Bemo V51 - Hur byta hjulaxlar?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Bemo V51 - Hur byta hjulaxlar?

Inlägg av K Lemming »

Jag har kommit över en Bemo V51 för H0e men planerar en mindre H0m växlingsanläggning i stationsmiljö. Så jag tänkte byta hjulaxlar till H0m axlar, alternativt pressa ut hjulen till H0m, men jag hittar inget sätt att lossa hjulaxlarna från boggierna.

Några skruvar finns inte så jag misstänker att "täckplåtarna" under boggierna sitter med snäppfästen, men isåfall hur och var?

Jag har även sökt på nätet efter nån ritning/sprängskiss för modellen men inte hittat något.

Jag vill inte bara börja bända helt planlöst och riskera att förstöra boggierna, så finns det någon här som har erfarenhet av att montera loss hjulaxlarna på en Bemo V51?
Robban
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 20:36

Re: Bemo V51 - Hur byta hjulaxlar?

Inlägg av Robban »

Har inte tillgång till min just för stunden, men har för mig att det var väldigt lätt att bända/skjuta ett hjul i taget på axeln med 2 skruvmejslar.
Däremot har Bemo´s vagnar bjudit mycket motstånd på vissa, lossade med en smäll med NWSL´s puller.

Robban
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Bemo V51 - Hur byta hjulaxlar?

Inlägg av K Lemming »

Robban skrev: fre 26 jan 2024, 19:51 Har inte tillgång till min just för stunden, men har för mig att det var väldigt lätt att bända/skjuta ett hjul i taget på axeln med 2 skruvmejslar.
Däremot har Bemo´s vagnar bjudit mycket motstånd på vissa, lossade med en smäll med NWSL´s puller.

Robban
Tack för tips men det var inte hur jag flyttar hjulen på axeln jag undrade över utan hur jag får loss hjulaxlarna från boggierna utan att riskera att förstöra något på boggien.
Skriv svar