Sida 1 av 1

En smalspårig spårvagn i 0m

Postat: lör 09 dec 2023, 23:41
av pek54
För ovanlighetens skull håller jag sedan en tid tillbaka på att framställa en modell i 0-skalan! Och smalspårig blir den, i så motto att det var meterspår man använde hos Ulricehamns Elektriska Spårväg när förra seklet var ungt.

Det handlar alltså om den ökända spårvägen som aldrig någonsin fick trafiktillstånd, p.g.a. att hela anläggningen var ett fuskbygge av sällan skådat slag som fick besiktningsmannen att på ett nästan chockerande sätt "spy galla" i protokollet. All fokus låg uppenbarligen enbart på "lågpris", medan man totalt blundade för alla former av säkerhetsaspekter och annat som kunde bli fördyrande. Kvalité var heller inget som stod högt på agendan när anläggningen byggdes. Exempelvis var den begagnade räls man köpte in väldigt billig av en anledning; den var nämligen så nersliten att den redan var skrotfärdig. Man kan tycka att varningsklockor borde ha ringt i huvudet på de ansvariga när båda de inlånade grusvagnarna gick ur spår redan vid bygget. Men icke! Lyckligtvis kom ingen till skada vid den händelsen, för kyrkans stenvägg satte till slut stopp för den vådliga framfarten.

Och själva spårvagnen som man beställde från Stockholm Södra Spårvägsaktiebolag (SSB) var också en "lågpris-variant", vars specifikationer absolut inte var lämpade för en bana med så kraftig stigning. Otillräcklig bromsförmåga var en av punkterna i det där protokollet. Genomgående konstaterades att allting var alldeles för klent tilltaget med tanke på banans läge och beskaffenhet, så det där trafiktillståndet kunde man bara drömma om att få.

Men den blev ändå Sveriges absolut lönsammaste spårväg, trots att inte en enda betalande passagerare någonsin åkte med den! När banan senare revs, vid första världskrigets slut, hade nämligen metallpriserna rusat i höjden rejält. Så aktieägarna blev trots allt väldigt nöjda med investeringen.

Själva spårvagnen gick bara några få provturer strax efter leveransen år 1911, det var allt. Den såldes senare vidare till Göteborg, där man enbart var intresserade av dess motorer och körkontroller. Att spåra om vagnen till normalspår var aldrig aktuellt, så den pallades upp på "skrotspåret" intill vagnhallen i Gårda. Vad som därefter hände med den vagnen är det ingen nu längre levande som vet.

Men just den vagnen i skala 1:45 är uppenbarligen en högt åtråvärd "önskemodell" för åtminstone en person. Så jag har sedan en tid tillbaka påbörjat det projektet i mitt CAD-program. Inga delar har emellertid blivit utskrivna ännu, för det är fortfarande en hel del kvar att rita. Fast jag tänkte ändå presentera projektet här, trots att bara kupén och taket är färdigritat i dagsläget. Meterspår är ju i alla fall att betrakta som "smalspårigt":

Korg och tak.jpg
Korg och tak.jpg (196.43 KiB) Visad 4354 gånger

Fortsättning följer så småningom!

/Pehr

Re: En smalspårig spårvagn i 0m

Postat: sön 10 dec 2023, 13:00
av PeO Helgesson
Av någon anledning drar de udda projekten till sig oproportionerligt stort intresse. De vanliga är ju så vanliga.
Visst är meterspår smalspårigt, utom i Frankrike. Där gör man skillnad på voie métrique och voie étroite. Carl Abraham Pihls spårvidd förefaller man inte ha använt. Hur löste man det i likaledes franskspråkiga Quebec?

Apropå nollskala, Hur länge dröjer det innan det finns 3d-skrivare för hemmabruk, stora nog för en Ybo5p i nollan?

Re: En smalspårig spårvagn i 0m

Postat: sön 10 dec 2023, 14:44
av pek54
PeO Helgesson skrev: sön 10 dec 2023, 13:00 ...//...
Apropå nollskala, Hur länge dröjer det innan det finns 3d-skrivare för hemmabruk, stora nog för en Ybo5p i nollan?
Om du inte har något emot att behöva skriva ut en sådan modell "på högkant", alltså stående med ena vagnsänden mot byggplattan, så finns det redan åtminstone en sådan resin-skrivare på marknaden redan idag!

Skrivaren 'Phrozen Sonic Mega 8K' klarar 330 x 185 x 400 mm, så dess bygghöjd är därmed fullt tillräcklig för en YBo5p-korg i nollan. Dess upplösning i X/Y-led är 43 microns, så även mycket små detaljer kan därmed återges. Priset på denna hypermoderna 8K-skrivare ligger i dagsläget på lite drygt 20 000 SEK, men kommer säkert att sjunka när "nyhetens behag" börjar avta lite.

Fast man måste komma ihåg att även räkna med driftkostnaden, som i så fall absolut inte blir försumlig! LCD-skärmen är en förbrukningsvara i dessa sammanhang, eftersom sådana har en begränsad livslängd. Om då varje modell du skriver ut på högkant kommer att "äta upp" kanske 50 timmar av livslängden, så får man nog betrakta detta som ett ganska dyrt nöje i långa loppet. Hade man kunnat skriva ut samma modell stående "som vanligt" på byggplattan istället, så hade utskriften gått på c:a en femtedel av tiden, innebärande att skärmens livslängd alltså hade räckt till 5 gånger fler modeller innan den behöver bytas ut. Så man kanske skall ge sig till tåls ett litet tag till...

Med största sannolikhet kommer det att dyka upp skrivare som klarar ännu större objekt inom relativt kort tid. Om inte redan under nästa år, så säkert under 2025. För att bibehålla samma höga upplösning trots större yta krävs naturligtvis LCD-skärmar med ännu fler pixlar, men sådana är på gång. Idag existerar redan serietillverkade monokroma LCD-skärmar med 16K-upplösning, så det är högst troligt att de ledande skrivartillverkarna har ännu större maskiner på provbänken redan idag.

/Pehr

Re: En smalspårig spårvagn i 0m

Postat: tis 12 dec 2023, 23:18
av Hauk
0m er fullverdig smalspor!
Kul at det er flere som bygger med 22,22 mm sporvidde.

Re: En smalspårig spårvagn i 0m

Postat: tis 19 dec 2023, 18:34
av pek54
Idag inträffade den där berömda tidpunkten "sen"!

Jag nämnde väl att jag hade för avsikt att skriva ut de färdigritade delarna vid just den underbart obestämbara tidpunkten? -- Det är ju som bekant ganska vanligt att man skjuter upp saker till just "sen"...

Nu ställde jag precis in den utskrivna kupén med tillhörande långsoffor i efterhärdningskammaren. Där skall delarna få stå och snurra ett tag i det artificiella solljuset. Även taket är utskrivet som en separat del, men det kunde jag nu inte efterhärda samtidigt, eftersom det i så fall hade skymt de övriga delarna alltför mycket:

IMG_3198.jpg
IMG_3198.jpg (254.67 KiB) Visad 4104 gånger
IMG_3200.jpg
IMG_3200.jpg (290.59 KiB) Visad 4104 gånger

Noll-skalan var ju faktiskt riktigt tacksam att jobba med! Det blev nu väldigt lätt att få med finare detaljering som diverse beslag, tunna lister, golvribbor och liknande. Något som passar min kompromisslösa syn på miniatyrer av verkliga förebilder.

/Pehr

Re: En smalspårig spårvagn i 0m

Postat: ons 20 dec 2023, 16:22
av pek54
Förvisso är det helt obehandlade taket bara lagt löst ovanpå tills vidare, men kupén har nu fått en omgång med både våtslippapper och zinkfärg.

Zinkfärgen är helt suverän av två anledningar; För det första "förseglar" den resinet från vidare exponering av naturligt UV-ljus och dessutom avslöjas eventuella små skavanker som repor och liknande mycket tydligt.

Nog tycker jag i alla fall att modellen har stora förutsättningar att bli bra i slutänden:

UES 1911 - IMG_3203.jpg
UES 1911 - IMG_3203.jpg (377.06 KiB) Visad 4049 gånger

GOD JUL på er alla, förresten!

/Pehr

Re: En smalspårig spårvagn i 0m

Postat: tor 28 dec 2023, 13:25
av pek54
Vagnskorgen blev genast lite roligare när den fick färg:

IMG_3205.jpg
IMG_3205.jpg (337.08 KiB) Visad 3964 gånger

Men det återstår förstås fortfarande mycket jobb...

/Pehr

Re: En smalspårig spårvagn i 0m

Postat: tis 27 feb 2024, 17:48
av pek54
Projektet har i alla fall gått i rätt riktning, även om det inte handlar om några jättekliv!

Idag ser modellen ut så här, glasad och med inredningen fast monterad:

IMG_3251.jpg
IMG_3251.jpg (529.23 KiB) Visad 1393 gånger

Underredet/ramen kvarstår att fixas...

/Pehr