FJ CDp
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
FJ CDp
Har börjat snickra pa min första personvagn för 891mm. SJ CDp 259 ska det bli, en föredetta FJ vagn. Byggsatsen kommer fran Erik Walde. Nedan ett foto pa en liknande vagn (men med tex betydligt kortare fjädrar).
Korgstommen och taket
Ett litet problem: Axelboxarna hamnar för högt upp! Nagon som byggt vagnen och stött pa detta? Hur göra?
Korgstommen och taket
Ett litet problem: Axelboxarna hamnar för högt upp! Nagon som byggt vagnen och stött pa detta? Hur göra?
Re: FJ CDp
Utan att egentligen veta hur man SKA göra, skulle jag löda loss fjädernävarna och bocka upp deras fästen något. Ev. kan man även korta länkarna något, samt bocka fjädern litegranna.
Att GJ-vagnen har korta fjädrar beror på att dessa kommer från BLJ NN 213 (har jag för mig), då GJ 43 saknade underrede när den hittades. Tyvärr är nya personvagnsfjädrar inte det billigaste att köpa i fullskala...
Att GJ-vagnen har korta fjädrar beror på att dessa kommer från BLJ NN 213 (har jag för mig), då GJ 43 saknade underrede när den hittades. Tyvärr är nya personvagnsfjädrar inte det billigaste att köpa i fullskala...
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: FJ CDp
Jag har provat Olssons ideer och det verkar räcka, prima! Fjädrarna böjdes lite (se undre fjäder, övre är orginal) och fästena likasa (se höger fäste, vänster är orginal).
Underredet tillfälligt monterat.
Tyvärr verkar langbalkarna vara för korta, det blir ett glapp till buffertbalken pa nagon millimeter...vad göra nu da?
Underredet tillfälligt monterat.
Tyvärr verkar langbalkarna vara för korta, det blir ett glapp till buffertbalken pa nagon millimeter...vad göra nu da?
Re: FJ CDp
Studera ritningen ett tag så ska du nog själv upptäcka vad som ska göras... Kolla speciellt på buffertbalkens placering...
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: FJ CDp
Rätt igen, vilken groda! Man ska inte löda efter midnatt tydligen. Inget fel pa byggsatsen alltsa.
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: FJ CDp
Lite framsteg i den kinesiska sommarvärmen ocksa: Underredet börjar bli färdigt. Byggsatsen är mycket väldesignad. Pa plattformsändarna gar allt att öppna: 3x grindar och fällbryggor (samt lassprinten!). Även handtagen är rörliga och fjädrande! Läckert. När rörliga delar ska lödas använder jag tricket med en pappersbit emellan, det fungerar riktigt bra.
Förresten, är inte fällbryggorna lite för korta? De räcker inte fram till kopplets framkant och saledes blir det en springa till nästa vagns fällbrygga. Fast originalritningen visar det faktiskt sa.
Hörnstolparna utgörs av nalar vars huvud ska filsvarvas till en knopp. Detta visade sig dock svart da det är ett mycket hart stal. => Nagon som känner till nalar med klotformat huvud (diameter ca 1.5mm)?
Förresten, är inte fällbryggorna lite för korta? De räcker inte fram till kopplets framkant och saledes blir det en springa till nästa vagns fällbrygga. Fast originalritningen visar det faktiskt sa.
Hörnstolparna utgörs av nalar vars huvud ska filsvarvas till en knopp. Detta visade sig dock svart da det är ett mycket hart stal. => Nagon som känner till nalar med klotformat huvud (diameter ca 1.5mm)?
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: FJ CDp
Vagnen börjar ta form, men lite smaplock saknas ännu.
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: FJ CDp
Här har gasutrustningen i underredet kommit pa plats.
-
- Inlägg: 727
- Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50
Re: FJ CDp
Takutrustningen:
Plattorna under gasledningarna är pillriga även i nollan:
Även modellen ska fa belysning, här strömavtagarblecken i hjulvaggan:
Plattorna under gasledningarna är pillriga även i nollan:
Även modellen ska fa belysning, här strömavtagarblecken i hjulvaggan: