Brännare för att glödga plåt?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Brännare för att glödga plåt?

Inlägg av K Lemming »

Tipset att glödga plåten för att lättare forma den vid t.ex vagnstak har jag aldrig behövt använda då jag hittills enbart byggt modeller med korta tak. Men ska nu ge mig på en normalspårig boggievagn så jag tänkte testa detta med att glödga plåten.

Så jag skulle uppskatta lite tips om hur jag går tillväga, mest kring hur mycket jag skall värma plåten. Hur ser man på plåten när det är tillräckligt?

Vad använder ni för brännare? Funkar en sådan här?
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... are-p48086
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Brännare för att glödga plåt?

Inlägg av Anders Johansson »

Tips köp Biltemas brännare som sätts direkt på gasflaskan. Duger till att från att lossa kugghjul på lokomotor växellåda till att bränna Creme bruleen till efterrätt.

https://www.biltema.se/verktyg/svetsnin ... 2000041523
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Brännare för att glödga plåt?

Inlägg av Olof »

Jag använder något i stil med Crème brûlée-brännaren. Funkar för att löda, hårdlöda och glödga. Fylls på med cigarettändargas.

Om det gäller mässing så värmer du tills det ser rött ut. Sedan kan du prova att böja. Om det är ojämnt mjukt värmer du lite till. Ta en bit och prova dig fram.

Lycka till
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Brännare för att glödga plåt?

Inlägg av K Lemming »

Anders Johansson skrev: tis 18 jul 2023, 15:17 Tips köp Biltemas brännare som sätts direkt på gasflaskan. Duger till att från att lossa kugghjul på lokomotor växellåda till att bränna Creme bruleen till efterrätt.

https://www.biltema.se/verktyg/svetsnin ... 2000041523
Hur är det med att köpa nya gasflaskor, passar andra flaskor än Biltemas? Har dålig erfarenhet av Biltema med produkter som utgår och ersätts med andra som sen inte är kompatibla med den produkt man köpt.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Brännare för att glödga plåt?

Inlägg av K Lemming »

Olof skrev: tis 18 jul 2023, 19:31 Jag använder något i stil med Crème brûlée-brännaren. Funkar för att löda, hårdlöda och glödga. Fylls på med cigarettändargas.

Om det gäller mässing så värmer du tills det ser rött ut. Sedan kan du prova att böja. Om det är ojämnt mjukt värmer du lite till. Ta en bit och prova dig fram.

Lycka till
Olof
Ska man böja när plåten är varm? :o Eller är det jag som misstolkar ditt svar?

Hur funkar denna glödningstekniken på ns-plåt? I detta fallet gäller det ms-plåt men tänker på framtida byggen, funkar det även på ns-plåt?
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Brännare för att glödga plåt?

Inlägg av PeO Helgesson »

Glödgningen är för att göra plåten mjuk. Akta fingrarna och vänta tills det svalnat.
Ett sätt att slippa problemet är om man har tillgång till rullbock. Till VVA Gs klippte jag ut en 1mm plåt med mått som det etsade taket och rullade, det gick mycket fortare än att löda på plåtremsor för att få tjocklek. Ett möjligt sätt (på tunnare plåt) är att rulla en rundstång över plåten på lagom mjukt underlag.
Jag kanske bör förtydliga att jag inte klippte plåten med handsax, det skulle ge korkskruvsfenomen. För några år sedan spenderade jag otrevligt mycket pengar på en kombimaskin, sax, kantpress, rullbock, https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... combinatie. Den väger 45 kg,bara frakten gick på 170€, så det är inget för den lilla hobbyverkstaden, men jag har haft mycket nytta av den.
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Brännare för att glödga plåt?

Inlägg av Olof »

K Lemming skrev: tis 18 jul 2023, 21:56 Ska man böja när plåten är varm? :o Eller är det jag som misstolkar ditt svar?

Hur funkar denna glödningstekniken på ns-plåt? I detta fallet gäller det ms-plåt men tänker på framtida byggen, funkar det även på ns-plåt?
Man utnyttjar en egenskap hos koppar och vissa kopparlegeringar som till exempel mässing. Om man glödgar järn och sedan snabbt kyler ned det blir det hårdare, härdat. Skall man smida järn skall man helst bearbeta det medan det är varmt då det är mjukare varmt än kallt. Koppar beter sig helt annorlunda. Glödgat koppar som får svalna behåller en del av sin mjukhet. När man sedan bearbetar, smider, det så blir det gradvis hårdare.

För oerhört längesedan fick jag i träslöjden göra en skopa av kopparplåt. Om du är lika gammal kanske du också kan dra dig tillminnes en liknande uppgift. Läraren glödgade plåten och sedan fick eleverna banka på plåten med en kulhammare mot ett skålformat städ tills den hårdnade varefter läraren glödgade plåten igen. Till slut blev det en skål.

Du skall alltså hetta upp plåten tillräckligt för att den skall gå över i sin mjukare fas, låta den svalna och sedan bearbeta den. Däremot skall man inte hetta upp den så mycket så att man bränner hål på den vilket kan ske med tunna små bitar. Därav förslaget att prova dig fram.

Nysilver är också en kopparlegering (koppar + zink + nickel) men om det funkar på samma sätt som med mässing (koppar + zink) får någon annan svara på. Jag minns inte om jag provat.

PeOs maskin är läcker och väcker ha-begär

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Brännare för att glödga plåt?

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: ons 19 jul 2023, 08:19
K Lemming skrev: tis 18 jul 2023, 21:56 Ska man böja när plåten är varm? :o Eller är det jag som misstolkar ditt svar?

Hur funkar denna glödningstekniken på ns-plåt? I detta fallet gäller det ms-plåt men tänker på framtida byggen, funkar det även på ns-plåt?
Man utnyttjar en egenskap hos koppar och vissa kopparlegeringar som till exempel mässing.
...

/Olof
Egenskapen att låta sig mjukglödgas är över lag generell för alla metaller som låter sig härdas av deformation. Den deformation av kristallstrukturen som uppstår vid plastisk bearbetning och som "härdar" materialet återställs till ursprungligt ("mjukt") tillståndvid lämplig uppvärmning. Det gäller även järnlegeringar. Kallvalsad stålplåt eller -tråd (jfr "pianotråd") kan också mjukglödgas. Även om jag inte testat talar det mesta för att både nysilver, brons m.fl kopparbaserade legeringar liksom även aluminium, silver m.fl. material på samma sätt låter sig mjukglödgas om utgångsmaterialet är kallvalsat/kalldraget plåt-/trådämne. Glödningsprocesserna och framför allt avsvalningen kan skilja sig åt beroende på material och för vissa legeringar som också låter sig härdas (framför allt stål) gäller noggrannhet så att inte "omvänd" effekt uppstår.
För den som vill ha mer kött på benen finns rätt bra handfasta råd att googla fram.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Brännare för att glödga plåt?

Inlägg av Peter Estelius »

Mjukglödgning för koppar och mässing görs mellan 300 och 650 grader för kopparlegeringar och 425 och 650 grader för mässingslegeringar. Här bör då brons också läggas in.

När temperaturen uppnåtts kyls metallen antingen långsamt genom avsvalning i rumsluften eller fort genom doppning i vatten. Därefter är metallen mjuk att arbeta med.

För silver och jag antar även nysilver, används i stort samma procedur som för koppar/mässing samt kyls fort i vatten för att åter bli smidbart.

För järn och stål används temperatur runt 700 till 800 grader och enbart med avsvalning i omgivande luft. Försöker man kyla i t ex vatten blir metallen härdad och hårdare istället.
Skriv svar