopplen blir mer över spårmitt vid kurvor, det ska erkännas.

Anledningen att 5 ska primärdrivaxel är att den inte fjädrar nedåt, vilket är ett problem om det sitter ett kugghjul på den

Dessutom är axel 5 den som är mest skymd varför det är lättare att få dit kuggväxeln osynligt där.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar