Fredag! NKLJ:s vagnar
Fredag! NKLJ:s vagnar
Fredag! Gott folk. NKLJ:s vagnar.
Ny tråd och nytt järnvägsbolag. NKLJ. Dess ellok charmar det mest hårdhjärtade .
H0n3 med ellok. Hur häftigt är det inte. Absolut en av mina favoriter av modellbygge.
Här finns inte så där jättemycket av utbud av modeler av vagnar. Men det finns några gobitar. Bland annat Qo och Mo , utgivna av Thomas Persson.
Däri-mot när det gäller lok och fordon. Kommer dit inom sinom tid.
Den här veckan blev inget byggt i modellväg. Har ägnat lite tid åt att Cad-rita.
Kommande uttryck i modellsammanhang kan man hoppas på.
Visar här en Qo Tankvagn,(den fösta vagnen i mitt nya måleri)
och en plåt av Mo. Som jag har sett som färdig i modell.
Ser riktig trevlig ut.
Livet går vidare, tur att det finns mässingsplåtar att tillgå.
Hoppas på nästa vecka.
Fredag gott folk! Segredos och Grevé. Favo…
/Jackis
Ny tråd och nytt järnvägsbolag. NKLJ. Dess ellok charmar det mest hårdhjärtade .
H0n3 med ellok. Hur häftigt är det inte. Absolut en av mina favoriter av modellbygge.
Här finns inte så där jättemycket av utbud av modeler av vagnar. Men det finns några gobitar. Bland annat Qo och Mo , utgivna av Thomas Persson.
Däri-mot när det gäller lok och fordon. Kommer dit inom sinom tid.
Den här veckan blev inget byggt i modellväg. Har ägnat lite tid åt att Cad-rita.
Kommande uttryck i modellsammanhang kan man hoppas på.
Visar här en Qo Tankvagn,(den fösta vagnen i mitt nya måleri)
och en plåt av Mo. Som jag har sett som färdig i modell.
Ser riktig trevlig ut.
Livet går vidare, tur att det finns mässingsplåtar att tillgå.
Hoppas på nästa vecka.
Fredag gott folk! Segredos och Grevé. Favo…
/Jackis
Re: Fredag! NKLJ:s vagnar
Fredag igen ! Gott folk.
Modellen är ganska svårbyggd, tycker jag. Byggbeskrivningen kan vara lite svår att förstå ibland.
Men jag kämpar på ett tag till.
Lite historia: Vad jag kunnat utläsa , kom det 16 st. vagnar till Nklj 1961-1962. Visar här också några tidigare byggda vagnar, Litt NN med lämmar. NKLLJ:s vanligaste vagn, 6,5 m. Den längre , en "5 staking", är 8 m. Bygget är lite av ett halvfabrikat. Kommer att återkomma till den här typen av modellbygge längre fram.
Då så .Fredag!
Segredos. På-spåret.
Ha de gott.
Vi hörs nästa vecka.
/Jackis
Bygger vidare med Mo. Modellbyggandet är inte lika intensivt längre. Försöker göra lite andra saker också. Modellen är ganska svårbyggd, tycker jag. Byggbeskrivningen kan vara lite svår att förstå ibland.
Men jag kämpar på ett tag till.
Lite historia: Vad jag kunnat utläsa , kom det 16 st. vagnar till Nklj 1961-1962. Visar här också några tidigare byggda vagnar, Litt NN med lämmar. NKLLJ:s vanligaste vagn, 6,5 m. Den längre , en "5 staking", är 8 m. Bygget är lite av ett halvfabrikat. Kommer att återkomma till den här typen av modellbygge längre fram.
Då så .Fredag!
Segredos. På-spåret.
Ha de gott.
Vi hörs nästa vecka.
/Jackis
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16
Re: Fredag! NKLJ:s vagnar
Hej Jack!
Välvikt Mo. Du bygger väl alla 16?
Trevlig helg!
Bengt
Välvikt Mo. Du bygger väl alla 16?
Trevlig helg!
Bengt
Re: Fredag! NKLJ:s vagnar
Hej o tack Bengt!
Kul att höra ifrån dig.
Korgen ska vara den svåra biten, undra om inte balkvikningen är krångligare .
En fantastisk vagn. Vi får se , 16 är kanske lite att ta i. (Går åt en jäkla massa hjul)
Annars är det rätt årtionde , eftersom jag satsar mer på 60-talet när det gäller NKLJ.
Ha de.
/Jackis
Kul att höra ifrån dig.
Korgen ska vara den svåra biten, undra om inte balkvikningen är krångligare .
En fantastisk vagn. Vi får se , 16 är kanske lite att ta i. (Går åt en jäkla massa hjul)
Annars är det rätt årtionde , eftersom jag satsar mer på 60-talet när det gäller NKLJ.
Ha de.
/Jackis
Re: Fredag! NKLJ:s vagnar
Snyggt jobb. Är det RimoG modell?
Anders
Anders
Re: Fredag! NKLJ:s vagnar
Tack Anders!
Qo och Mo-vagnen är en plåt från Byggsvenskt.
De tre NN-vagnarna är egen produktion med gjutdelar och en gaffelplåt från RG.
Jag har klippt ut delar från en 0,5 mm mässingsplåt, den är lagom mjuk att klippa i.
Buffertplanka och balkprofiler finns lite var stans . Kommer att återkomma till ett eget bygge här, någon gång framöver.
/Jackis
Qo och Mo-vagnen är en plåt från Byggsvenskt.
De tre NN-vagnarna är egen produktion med gjutdelar och en gaffelplåt från RG.
Jag har klippt ut delar från en 0,5 mm mässingsplåt, den är lagom mjuk att klippa i.
Buffertplanka och balkprofiler finns lite var stans . Kommer att återkomma till ett eget bygge här, någon gång framöver.
/Jackis
Re: Fredag! NKLJ:s vagnar
Hallå! Fredag igen! Gott folk.
Jag vill påstå att vagnen är smalspårets häftigaste vagn. Huvud taget är NKLJ:s vagnpark
ett av det mest intressanta som fanns på smalspåriga järnvägar.
Även lokparken går inte av för hacker.
Åter till modellen: Jag tycker Tomas har gjort ett fantastiskt jobb med att ta fram en plåt till
en svår modell , om man nu vill ge någon kritik . ”Boggierna” kan ge lite huvudbry.
Lite tajt skulle man kunna säga.
Har en vagnmodell kvar av NKLJ.s vagnar i dagsläget. Ska försöka ta mig ann den,
kommande vecka.
Fredag ! Gott folk.
Våren är här. Toppen.
Vi hörs nästa vecka.
/Jackis
Litt Mo 2051 är klar för målning! Härligt.Jag vill påstå att vagnen är smalspårets häftigaste vagn. Huvud taget är NKLJ:s vagnpark
ett av det mest intressanta som fanns på smalspåriga järnvägar.
Även lokparken går inte av för hacker.
Åter till modellen: Jag tycker Tomas har gjort ett fantastiskt jobb med att ta fram en plåt till
en svår modell , om man nu vill ge någon kritik . ”Boggierna” kan ge lite huvudbry.
Lite tajt skulle man kunna säga.
Har en vagnmodell kvar av NKLJ.s vagnar i dagsläget. Ska försöka ta mig ann den,
kommande vecka.
Fredag ! Gott folk.
Våren är här. Toppen.
Vi hörs nästa vecka.
/Jackis
Re: Fredag! NKLJ:s vagnar
Heftig vogn, og pent bygd!
Re: Fredag! NKLJ:s vagnar
Tack Hauk!
Intressant att en 0-byggare kan se något i H0, oftast brukar det vara tvärt om.
Vi H0-byggare sneglar lite pressat på ett 0-bygge.-OJ,Oj vad mycket "detaljer".
Ja , NKLJ har kommit lite i skymundan av någon anledning,
Om det är att man tycker det är svårt med eldriften.
Jag är helt såld på NKLJ. Det är nr.1.
/Jackis
Intressant att en 0-byggare kan se något i H0, oftast brukar det vara tvärt om.
Vi H0-byggare sneglar lite pressat på ett 0-bygge.-OJ,Oj vad mycket "detaljer".
Ja , NKLJ har kommit lite i skymundan av någon anledning,
Om det är att man tycker det är svårt med eldriften.
Jag är helt såld på NKLJ. Det är nr.1.
/Jackis
Re: Fredag! NKLJ:s vagnar
Fredag igen ! Gott folk.
Ny vagn: Dfo 11 t/p. NKLJ Dfo 16p nr.142 .
En häftig vagn med en intressant historia. Lite kort historik . Vagnen tillverkades i 3 exemplar,
för spårvidd 1067 och förbereds för 891 spårvidd. Vagn 734 kom till NKLJ år 1955 . Om man vill fördjupas sig mer om vagnens historia,
finns det 2 st. kanonartiklar i Roslagsexpressen Nr.4 2020.
Till modellen: Den är utgiven av Vagnverkstaden, och är gjuten i plast.
Inte mitt favorit materia direkt. Nåväl vad har vi . I första anblicken ser den hyfsad ut. Men tyvärr har den sina brister.
Jag förstår inte tanken riktigt med konstruktionen. Lite av moment 22, skulle man kunna säga.
Skarven till underredet sitter fel . Enligt vad jag tycker.(sidan behöver hela höjden ,annars kommer den nedersta listen fel)
Jag sågade upp en öppning i det gjutna underredet . Man vill gärna kunna komma in i korgen
efter när den är färdig byggd. Som vanligt måste man bygga efter sitt eget huvud. Man har ett ämne ,”gör vad du kan”.
Ni ser på bilderna hur jag har tänkt. Jag gjorde en ny öppen plattform. Den som var med byggsatsen var i enklaste laget.
Jag har några detaljer kvar på vagnen. Till slut så, de svåraste momenten är avklarade hoppas jag. En ny runda nästa vecka.
Fredag ! Gott folk.
Ha de gott.
/Jackis
Ny vagn: Dfo 11 t/p. NKLJ Dfo 16p nr.142 .
En häftig vagn med en intressant historia. Lite kort historik . Vagnen tillverkades i 3 exemplar,
för spårvidd 1067 och förbereds för 891 spårvidd. Vagn 734 kom till NKLJ år 1955 . Om man vill fördjupas sig mer om vagnens historia,
finns det 2 st. kanonartiklar i Roslagsexpressen Nr.4 2020.
Till modellen: Den är utgiven av Vagnverkstaden, och är gjuten i plast.
Inte mitt favorit materia direkt. Nåväl vad har vi . I första anblicken ser den hyfsad ut. Men tyvärr har den sina brister.
Jag förstår inte tanken riktigt med konstruktionen. Lite av moment 22, skulle man kunna säga.
Skarven till underredet sitter fel . Enligt vad jag tycker.(sidan behöver hela höjden ,annars kommer den nedersta listen fel)
Jag sågade upp en öppning i det gjutna underredet . Man vill gärna kunna komma in i korgen
efter när den är färdig byggd. Som vanligt måste man bygga efter sitt eget huvud. Man har ett ämne ,”gör vad du kan”.
Ni ser på bilderna hur jag har tänkt. Jag gjorde en ny öppen plattform. Den som var med byggsatsen var i enklaste laget.
Jag har några detaljer kvar på vagnen. Till slut så, de svåraste momenten är avklarade hoppas jag. En ny runda nästa vecka.
Fredag ! Gott folk.
Ha de gott.
/Jackis