Pressning av hjul, hur gör ni?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Pressning av hjul, hur gör ni?

Inlägg av Anders Östlund »

Jag har ännu en gång misslyckats med att pressa på hjul (plast centra) på axlar...
Jag har använt ett skruvstycke, också försökt sätta upp i svarven för att pressa på rakt men det går alltid åt skogen...
OK, kanske jag kunde gjort fixturer och annat men vad jag har sett innan så brukar det lite "casual" hänvisas åt att "Axlar och hjul pressar jag på i Svarven", och det är ungefär så långt det beskrivs...

Bäst resultat (men inte tillräckligt bra) har jag hittills fått när jag bara pressar axeln mot hjulet med kanten på bordsskivan som mothåll.
Då blir det "OK" men inte riktigt så bra som det skulle kunna vara... Wobblar ändå lite... OK, jag lyckades med en axel i går, den ser ut att rulla bra, men den andra var hemsk... 1 av 2 är förödande på ett litet 2-axligt lok... ;)

Hur gör ni? Har ni några tips? Finns bra verktyg? Ritningar på fixturer?

Eller är det bara att köpa hem dubbelt upp (vilket jag brukar sluta med att göra) och öva, öva, öva...?

Lite frustrerad just nu, trist att få ställa ett lok på "skrotspåret"...

Har hittat en artikel på MRWs sida, https://mrw1.se/pdf_filer/hjulfixl.pdf
Ska studera och se om det det är något jag kan göra med den.
Samtidigt, det var väldigt "komplext" för en ren newbie på svarvning, många felkällor man kan smyga in kände jag...
Kanske det inte finns några lätta sätt...?

Har någon några tips? Bilder är bra... ;)

/Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Pressning av hjul, hur gör ni?

Inlägg av Mallet »

Helt lätt är det ju inte!
Att pressa ett mjukt och deformerbart material mellan två hårda ger ju inte alltid samma resultat. Felaktiga mått, obs. 4 olika möjligheter i detta exempel, ger nästan ofelbart deformeringar. Enstaka 1/100 mm ger effekt.
Egna mätningar på skeva hjul ger att det sällan rör sig om mer än en 1/10-del vilket i och för sig kan bli dubbelt upp på ett rullat varv.
Kanske ska man tolerera en viss skevhet om ej funktionellt eller visuellt störande.
Lätt glidpassning är nog optimalt men det kräver nog en svarv. Och lim för det mesta. Och vissa material är svåra att limma ex. delrin och nylon.
Känns ju som om dessa plastpluttar är i ett fetare material.
Bästa resultat tror jag är att sätta upp hjulet i en svarv, pressa i plutten, borra ur den med en bra borr = vass carbidborr eller brotsch och sen pressa i den ev. måttjusterade axeln med lim vid glidpassning och utan vid presspassning. Och inte ens då blir det 100%.
Har prövat med en jigg också med sämre resultat pga fler felmöjligheter.
En fördel med isolerande hjulcentra limmade på hjulbanor är att ju längre ut man får felet desto mindre effekt, skevhet, av detsamma.
Mina hjul, helt hemmagjorda, blir till 40% skapligt perfekta och till ca 90% användbara.
Lycka till och kom ihåg filosofens ord:
"Bättre lite skit i hörnet än ett rent helvete"

Mvh LH
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Pressning av hjul, hur gör ni?

Inlägg av PeO Helgesson »

För den som inte är hant med svarv, men stadd vid kassa, finns denna möjlighet.
https://www.fohrmann.com/de/aufpressvor ... aeder.html
som måste kompletteras med hylsor, t.ex.
https://www.fohrmann.com/de/aufpressbue ... ikate.html ,
om de hjul man har stämmer med något av de måtten.Hylsorna kan också användas i svarv, tillsammans med "Aufpressbolzen".
Bygger man i nollan återstår nog bara att svarva egna hylsor och helst en hjultolk, finns på bild i det dokument som Anders länkar till.
Det pedagogiska dokumentet torde vara skrivet av Svante Pålsson, han ligger ett par steg över oss vanliga dödliga.
Dessa hjälpmedel kräver att hjulen är runda och axelhålet centriskt från början, annars återstår bara att följa Svantes instruktioner.
Senast redigerad av PeO Helgesson den lör 30 dec 2023, 18:54, redigerad totalt 1 gånger.
FAF
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: Pressning av hjul, hur gör ni?

Inlägg av FAF »

Jag har provat att 3D-printa ut motsvarande fohrmanns fixtur men i miniatyrformat för H0n3, gjord som ett mindre U. Gjorde uttag där man kunde sätta M3 mutter, räknade inte med att gängan i plasten skulle fungera. Sen en M3 skruv med en 3D-rintad hatt på skruven för att passa det som ska pressas i.
I U-fixturen gjorde jag motsvarande uttag för hjul+axel för att sedan kunna pressa på den lösa hjulringen.
/Gunnar
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Pressning av hjul, hur gör ni?

Inlägg av Anders Östlund »

Det var fler fel än bara skeva hjul, verkar som jag har fått ett 18T kugghjul där det borde varit 20T...
Har mailat byggsatsmakaren och hoppas det löser sig. Byggsatsen är "out of stock" men hoppas de kan skrämma fram ett kugghjul...

När det gäller skevheten så har jag fått ordning på löpaxeln, den känns helt OK nu. Får svälja de där tiondelarna eller vad det nu kan röra sig om, men jag håller med om att det är inte mycket som behövs. Det syns, men när man ska försöka hitta rätt ställe att "trycka till" på, då är det svårt... Men jag tror jag fick till det. En sak bara... På mitt lok kommer vänster sida av loket att "leda" kvartningen, borde nog varit höger... Jaja... Det vet bara jag om... Och ni...

Detta var en axel till en KB Scalebyggsats. Nyloncentrum med aningen för litet hål, jag gjorde en försänkning på baksidan för att leda in axeln lättare när jag pressade i skruvstycket men... Ja, det hjälpte inte helt...

Nu ska jag vänta in svar om det felande kugghjulet och se vad jag kan göra med mitt skruvstycke, hoppas hamna mellan de där 40-90%... ;)

Fohrmann... Just det, de har jag sett hos Peter i Habo, han pressar med dom i svarven, om jag kunde lita på att det alltid är hjul från de större H0 tillverkarna så vore det bra, men jag har massor med, gissar jag, udda hjul. Dock, jag försöker hitta lok med axlar från t.ex. Slaters, då är det en sak mindre att krångla med... Kan inte riktigt motivera inköp av så dyra prylar för den lilla användning jag har. Har några lok till där jag behöver fixa med axlar men där har jag hjul från RB Model som har en bussning i plast för isolering som är till god hjälp, de går att plocka isär och pressa ihop utan att få det skevt, hittills... ;)

Men man fick ju lite ideer, och kanske FAF har en lösning som är värd att prova! 3D printa fixturer och göra någon sorts press. Jag skissade lite i huvudet på en fixtur i tjock MDF som man kunde pressa i skruvstucket men detta U-formade verktyg kändes ju mycket bättre... Får se om jag hinner göra lite 3D ritande innan ersättningskugghjulet är hemma, om det kommer... Annars, har någon ett 20T 0.5 modul kugg för 2 mm axel...? ;)

Tackar stort för tipsen, både om verktyg och nödvändig precision! Känns hoppfullt! Och dagens laborationer med löpaxeln (eller den icke-motoriserade drivaxeln) känns förtroendeingivande, ska nog lösa sig detta! :)

Tack igen!
Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Pressning av hjul, hur gör ni?

Inlägg av PeO Helgesson »

Anders Östlund skrev: tis 28 nov 2023, 21:44 Fohrmann... Just det, de har jag sett hos Peter i Habo, han pressar med dom i svarven, om jag kunde lita på att det alltid är hjul från de större H0 tillverkarna så vore det bra, men jag har massor med, gissar jag, udda hjul.......
Det kan du nog lita på att det inte är...
Till 0n3-vagnarna har jag (på de vagnnar som inte har Walde-hjul) köpt 0m-hjul från Schnellenkamp. Dra av hjulen, byt eller svarva om axeln och tröck ihop igen. Naturligtvis fanns inga hylsor för de hjulen, Fohrmanns är ju för Ho, så det blev att svarva ett par hylsor för de hjulen, de ska väl bli använda fler gånger. Nu stod min press vid tillfället inte i Borrås, utan i Borås, så det fick bli ett par axelstumpar med M6 gänga också + en distans för att få vettigt back-to-back-mått. Också svarvad + fräst ett spår för att kunna trä av när hjulen blivit hoppressade. Inget problem att pressa ihop i svarven, pressen köpte jag för att kunna använda när svarven är upptagen, eller omriggad till borrmaskin/fräs.
Det här har fungerat tillräckligt bra för att vagnarna ska gå jämnt.
IMG_3735a.jpg
IMG_3735a.jpg (256.49 KiB) Visad 1842 gånger
Eländes automatiska bildvändare, jag ids inte göra om.
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Pressning av hjul, hur gör ni?

Inlägg av Anders Östlund »

Det där skulle jag nog kunna få till, får leta lite material att svarva i och sen se var jag hamnar...

Tack! :)

/Anders
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Pressning av hjul, hur gör ni?

Inlägg av PeO Helgesson »

En sak jag inte nämnde; I och med att axeln har gänga in i hylsan kan man skruva in axeln lagom långt för att stoppa axeln där ändan sticker ut lagom. M6 betyder 1 mm / varv. Det betyder en del cut&try. Se till att det inte blir så tight att båda axeländarna går mot stopp innan hjulen pressats ihop till rätt B-B-mått. (och fråga inte....)
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Pressning av hjul, hur gör ni?

Inlägg av Hauk »

Vil bare benytte anledningen til å tipse om den beste artikkelen om hjulbygging jeg har lest, skrevet av danske Erik Olsen:

http://www.modelbaneteknik.dk/model/vogn/hjul.htm

Denne artikkelen omhandler alle aspekter ved scratchbygging av hjul, men mye av dette stoffet er svært nyttig for den som skal montere ferdig hjul på akslinger.

Kapittel 7 i artikkelen redgjør feks. for hvilke toleranser man skal benytte ved presspasning.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar